Podden Trycksvärta - Avsnitt 31
Bokrecensioner och blurbar
Sändes den 23 april 2024
I avsnitt 31 utforskar vi världen av bokrecensioner, blurbar och bokbloggar. Vi intervjuar en erfaren bokbloggare och delar användbara tips om hur författare kan navigera och dra nytta av recensioner för att förbättra och marknadsföra sina böcker.
Lyssna nedan eller där du vanligtvis lyssnar på poddar. Om du hellre läser än lyssnar så hittar du transkribering av avsnittet nedan, tillsammans med noteringar och länkar.
Förra avsnittet hittar du här: Anlita en lektör.
Transkribering och länkar till avsnitt 31 - Recensioner och blurbar
Hanna: Hej och välkommen till avsnitt 31 av podden! Mitt namn är Hanna Wesslén…
Anna: … och jag heter Anna Samuelsson
Hanna: Vi är författare och detta är Podden Trycksvärta.
Anna: I den här podden tar vi upp ämnen som kretsar kring skrivande, framförallt med fokus på indieförfattarskap och egenutgivning. Vad ska vi prata idag?
Hanna: Idag är det dags att diskutera recensioner och bokbloggare.
Anna: Ja, och det är ju en stor del av bookstagram, alltså bok- och författardelen av Instagram.
Hanna: Det är det verkligen. Vi har ju faktiskt en intervju också, med Sarasbokhyllor, som hon heter på Instagram.
Anna: Ja, och så vi kommer att ta upp våra egna tankar kring det här med recensioner.
Hanna: Vi brukar väl först ta en kort tillbakablick på förra avsnittet?
Anna: Ja. Då pratade vi om att arbeta med en lektör, redaktör eller korrekturläsare. Du har ju arbetat med en lektör som också delade med sig av sina tankar och tips.
Hanna: Ja, precis, för hjälp i skrivarbetet behöver man verkligen, och en lektör är ju ett väldigt bra sätt att få det. Som indieförfattare får själv leta upp dem man vill samarbeta med eller få hjälp av.
Anna: Så lyssna gärna om du inte redan gjort det.
Vad har hänt sen sist?
Anna: Hur har du haft det sedan förra avsnittet?
Hanna: Jag har haft det bra. Har redigerat klart och skickat iväg mitt manus till lektören. Äntligen!
Anna: Ja, grattis! Så skönt att det är färdigredigerat, eller åtminstone för den här vändan.
Hanna: Det blev några varv extra faktiskt, men det gjorde manuset bättre, jag har skickat iväg ett mer färdigt manus. Sedan har jag faktiskt deltagit i Camp Nano i april. Det är som NanoWriMo i november, men skillnaden är att istället för att det är 50000 ord man ska skriva under månaden så gäller att man får sätta ett eget mål.
Anna: Aha, det där hade jag inte hört talas om det innan du nämnde det. Vad tog du för mål då?
Hanna: Nu i april då så tog jag 20000 ord som målsättning. Det känns lite utmanande eftersom jag har hållit på och redigerat halva månaden och då blir det ju faktiskt inte så många ord skrivna. Det har väl blivit en del ord under redigeringen. Men sen har jag ett litet sidoprojekt som jag skriver på lite här och där. Och där blir det fler ord nu när jag har skickat iväg manuset.
Anna: Kul! Jag ser fram emot att få veta mer om det i ett senare avsnitt.
Hanna: Sen har jag också så smått påbörjat ljudboksinspelningen av Glimmerdjup, så det är jätteroligt.
Anna: Då har du lite projekt. Och du har ju faktiskt redan läst in en ljudbok, så roligt att du fortsätter.
Hanna: Jag tycker det är superroligt. Vad har du hittat på senaste veckorna?
Anna: Jag har haft väldigt fullt upp med kontakt med tryckeriet, omslag och inlaga. Inlagan är äntligen klar sedan en vecka tillbaka, eller i vart fall någorlunda.
Hanna: Skönt att du blivit klar med det! Herregud vad snabbt det har gått nu på slutet. Det känns som att det bara rasslade till och så var manuset klart. Och nu sättningen till och med?
Anna: Ja, verkligen. Det gick ju mycket snabbare än förra gången, för jag la bara in den nya texten i det gamla dokumentet och jag behövde inte lära mig allt på nytt med inställningarna. Det var nya färginställningar bara, för tryckerier byter väl sånt ibland, men det var ju hyfsat snabbt ordnat. Men resten med format och så var ju samma.
Hanna: Just det, det är ju en stor fördel när formatet är likadant på till exempel en uppföljare.
Anna: Sedan har jag också beställt mitt första provtryck av omslaget och tänkte beställa ett till om färgerna inte blir som jag hoppas. Det är alltid lite svårt att se på skärmen. Även förra gången beställde jag 2 eller 3 stycken provomslag. Det känns verkligen som att det är värt pengarna, det kostar ett par hundra per tryck. För man har ju inte 100% koll bara för att man tittar på skärmen.
Hanna: Just det. För du designar ju omslaget själv, för de som inte vet. Då måste man hålla på med de här sakerna själv, annars sköter ofta designern det. Det ska bli jättekul att se hur det här omslaget blir, ditt förra omslag är ju supersnyggt tycker jag.
Anna: Tack. Ja, jag har valt att designa det själv, dels förstås ur kostnadsperspektiv, dels för att jag tycker att det är väldigt roligt. Det tar ju tid, men samtidigt behöver jag inte lära mig Photoshop, i och med att jag använt det under så många år, och sedan har jag ju mallen i InDesign i princip klar. Jag behöver bara lägga in bilden jag skapat i Photoshop och sedan byta baksidestext och titel och lite såna smågrejer.
Hanna: Jag förstår. Precis som med sättningen, det blir så mycket lättare andra gången man gör något. Då börjar man ju verkligen ha nytta av att man har gjort saker från grunden en gång.
Anna: Absolut. Jag håller tummarna att den blir som jag hoppas. Har vi några nyheter eller kommentarer då, tro?
Hanna: Jag såg en jätteintressant artikel på The Alliance of Independent Authors blogg, som man hittar på selfpublishing advice.org. Den var från den 8 april och heter Subscription models for indie authors, och där går de igenom hur man som indieförfattare kan dra nytta av eller använda sig av olika typer av prenumerationstjänster som intäktsströmmar.
Anna: Aha, intressant. Vad stod det då?
Hanna: Dels så stod det förstås om streamingintäkter, alltså från Storytel och liknande plattformar. Men allt fler har också olika typer av egna prenumerationsmodeller och många använder Patreon eller liknande där man erbjuder sin läsarkrets extra material till dem som är medlemmar.
Anna: Just det, vi hade ju en fråga om detta tidigare i höstas.
Hanna: Precis, det var någon som undrade då om sponsring, tror jag det stod. Och det här är ju lite på det temat då. Så är man är intresserad av det här så rekommenderar jag att läsa den. Det är en författare som delar sin historia där och hon har byggt upp en stadig inkomst från att bygga community med läsare. Det är ingen superstor eller superkänd författare, utan en vanlig indieförfattare, tror jag i alla fall att det var.
Anna: Vi kan ju länka till den artikeln. Men vad tror du krävs för att lyckas med en sådan sak då?
Hanna: Ja, det kan man ju fundera på. Uthållighet skulle jag säga är en väldigt viktig sak. Det är nog inget som händer jättesnabbt och man måste vara ganska konsekvent då tror jag. Och om man tänker sig någon egen typ av prenumeration eller Patreon så måste man nog dels ha ett antal följare eller läsare redan och dels så måste man vara villig att leverera något extra, varje vecka eller varje månad till dem som är med. Annars funkar det ju inte.
Anna: Precis. Men vad säger du, vi kör väl igång!
Hanna: Ja!
Bokrecensioner och blurbar
Anna: Då är det dags att prata om recensioner. Var hittar man någon som vill recensera ens böcker, hur viktiga är recensionerna och vad gör man om man får en dålig recension?
Hanna: Ja, det är många frågor. Det är inte helt självklart i början, kanske inte senare heller. Men om vi börjar med frågan om varför man vill få sina böcker recenserade då, och hur viktigt är det?
Anna: Ja. Och kanske finns det olika anledningar till att författare vill få sina böcker recenserade. Dels kanske man bara vill få återkoppling på om boken var bra eller inte, och helt enkelt konstruktiv kritik på den. Dels kanske man vill ha spridning, om det nu är så att recensionen är bra, så vill man väl att många ska se den och kanske lyssna eller köpa boken.
Hanna: Tror också det är de vanligaste anledningarna, de du räknade upp där. Och kanske att man vill ha en blurb på omslaget.
Anna: Ja, och vi kanske ska nämna det här, att en blurb är alltså ett kort citat ur till exempel en recension, eller bara en mening utan att komma från en recension, men som man kan sätta på omslaget till sin bok. Det kan till exempel vara en recensent på en dagstidning som skriver att det är ”årets bästa spänningsroman” eller liknande.
Hanna: Mm, det vore ju någonting. Och det förutsätter ju alltså att man antingen trycker en andra upplaga av boken, eller att recensenterna får förhandsläsa i till exempel digitalt format. Eller så kan man ju faktiskt sätta den här blurben på sin nästa bok.
Anna: Just det. Och nu är det ju inte så att DN eller ens mindre dagstidningar varken har tid eller lust att recensera alla nyutgivna indieförfattare, om ens någon alls, så det är väl större chans om man är känd eller har skrivit 20 böcker eller är utgiven på ett stort förlag. Men det finns ju andra vägar. Du fick ju en blurb av din lektör, eller manuscoach. Vill du läsa några meningar från den, eller hela?
Hanna: Ja, den använde jag till första boken, för då hade jag ju inga läsare sedan tidigare. Så jag tänkte att då kan jag göra på det viset. Men jag kan läsa en del av den. Då stod det så här: ”Det är spännande och dramatiskt. Mycket står på spel. Etik och moral ställs mot egen vinning och omsorg om familjen. En lyckad mix som gör att läsaren tror på det som händer, samtidigt som det stundtals har den där känslan av thriller.”
Anna: Ah, håller verkligen med om det hon skriver. Och just det där med thriller, det har vi ju pratat om förut också, den har ju de ingredienserna till ganska stor del skulle jag säga, även om det finns mycket annat där också. Och det med spänning och mycket som står på spel, så det tycker jag är bra sammanfattat.
Hanna: Ja, jag tyckte att Linda fångade innehållet i boken väldigt bra. Sen till andra boken tog jag en del ur en recension från en bokbloggare som jag tyckte var passande och som var väldigt bra då. Men om man inte har släppt några böcker tidigare så skulle man ju kunna fråga testläsare också, ifall de vill skriva något. Du hade väl blurbar till Statisternas omslag?
Anna: Det stämmer. Två stycken.
Hanna: Kul. Vill du läsa upp dem?
Anna: Då är det en av Sarasbokhyllor, som vi ju ska intervjua lite senare i programmet och hon skriver så här: ”Det är omöjligt att sluta läsa. Karaktärerna fastnar hos mig och det finns så mycket mer än ett brott som ska lösas. Grundidén känns både unik och spännande, rentav genialisk.” Och så har jag också fått en blurb av Systrarnaboktokiga, som är två andra recensenter på Instagram, som har skrivit blurben ”En riktig bladvändare, en bok du absolut inte får missa.”
Hanna: Wow, jätteroligt verkligen, det är väldigt bra citat.
Anna: Jag tyckte att det var jätteroligt, och att de gillade boken också. För det var jag ju tydlig med, att om ni inte gillar boken är det helt ok att inte skriva någon blurb, jag kan ta det liksom. Jag vill ju inte att någon låtsas som att de gillar den och hittar på nåt snällt. Då är det bättre att vara ärlig med det.
Hanna: Absolut, håller med. Och så känner säkert de med, de vill säkert inte att det ska stå något de inte kan stå för.
Anna: Precis, och de fick läsa i digitalt format innan tryck. Till boken Res och tälta med barn, frågade jag faktiskt ingen och jag tror jag var lite i tidsnöd där innan tryck. Och nu har jag heller inte frågat någon till uppföljaren av Statisterna som går på tryck om bara några veckor. Det vore ju roligt, men man ska hinna också.
Hanna: Så är det ju. Man får vara ute i god tid. Men jag tänker att annars skulle du ju faktiskt kunna ta samma, som du använde till Statisterna. Och skriva att det är sagt om Statisterna.
Anna: Jo absolut, jag ska klura på saken. Det är en ganska bra grej att göra och det ser man ju på böcker från stora förlag också.
Hanna: Precis, det är ganska vanligt faktiskt.
Anna: Hur viktigt tror du att recensioner och blurbar och så är, när det gäller spridning?
Hanna: Svårt att säga tycker jag. Jag tror det beror mycket på, vem som skriver, vad det står och också förstås när de skrivs. Om det är sådant som läggs ut på Instagram så kan ju vissa inlägg ses av jättemånga medan andra inlägg av samma person inte alls når ut på samma sätt. Det är så mycket som spelar in där. Vad tror du?
Anna: Ja, det är ju inte så att jättemånga personer kanske beställer ens bok bara för en bra recension, men spridningen gör nog att någon eller några får upp ögonen för boken, eller det får man väl hoppas i alla fall.
Hanna: Ja, det tror jag också. Och ofta är det nog många saker tillsammans som gör att det blir bra spridning på en bok. Kanske inte bara en recension eller en specifik händelse, men ju mer olika saker man har desto större sannolikhet är det väl ändå att boken hittar ut till läsare som är intresserade. Och om den finns som ljudbok så kanske någon lyssnar på den där om man tycker att den låter intressant. Det är kanske lite mindre tröskel än att köpa boken.
Anna: Så det är nog. Speciellt om man redan har en prenumeration på en ljudbokstjänst vilket ganska många har. Och det är ju betydligt färre som ser den om den inte recenseras alls såklart.
Hanna: Håller med. Så, var hittar man då en recensent kanske man undrar.
Anna: Ja och det är inte så lätt för nya författare. Vi har ju redan nämnt Instagram, men man kanske inte ens har Instagram. Sedan finns ju förstås Facebook, även om jag inte vet hur stort bokcommunityt är.
Hanna: Det förekommer där också även om jag också får känslan av att det är större på Instagram. Jag tror verkligen att TikTOk är ganska stort nu också. Så om man hänger där, eller gillar den plattformen så skulle jag leta där också.
Anna: Just det. Och även många bloggar. En del recensenter och bokinspiratörer postar ju på sina konton på flera ställen också.
Hanna: En del lägger ut på Goodreads eller på någon av nätbokhandlarna i samband med att de skriver recensionen också.
Anna: Men sen är ju frågan hur man närmar sig en bokbloggare, skickar man bara sin bok eller hur gör man?
Hanna: Haha, jag vet ju att vi tycker lika där. Det hör väl till god sed tycker jag, att fråga först istället för att skicka utan att fråga, om man nu skulle ha adressen till någon recensent eller bloggare. Klart att man kan skicka på vinst eller förlust också, men dels riskerar ju boken att bara bli liggande oläst, för att de flesta recensenter får högar av böcker, och dels är det ju roligare att välja lite mer vem som ska recensera också.
Anna: Ja, för man vill ju inte skicka sin blodiga skräckroman till någon som bara läser feelgood, eller en barnbok till någon som bara läser fantasy för vuxna.
Hanna: Nej, så det är klokt att välja ut vem man vill ska läsa och fråga den personen om den är intresserad tycker jag, om det är en bloggare. Men om det är en tidning eller liknande, då tycker jag att man bara kan skicka, kanske skriva ett litet följebrev.
Anna: Ja, håller med. Men om vi återgår lite till det här hur man väljer ut vilka man skickar till så kanske man vill kolla lite på hur recensionerna skrivs, om det skrivs mer än typ ”bra” eller ”det var en dålig bok”. Man vill ju som författare gärna ha konstruktiv kritik i så fall, om det nu ska kritiseras, som vi nämnde innan.
Hanna: Ja, om det är något som inte är bra som kommer upp får det ju gärna vara konstruktivt. Men helst vill jag för min del att det bara är bra saker som står, eller i alla fall inte dåliga saker. Det är ju ändå för sent att ändra. Kritik tar jag jättegärna emot innan boken är klar. Haha. Men sådant kan man ju inte välja och jag tror att alla måste stå ut med att få mindre bra recensioner ibland. Eller till och med dåliga recensioner.
Anna: Så är det, det är en del av det hela…
Hanna: Precis. Sedan även om man skickar till två, fem eller tio stycken som tackar ja, betyder det inte att alla sedan faktiskt recenserar. För det kan ju hända saker där också, det är ju inte något jobb som de får betalt för oftast, så de kanske får för mycket att göra, eller slutar läsa av andra anledningar.
Anna: Ja. Sedan ska man nog vara beredd på att man kan få förfrågningar från recensenter också. Jag har fått några sådana, och kollar förstås vilka det är och så, men då hade jag redan bestämt vilka jag skulle skicka till. Och du fick ju också sådana förfrågningar, eller hur?
Hanna: Ja, det har hänt mig också flera gånger. Några gånger har jag skickat då eftersom jag ändå skulle skicka ut, men andra gånger har jag redan skickat iväg den kvot jag hade tänkt mig och då har jag faktiskt tackat nej.
Anna: Mm. Så vissa hör av sig, andra får man höra av sig till. Och man har förstås ingen skyldighet som författare att skicka till någon, även om den personen skriver och frågar. Utan man väljer ju helt själv och kan förstås heller inte skicka till alla. Och det tror jag att recensenterna och bokbloggare också har förståelse för.
Hanna: Det är ju en kostnadsfråga också, eftersom man skickar ett recensionsexemplar som kostade något att trycka och portot är oftast den största kostnaden. Man kanske inte vill skicka 50 stycken böcker som indieförfattare. Eller så vill man det, men det är ju inte gratis. Kanske fler med pocket än inbunden eftersom det blir billigare per bok, jag vet inte.
Anna: Ja, verkligen. Man får ju avgöra vad man kan avvara och det beror ju på hur stor upplagan är också. Säg att man trycker en väldigt liten upplaga på kanske 80 eller 100 böcker, då kan ju inte hälften skickas till recensenter. Eller kan och kan, men normalt sett har man ju en mindre andel som man skickar på det viset.
Hanna: Absolut, det finns så mycket att ta i beaktande och det finns egentligen inget rätt och fel, utan man avgör själv som författare. Själv skickade jag kanske ett tiotal böcker som recensions-ex, jag vet att många skickar fler.
Anna: Samma här, även om alla inte blivit recensioner. Som vi nämnde innan är det ju så ibland, av olika orsaker.
Hanna: Ja precis. Men en sak som jag har varit med om TVÅ gånger som jag faktiskt blir lite ledsen och besviken över, det är personer som har frågat efter recensionsex sedan inte lämnar någon recension. Och sedan faktiskt hör av sig och frågar IGEN efter ett halvår eller ett år om de kan få recensionsexemplar. Då har det gått lite snett tycker jag. Om man ber om ett recensionsex så finns ju faktiskt en förväntan att man ska läsa boken och recensera den. Inte lägga den i en hög någonstans och sen be om en ny bok för att man har glömt att man redan har fått den… Det har jag då varit med om två gånger.
Anna: Haha, nej det håller jag med om.
Hanna: Man måste ju ha respekt åt båda hållen tycker jag.
Anna: Absolut, håller med. Sedan finns ju BTJ, om man inte skickar till recensenter på sociala medier, eller till bokbloggare. De är ju väldigt stora vad gäller inköp till biblioteken.
Hanna: Just det. Och BTJ står för Bibliotekstjänst, även om de väl bara kallas BTJ numera tror jag. De har lite utbildningar, men framför allt ger de ut BTJ-häften med recensioner. Och många bibliotek prenumererar då på häftena, digitalt eller i tryckt form, för att få underlag till vilka böcker som kan köpas in. I de här häftena kan man få med sin bok och det kan ge väldigt bra införsäljning till biblioteken.
Anna: Just det. Åtminstone om det är en bra recension. Och allt som skickas in dit blir ju inte recenserat, men en del blir det. Då är det oberoende lektörer som läser och ger ett omdöme på 1-5 stjärnor, där 5 är bäst.
Hanna: Du har ju skickat in dina två böcker dit, eller hur?
Anna: Ja, det har jag. Min första, Statisterna, blev bara katalogiserad, det vill säga det hände ingenting, ingen recension alls. Så det var ju lite synd, men värt att testa. Boken ”Res och tälta med barn” fick däremot ett bra betyg, en 4:a och ett väldigt fint omdöme både vad gäller innehåll och foton, så det var himla kul.
Hanna: Ja jätteroligt, både att du fick en recension och att den var så bra.
Anna: Det har ju också gett väldigt bra införsäljning till biblioteken, för nu är det över 200 exemplar av boken på 184 bibliotek.
Hanna: Wow, det är jättemånga.
Anna: Och det hade med största sannolikhet inte blivit om den inte blivit recenserad av BTJ.
Hanna: Nej för då hade de inte känt till den.
Anna: Visst valde du att inte skicka in dina böcker till BTJ från början, eller hur?
Hanna: Ja, nu framstår jag ju som lite korkad här känner jag. Jag har inte skickat mina böcker dit, tänkte på något sätt att det inte var någon idé eller att det inte kändes så viktigt. Men jag ska göra det hädanefter och faktiskt så skickade jag in Brickan i spelet härom veckan, men den är ju så gammal nu så den kommer de ju inte recensera.
Anna: Vad kul att du skickade in den trots allt. Man vet ju aldrig.
Hanna: Nej, i och för sig. Jag tror att det hade varit ganska liten chans även om den var ny, och nu är den gammal dessutom. Så jag tror inte det. Jag vet inte varför. Jag kanske har tänkt lite också att det kanske har negativ påverkan på försäljningen om boken blir recenserad och får ett sämre omdöme, men nu har jag ändrat mig och tror inte riktigt att det är så det funkar. Det är nog mer en positiv uppsida om man får ett bra betyg och sen kanske inte allt för mycket nedsida om man skulle bli recenserad och få ett sämre betyg.
Anna: Så är det ju. För de köper ju inte in den ändå, om de inte ens vet om den.
Hanna: Exakt. Så man har nog inte jättemycket att förlora, det kanske ändå är värt att göra det. För då har vi Sedan har vi kommit in lite på det här med negativa recensioner.
Anna: Ja, usch haha. Inget roligt egentligen. Jag har ju fått en recension för Statisterna som varit, i mina ögon väldigt negativ och dessutom väldigt lång. Det gjorde ju inte saken bättre. Det var inte på Instagram utan i ett annat forum. Nu har jag i efterhand fått reda på att det inte är den första boken som den här recensenten sågat fullkomligt, utan det finns tydligen fler. Många fler.
Hanna: Apropå det här med att välja sina recensenter…
Anna: Precis, och där kanske inte jag hade gjort så mycket research, eller faktiskt ingen alls. Utan jag tänkte att det där blir nog bra. Och personen i fråga får ju tycka som hen vill och visst fanns det små ljusglimtar även i recensionen, men det var väldigt små och lyste inte så starkt om man säger så. Och de var vridna på ett sådant sätt att även de lät negativa. Den veckan som jag läste recensionen var ju inte jätterolig. Och jag nämnde ju det här med konstruktiv kritik innan, att det är helt ok, det är bra. Men den här kändes bara som att recensenten lyfte upp det som den inte gillade och förstärkte det något oerhört mycket och som sagt typ totalsågade den som det kändes.
Hanna: Nej, förstår, inte kul alls. Usch.
Anna: Nu i efterhand spelar det egentligen ingen roll, för nu skrattar jag åt det. Jag fokuserar ju på alla bra recensioner istället, som är många fler, men jag förstår verkligen att det kan göra ont och speciellt när man precis har fått den, och särskilt om man är debutant. Så som författare uppskattar jag ju som sagt om recensenten är konstruktiv istället för nästan rent sarkastisk och elak som det kändes som den här var.
Hanna: Ja, verkligen. Jag förstår faktiskt inte ens varför man skriver en sån. Men det finns tyvärr alla varianter, det är bara att ta en titt på streamingtjänsterna.
Anna: Ja, de kan ju vara rent hemska. Har du erfarenhet av någon liknande recension och hur har du i så fall hanterat det?
Hanna: Jag tror inte jag har fått lika många recensioner som du har fått, så ingen specifik som jag kommer att tänka på. Jag tror jag har sagt det tidigare men jag är en sådan som inte tittar så mycket på mina recensioner på streamingtjänsterna. Jag ber någon läsa ett urval för mig, men jag tror inte jag utvecklas som författare av att läsa om någon till exempel skriver ”sämst” och sen inget mer i en recension. Inte för att jag vet om jag har någon sådan, men det har jag ju sett att andra har, så det förekommer säkert.
Anna: Det gör det absolut, jag ser ju det på andra recensioner på andras böcker på ljudbokstjänsterna. Själv har jag ju fortfarande inte hunnit publicera min som ljudbok där än. Men det kommer någon gång.
Hanna: Jag tror också det är så, som du sa, att det är lättare ju längre man har hållit på och ju fler recensioner och positiva saker man har hört från läsare, desto lättare kan det bli att ta de där negativa med en klackspark. För man vet att det inte är alla som tycker så.
Anna: Nej så är det ju.
Hanna: Men det blir ju extra känsligt om det kanske är ens första recension.
Anna: Usch vilken mardröm.
Hanna: Ja, men även det kan hända och då tar man sig igenom det.
Anna: Man ska inte sluta skriva bara för det.
Hanna: Men nu ska vi lyssna på en intervju med Sarasbokhyllor.
Anna: Ja, jätteroligt var det att få prata med henne.
Intervju med Sarasbokhyllor
I avsnittet intervjuar vi Sarasbokhyllor – lyssna på avsnittet.
Reflektioner och avslutning
Hanna: Vilken trevlig intervju att lyssna på. Sara är ju verkligen en engagerad recensent, det hör man ju! Och det måste ju vara drömmen att ha henne som skolbiblotekarie, hon har fixat med Instagram och TikTok och sånt, verkligen motsatsen till ett gammalt mossigt skolbibliotek låter det som.
Anna: Absolut!
Hanna: Var det något du tänkte särskilt på?
Anna: Ja. Alltså framförallt är hon ju fantastiskt duktig, och som du nämnde engagemanget, och att hon har förmågan att se och plocka ut det som är bra. Jag tänkte på det också att hon skriver medan hon läser, gör anteckningar. Om jag hade recenserat skulle jag göra likadant, för det är så mycket man glömmer. Man kanske kommer ihåg känslan av en bok, men inte alltid detaljer eller vissa saker som karaktärer, platser eller handlingen. Så det är nog en smart grej att göra som recensent.
Hanna: Verkligen, jag brukar ju göra det ibland om jag läser en skrivbok eller något, för att komma ihåg. Jag kände igen mycket av det hon sa faktiskt, eller kunde dra paralleller till skrivandet, så det var intressant. Lite om det här med självkritiken som kommer fram då och då när man skriver något. Och även det här att hon tittar tillbaka på det hon skrev för länge sen och nästan skäms lite. Haha.
Anna: Haha, ja, det blir ju lätt så. Man är så självkritisk och det borde man verkligen inte vara. Om man gör sitt bästa hela tiden, var det ju det bästa man kunde skriva då, om det nu var tio år sedan man skrev en viss text. Och det är ju bra att man utvecklas. Men som sagt, självkritiken är stark ibland, tyvärr. Man förtjänar den sällan till den graden.
Hanna: Det är ju sällan man tänker så hårda ord om någon annan. Jag kan bara instämma. Det känns ju också som att hon verkligen lägger ner mycket tid och kärlek på recensionerna, den hon läste upp hade ju ett väldigt vackert språk och så. Jag kan tänka mig att hon som lärare också är bra på att ge just konstruktiv kritik på ett bra sätt, utan att såga någon.
Anna: Ja, det tror jag också. Det märks att hon lägger energi på det hon gör.
Hanna: Roligt också att hon sa att hon försöker att inte köpa fler böcker, det känner jag igen mig i, men sen kan jag inte låta bli. Det är nog många som är likadana.
Anna: Det tror jag med. Man blir lätt lite tidsoptimist i hur mycket man hinner läsa. Jag har pinsamt nog kvar böcker som jag köpte för ett år sedan som jag fortfarande inte hunnit börja på. Inte så många, men ändå.
Hanna: Jag har säkert sådana som har legat i fem år. Ett år, det var inte så farligt. Det dyker ju upp så mycket annat. Och så ska man hinna skriva också.
Anna: Haha, ja. Men vad säger du, ska vi avrunda?
Hanna: Ja!
Våra bästa tips
Anna: Så – Hanna, vilket är ditt bästa tips, eller kanske ska man säga något att lägga på minnet i alla fall, när det gäller recensioner?
Hanna: Jag tyckte att Saras tips var bra, att man ska tänka igenom vad man vill ha ut av recensionen och välja med omsorg vilka man skickar till. Sen ett annat tips från mig då, är att inte tjata på bokbloggare efter sin recension. Man känner ju att man vill göra det ibland för man undrar ”men hur GÅR det egentligen”. Men jag tror inte det är bra och jag tror knappast att något positivt kommer av det. De gör ju ändå det här på sin fritid får man tänka på.
Anna: Nej, så är det ju. Och det är nog lätt som författare att råka tänka att ”Varför kommer ingen recension”, men då kanske bokbloggaren redan har tio, tjugo eller hundra olästa böcker att ta tag i före just din bok. Och jag skulle inte heller uppskatta tjat från enskilda författare.
Hanna: Vad är ditt bästa tips?
Anna: Det är nog att förbereda sig för att det kommer att komma dåliga recensioner, inte så att själva recensionen nödvändigtvis är dålig, men det finns alltid sådana som kommer att såga dig vid fotknölarna. Vissa för att de kanske bara ogillade boken, andra för att de tycker det är jättekul att såga böcker. Det är förstås skittråkigt när det händer, men att förbereda sig för att det troligen kan hända är nog bra, inte minst på ljudbokstjänsterna.
Hanna: Håller helt med. Så svårt, men samtidigt bättre att vara förberedd.
Anna: Och försöka skaka av sig det när det händer, och fundera på varför man skriver. Man gör det ju för att man själv gillar det, inte för att varenda människa i hela landet ska älska ens bok, även om det förstås vore trevligt. Så om, eller när, du får en dålig recension, ge det någon vecka, och tänk på alla som skrivit bra saker om boken istället eller sagt bra saker.
Hanna: Helt sant, bra tips.
Nästa avsnitt
Hanna: Ska vi avslöja temat på nästa avsnitt som sänds om två veckor?
Anna: Det gör vi! Då ska vi ha ett specialavsnitt faktiskt.
Hanna: Mm, så är det. Och den här gången på temat boktips, där vi delar med oss av våra favoritböcker i olika genrer.
Anna: Ja. Och det finns ju väldigt många böcker, minst sagt, som ges ut i Sverige och inte minst i resten av världen. Så det är klart att det är svårt att välja sina favoriter, men vi ska göra vårt bästa!
Hanna: Absolut! Och om du som lyssnar har en favoritbok får du också jättegärna höra av dig.
Anna: Ja, det skulle vara väldigt kul att höra! Och om du undrar över något som vi pratade om idag, eller kanske har frågor, skriv då till oss på poddentrycksvarta@gmail.com, eller på instagram där vi också heter poddentrycksvarta.
Hanna: Just det. Hoppas att du som lyssnat har fått med dig många tips kring vad man kan tänka på när det gäller recensioner. Du har lyssnat på podden Trycksvärta med mig, Hanna Wesslén…
Anna: och mig Anna Samuelsson. Vi hörs igen om två veckor. Ha det så bra!
Upptäck mer från Den svenska indieförfattaren
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.