Podden Trycksvärta - Avsnitt 20 Hemsida och webbutik

Sändes den 7 november 2023

I det här avsnittet diskuterar vi hemsida och webbutik för indieförfattare. 

En hemsida är en bra plattform för att marknadsföra dina böcker och dig som författare. Men hur skaffar man det? Vad kan den innehålla och vad kan vara bra att tänka på? Och hur fungerar det när man sätter upp en webbutik? Det och mycket annat tar vi upp i avsnittet, tillsammans med våra bästa tips. Lyssnaren och författaren Sten Rosendahl har många tankar och tips kring företagande som vi tog upp i förra avsnittet.

Lyssna nedan eller där du vanligtvis lyssnar på poddar. Om du hellre läser än lyssnar så hittar du transkribering av avsnittet nedan, tillsammans med noteringar och länkar.

Förra avsnittet hittar du här: Innan första boksläppet.

Avsnitt 20: Hemsida och webbutik

Transkribering och länkar till avsnitt 20 - Hemsida och webbutik

Inledning och presentation

Hanna: Hej och välkommen till avsnitt 20 av podden! Mitt namn är Hanna Wesslén

Anna: … och jag heter Anna Samuelsson.

Hanna: Vi är indieförfattare och detta är Podden Trycksvärta.

Anna: I den här podden tar vi upp ämnen som kretsar kring skrivande, framförallt med fokus på indieförfattarskap och egenutgivning. Vad ska vi ta upp idag?

Hanna: Idag är det dags för avsnittet om hemsida och webbutik. Jag kan inte fatta att det är avsnitt 20 redan.

Anna: Nej det är jätteroligt. Det här med författarhemsida har vi ju nämnt förut och att det kan vara bra att äga sin egen plattform.

Hanna: Så är det, tycker vi, och vi kommer in mer på varför vi tycker det senare i avsnittet. Och webbutik, som vi nu har båda två, är ju väldigt smidigt när den väl är upplagd. Eller hur?

Anna: Definitivt, för det är ju en del inställningar. Så det tänkte vi också prata om.

Förra avsnittet

Hanna: Vi kan väl ta en kort tillbakablick på förra avsnittet, som vi brukar göra?

Anna: Ja. Då tog vi upp praktiska detaljer innan första boksläppet, till exempel kring att starta företag och skaffa företagsförsäkring.

Hanna: Just det. Och vi tog upp lite kring ISBN, EAN-koder och QR-koder och lite kring miljömärkning och sådana saker.

Anna: Ja. För det finns ju ganska många småsaker också att tänka på när man ska ge ut sin första bok och vi kom fram till att det är smidigt att ha en del av det ordnat i förväg, så man slipper ta tag i allt samma vecka. Det blir övermäktigt då, det tycker i alla fall jag.

Hanna: Håller med. Så lyssna gärna på det om du missat det!

Vad har hänt sen sist

Anna: Hur har du haft det sedan förra avsnittet?

Hanna: Jag har haft det toppen tycker jag! Det har ju varit en hel del kring boksläpp och sådär, Brickan i spelet finns nu ute på webbutikerna och i min egen butik, både som tryckt bok och e-bok. Så det har varit intensivt arbete med det kan man väl säga.

Anna: Det förstår jag verkligen. Coolt att du har den hemma nu och även att den finns i webbutikerna också.

Hanna: Ja, det är kul. Sen har jag hunnit vara på höstlov i Åre också, det var jättehärligt som vanligt när man är där. Jag hade bokat in lite marknadsaktiviteter där. Väldigt roligt att kunna ha med sig två böcker ut måste jag säga.

Anna: Såklart, du har varit på marknad där! Spännande.

Hanna: Ja, eller det var mer som en signering på ett hotell, det var jättetrevligt. Vad har du gjort då?

Anna: Jag har jobbat med att förbereda signeringar och marknadsaktiviteter och sånt, layoutat ny roll-up till friluftsboken. Jag kunde inte ha en som handlar om det perfekta brottet, som jag har haft till Statisterna. Nu väntar jag bara på att få leveransen av den här nya guideboken, friluftsboken. Det har faktiskt varit jätteskönt med några lugna, eller förhållandevis lugna, veckor.

Hanna: Jag förstår det, det behövde du verkligen tror jag efter den här intensiva period innan tryck och när ska korra och så.

Anna: Minst sagt haha.

National novel writing month

Hanna: Sen är det ju så att det är november nu och det betyder att det är NaNoWriMo.

Anna: Ja, och det står ju för National novel writing month, om du som lyssnar inte känner till det. Jag var själv ett frågetecken när jag hörde det första gången. Men det är ju fullt om det i sociala medier nu. Det innebär att man satsar på att skriva 50000 ord på en månad. Är du med?

Hanna: Jag är faktiskt det för första gången. Egentligen har jag inte tid, men det har man ju aldrig. Det har väl gått bra hittills, jag ligger enligt plan ungefär. Man måste skriva 1667 ord per dag för att hålla jämnt tempo.

Anna: Haha, det var exakt.

Hanna: Ja… Är du med?

Anna: Nej det är jag inte. Det är inte riktigt görbart. Jag måste skriva när jag har tid, inte varje dag, annars får jag inte ihop det med livet i övrigt. Sen så är det det här som jag har pratat om tidigare. Den här pressen att prestera ett visst antal ord per dag, det är nog inte riktigt min grej. Jag kan absolut prestera bra under press, men just när det gäller skrivandet så vill jag gärna inte ha det på det viset.  

Hanna: Nej jag förstår det, och det är väl lite både och det där. På ett sätt kan jag pushas av det, men samtidigt vill man inte ta glädjen ur skrivandet. Jag tar ganska lätt på det, om det händer något så jag inte får ihop det. Då får det vara så, det är inte hela världen. Jag gör det mer som en kul grej.

Anna: Det tror jag är en jättebra inställning.

50000 ord på en månad

Hanna: Så att man inte sätter det som en stor press på sig själv, då blir det inget kul.

Anna: Nej, men det är roligt att du kanske får ihop de här 50000 orden.

Hanna: Vi får se, jag är absolut inte säker. Jag känner ju lite att vissa dagar blir svårt. Om man då sackar efter 3-4 dagar så har man ganska mycket att ta ikapp sen. Så jag är inte alls säker på att det kommer funka. Men ja, jag testar.

Anna: Och om det är så att du som lyssnar också är med på NaNoWriMo så får du gärna höra av dig och berätta vad du tycker och hur det går. Så kan vi ta upp det i podden också.

Hanna: Verkligen, det är jättespännande att höra hur andra jobbar. Bara för skojs skull, lite välbehövlig push för dem som känner att det är roligt.

Kommentarer på förra avsnittet

Anna: Vi har ju fått lite kommentarer om förra veckans avsnitt, från vår väldigt trogna lyssnare, skulle jag säga. Sten Rosendahl. Det är så roligt! Han har ju väldigt mycket erfarenhet och han skriver att det var verkligen så mycket att tänka på för hans del också när han startade företag, och att allt inte ens hanns med före bokreleasen. Han skriver också att Skatteverket har speciella infoträffar för kulturarbetare, det visste inte jag. Men också om att dra av underskottet och det är ju något som man kan läsa mer om på Skatteverkets hemsida, i vilka fall det här gäller.

Hanna: Ja, precis, läs mer om det där. Han skriver också om affärsplan och budget mest verkar gälla handelsbolag och aktiebolag.

Anna: Ja, jag tror att alla banker har olika regler där. Jag vet att jag fick lämna in det när jag skulle starta, även om det bara var enskild firma. Men det är nog lite olika kanske.

Hanna: Ja. Sedan nämner Sten det här med hobbyverksamhet som alternativ till ett företag. Vi nämnde ju inte det i förra avsnittet, eller du nämnde väl i förbigående att du hade funderat om du skulle starta företag eller inte, och visst det finns ju som alternativ, under vissa förutsättningar. Det finns beskrivet mer om det på Skatteverkets hemsida så om man funderar på ifall det är tillämpligt det kan man läsa där vad som gäller kring det.

Anna: Ja precis.

Tips från lyssnare förra avsnittet

Hanna: Han tipsar också om Zettle för att få en automatisk kvittofunktion. Jag har också det och tycker det är superbra. Men i början hade jag inte det, då använde jag mitt vanliga bokföringsprogram. Bra tips där från Sten så kolla gärna upp det. Man kan jämföra lite och se.

Jag funderar faktiskt på att skaffa deras kortläsare också så jag kan ta emot kortbetalningar, det är nog inte så dumt egentligen.

Anna: Ja. Och vad gäller förlagsnamn och PRV så skriver Sten att han skyddat sitt i tre län, men jag tror att det faktiskt är skillnad på enskild firma och aktiebolag där?

Hanna: Ja det är det. Jag är ingen expert på enskild firma men det namnet är skyddat i det län där man har verksamhet. Ett aktiebolags namn är däremot skyddat i hela Sverige, alltså två aktiebolag i Sverige kan inte heta samma sak.

Fler kommentarer på förra avsnittet

Anna: Sten frågar sig också om försäkringar. Är det någon idé att ha en försäkring om du inte har något lager själv hemma? Jag tänker att man, i alla fall i teorin, kan bli stämd om man råkar skriva något man inte bör göra. Förstås kanske liten risk. Kanske upphovsrättsligt eller vad det nu än kan vara. Så att det inte enbart är fysiska böcker man skyddar, utan även juridiskt, om det nu ingår i ens försäkring. Och i vissa försäkringar finns ju IT-skydd inkluderat och det kan ju vara väldigt viktigt, så det finns ändå anledning att fundera över försäkring även om man inte har sina böcker hemma skulle jag säga.

Hanna: Jag håller med. Och det kan också inkludera tjänstereseförsäkring. Du kanske är på väg till en marknad och kör av vägen och krockar. Då vet jag inte hur din privata försäkring täcker där, jag har faktiskt inte kollat upp det, men ändå, det kan säkert vara bra att kolla på.

Anna: Nej. Eller om du har din dator eller telefon i företaget och tappar den, så kanske din företagsförsäkring, om du har en allriskförsäkring, täcker det.

Hanna: Sedan funderade Sten på om man verkligen fick rabatter på företagsförsäkringen om man är med i ett fackförbund som privatperson, för vi nämnde ju det förra gången att det kan vara värt att kolla upp.

Anna: Just det. Jag vet att mitt fackförbund i alla fall har samarbete med företag som erbjuder försäkringar. Hur det är med rabatten är jag osäker på, för det slutade med ett annat försäkringsföretag för min del.

ytterligare kommentarer på förra avsnittet

Hanna: Ja, det vet jag faktiskt inte heller, men det skadar ju inte att kolla. För aktiebolag är jag rätt säker på att det inte är aktuellt eftersom bolaget då inte är kopplat till en person på samma sätt. Sten avslutar med många bra tips här också, bland annat skapaqrkod.nu, där man inte behöver registrera sig för att skapa QR-koder och ladda ner. Han skriver också att en del använder QR-kod på flygblad vid mässor för att dela ut med till exempel smakprov på ljudböcker.

Anna: Ja, det var ju väldigt smart tycker jag. Själv har jag bara använt det som länk till min hemsida och så.

Hanna: Ja, samma här, men jättebra tips. Han nämner också både att hans tryckeri Booksfactory har en egen EAN-generator online, så det kan ju vara värt att kolla upp också, om också du som lyssnar, ditt tryckeri har en sådan. Han skriver också att kolofon, som vi också pratade om i förra avsnittet, numera kallas även Copyrightsida.

Anna: Se där haha, vi kanske är lite efter här. Nej, men det låter väldigt logiskt. Och det kanske är fler som förstår det begreppet. För kolofon är faktiskt omöjligt att räkna ut vad det betyder om man inte vet det.

Hanna: Haha, ja. Jag känner mig mer bekväm med copyrightsida faktiskt. Det visste jag garanterat vad det var innan jag visste vad en kolofon var.

EPS-format och SVG-format

Anna: Jag också, men jag har aldrig använt det. Och en sista punkt här då, angående förra avsnittet, när jag nämnde att jag hade fått en fil i EPS-format och skulle lägga in i InDesign, och gjorde om den till Png, för att jag inte fattade att EPS funkar i InDesign. Sten skriver att även SVG är ett format som kan användas i både InDesign och programmet Affinity som är ett liknande program. Så inte heller om man får en logga i SVG-format behöver man göra om den.

Hanna: Det är bra att veta! Tusen tack, Sten, för att du tar dig tid att skriva och tipsa.

Anna: Verkligen värdefullt! Ska vi dra igång med veckans tema?

Hanna: Ja!

Hemsida och webbutik

Anna: Så – det här med hemsida och webbutik då. Vad tycker du om det, Hanna? Nu har vi ju som sagt båda ägnat oss åt att arbeta med det nyligen.

Hanna: Precis. Det har ju varit en del kring det där. Jag har haft alla möjliga problem. Det känns som om det har varit mer än vanligt kring det för min del. Vi kan ju börja med hemsida. Varför vill man ha en hemsida?

Anna: Ja, vi har ju som nämnt en av fördelarna tidigare och det är ju att man själv äger den, till skillnad från konton på sociala medier, som faktiskt kan stängas av till exempel. Man kan inte heller styra om alla som följer en faktiskt får upp ens poster i flödet, det styrs av algoritmer. Sociala medier förändras också hela tiden, men en hemsida finns ändå kvar.

Hanna: Ja precis, man har kontroll över den på ett helt annat sätt. Samtidigt så är det ju förstås mer jobb med att ha en hemsida än att ha ett konto på sociala medier.

Hemsida och webbutik - hur mycket tid lägger vi?

Anna: Hur jobbar du med din hemsida? Hur mycket tid lägger du på den?

Hanna: Det är olika från vecka till vecka. Vissa veckor kanske jag lägger 15 timmar på den och vissa veckor 0 timmar. Jag tror att det skulle vara lämpligt för mig att löpande lägga 5-10 timmar varje vecka, inklusive blogginlägg alltså, istället för att inte alls arbeta med den veckor i sträck som det har varit under 2023.

Anna: Det är nog lättare att komma ihåg hur man gör och sånt då också, annars får man kanske sätta sig in i det på nytt. Och dina blogginlägg behöver ju också läggas tid på förstås, för de är ju längre än bara en vanlig nyhet på två meningar.

Hanna: Ja, absolut det tar ju längre tid att skriva ett blogginlägg än att skriva ett inlägg på sociala medier. Men jag tycker att det är roligt och vill prioritera det mer. Jag märker också som du säger att jag glömmer hur man gör saker om jag inte är inne löpande och fixar. Det är bra att ha en rutin till det här och det har jag inte riktigt lyckats skapa än. Hur är det för dig?

Anna: Jag tror att jag lägger mer tid i perioder och sen inget alls i andra perioder. Men jag glömmer inte bort mellan gångerna. Det är nog mest inför boksläpp, annars ligger den och vilar där, utan att jag behöver anstränga mig särskilt mycket. Det är väldigt skönt faktiskt. Jag lägger upp lite nyheter ibland förstås, när jag har signeringar och så, men det tar ju bara några minuter.

Uppdatera hemsida och webbutik

Hanna: Det låter ju smidigt. Om man har en hemsida uppsatt som funkar och man inte har så mycket blogginlägg och så så kan man nog ha det precis som du säger, att man inte behöver lägga supermycket tid. Med nackdelen då om man inte är bra på WordPress eller jobbar med det, så kanske man glömmer lite mellan gångerna hur man gör.

Anna: Ja det är nog lätt gjort. Med undantag för den här webbutiken nu då så lägger jag inte en timme i veckan. Jag kanske lägger tio minuter i snitt i veckan.

Hanna: Det är ju väldigt överkomligt, det hinner ju faktiskt alla.

Anna: Ja. Vi pratade ju nyss om det här med att äga sin sida. Det är ju under förutsättning att man faktiskt äger domänen. Det finns ju blogspot och wix och liknande sidor där man kan ha en hemsida gratis, men då äger man inte sin sida på samma sätt.

Domännamn

Hanna: Nej, precis, det är en skillnad där. Jag vet ju om att det är så, men jag lyckades ändå av misstag först skapa en wordpress.com-sida. Men jag hade en premium-version så jag betalade ändå för det. Så jag trodde först att det var en egen-hostad sida, sen insåg jag när jag hade satt upp den att det inte var det. Det är inte så himla lätt om man inte kan så mycket om det sen tidigare. Jag förstod rätt snabbt att det var fel, men då hade jag ändå lagt en del tid på det.

Anna: Men åå… Ja det är inte lätt.

Hanna: Så kan det gå. Men i alla fall. Sedan kan ju en hemsida kosta en del i årlig avgift om man vill ha automatisk back-up och sånt, så det är ju en smaksak vad man föredrar, om man nu vill lägga pengarna på en egen domän och egen hosting eller inte.

Anna: Ja.

Hanna: Det var ju det som blev fel för mig. Jag hade en egen domän, men den var ändå på WordPress.com så den var inte egen-hostad och det var det jag missförstod på något sätt. (se även lyssnarkommentar i nästa avsnitt)

Priser på domän och webhotell

Anna: Ja, skönt att du har fått ordning på den nu. Och det man behöver då är ju en domän, som köps för lite olika pris beroende på vilken ändelse man vill ha. De är inte jättedyra, det är dyrare att ha webhotellet och betala den årliga avgiften. Men det kan vara .se eller .nu eller vad man föredrar och priset varierar också varifrån man köper den. Kanske ska säga också att man inte kan köpa .se-adresser överallt. Man får kolla lite varifrån man vill köpa den om man vill ha en sådan.

Sedan behöver man ha ett webbhotell och det finns många, både svenska och utländska. Jag har haft one.com som jag är väldigt nöjd med, men det är inte den billigaste av dem. Men jag har fått bra service. Det finns väldigt många och de är bra på olika saker.

Hanna: Jag håller med. Jag har haft Bluehost en gång tidigare en kort period och jag var väl i och för sig nöjd med det också, men nu har jag också One.com som du har. Det är ofta billigare första året, man får något specialpris första året och sen börjar det kosta lite mer andra året. Men jag tycker det är värt det, de har bra kundsupport. Jag har chattat med dem ganska många gånger.

Anna: Jag också.

Hanna: Senast för några veckor sen när en av mina sidor hade kraschat. Jag kom inte in överhuvudtaget på wp-adminpanelen.

Anna: Ojdå, det där har jag också varit med om, det är inte kul och då vill man verkligen kunna få hjälp.

Support från webhotellet

Hanna: Ja exakt, jag var väldigt tacksam att jag kunde få hjälp. Jag vet inte hur jag hade löst det om inte de hade hjälpt mig. Jag hade inte haft en aning om vad jag skulle göra.

Anna: Samma här, jag hade inte heller lyckats med den situationen jag hade utan hjälp. Jag tycker också att det är värt det. Sedan har vi ju det här med hemsidesbyggandet. Där finns bland annat WordPress. Anledningen till att jag valde den är för att jag kunde WordPress sedan innan. Hur var det för dig, Hanna?

Hanna: Jag hade pyttelite erfarenhet av WordPress och inte av något annat så för mig var det självklart att välja WordPress. Jag vet inte så mycket vad annat som finns. Börjar lära mig det nu, men det finns fortfarande otroligt mycket som jag inte kan i WordPress. Men det var det jag hade hört talas om och det var det det blev.

Anna: Jag läste någon siffra om att de i vart fall används till 25% av hemsidorna, oklart om det är i Sverige eller i världen, och jag har inte verifierat den siffran men visst är de stora. Men det finns fler sätt att bygga hemsida. Wix finns också, det är inte bara att man kan ha sajten där.

Måste man kunna koda för att bygga en hemsida?

Hanna: Man får väl leta runt lite och välja något som man kommer överens med. Du ska trots allt jobba med den under förhoppningsvis ganska många år och uppdatera saker. Det finns också mallar som man kan använda om man inte vill designa från grunden.

Anna: Ja, och det är ju skönt att man inte behöver sitta med någon kod, om man nu inte vill förstås.

Hanna: Verkligen, jag kan inte koda överhuvud taget. Det har jag aldrig provat så jag har byggt det jag har utan att koda. Om vi går över lite på vad som ska finnas på sidan. Hur gjorde du för att komma på vad du ville ha för innehåll på hemsidan? Vad som skulle finnas i menyn och sådana saker?

Innehåll på författarhemsidan

Hur väljer man innehåll?

Anna: Jag kikade på kanske 7-8 andra författarhemsidor, bland annat Camilla Läckbergs sida faktiskt, som för övrigt är sjukt snygg. Sedan gjorde jag en sammanställning om vad om borde vara med och vad man ibland hade med.

Hanna: Det var ungefär så jag gjorde också. Det är inte helt givet. Men får kolla på lite andra och välja det som passar bra för en själv.

Anna: Men det jag kom fram till, och som jag har på min egen, är Hem, Om Mig, Böcker, Aktuellt, Kontakt och Press, plus en sida om den här podden då. Hem är ju startsidan, Böcker har två undersidor – en för vardera utgiven bok, på Aktuellt hamnar nyheter om signeringar och boksläpp, Kontakt är ju ganska självförklarande och på pressfliken finns bilder som tidningar kan använda om de vill, till artiklar och så. Du har ju väldigt liknande där, men också en som heter Blogg. Vill du berätta om den?

Blogg på hemsidan

Hanna: Ja, jag har en sida som heter blogg och där hamnar de inläggen jag skriver, alltså blogginläggen som jag skriver då och då. Jag har faktiskt två olika bloggar. En som är typ en författarblogg på min hannawesslen-sida, som läsare kan vara intresserade av och sedan en som är mer en indieförfattarblogg för andra som är intresserade av skrivande och bokutgivning. Sen har jag inte alls hunnit skriva så mycket inlägg som jag hade planerat det här året. Men förhoppningsvis blir det mer löpande nu framöver.

Anna: Just det ja. Och det är ju jättebra om man har hemsidesbesökare som är intresserade av olika saker.

Hanna: Ja, det kändes bäst att separera dem för annars kanske det blir lite för mycket för dem som inte är intresserade av skrivande, som bara vill ha lite uppdateringar kring böcker.

Anna: Och båda når man från din hemsida, eller hur?

Hanna: Det stämmer, men egentligen är det så att författarinläggen hör till hemsidan som heter hannawesslen.se och blogginläggen som avser skrivande och indieförfattarskap ligger på en annan webbadress. En subdomän till min vanliga sida, så den sidan heter indieforfattaren.hannawesslen.se. Det är egentligen två olika webbplatser.

Jag-form eller tredje person på hemsidan?

Anna: Aha just det. Lite extra administration då förstås. Det här med menyvalet Om mig är ju också lite intressant tycker jag som jag funderade över i början. Jag kollade som sagt på ett antal sidor tidigare och där har man gjort olika. Ibland står det Om mig, och författaren skriver i jag-form. Ibland står det Om och sedan författaren namn, så det är skrivet i tredje person.

Hanna: Ja, och det var inget jag har tänkt på förrän jag själv skulle sätta upp min sida. Men jag kommer ihåg att jag tänkte på det då.

Anna: Inte jag heller. Vi valde ju båda att kalla fliken för Om Anna, eller Om Hanna då i ditt fall förstås, annars hade det kanske varit lite konstigt.

Hanna: Haha, lite konstigt kanske!

Anna: ”Om mig” kan ju bli personligare, men ”Om” och så författarnamnet, kanske är bra på andra sätt. Det är svårt. Hur resonerade du?

Hanna: Jag tänkte nog att det var lättare att skriva just det avsnittet i tredje person på något sätt. Men vilket som hade förstås funkat. Jag skriver alla blogginlägg i första person, det känns mest personligt. Hur tänker du?

Anna: Ja, i en blogg känns det ju nästan nödvändigt. Det skulle jag också ha gjort. Men på sidan så har jag också ”Om Anna”. Det hade lika gärna kunnat bli ”Om mig”, men det är ju inget annat på sidan som är skrivet i jag-form och då kändes det ändå som om tredje person var bättre, på min sida. Det står till exempel inte ”kontakta mig” utan ”kontakta författaren”.

Layout på hemsida och webbutik

Hanna: Just det. Det blir nästan som om du har en administratör eller något som hjälper dig.

Anna: Ja det hade varit himla skönt.

Hanna: Jag har nog gjort likadant. Möjligen så kan det vara så att jag har varit inkonsekvent någonstans utan att tänka på det. Jag vet inte.

Anna: Det kanske inte är någon som reagerat på det i alla fall?

Hanna: Ingen har sagt något.

Anna: Layoutmässigt då? Hur resonerar du där?

Hanna: Jag kommer ihåg att jag tog lite hjälp av dig när jag satte upp den. Det var ju du som tipsade mig om Elementor som är en plugin som är bra för just design. Sen är inte jag så duktig på sådant men jag gör så gott jag kan och känner mig överlag nöjd med hur den ser ut, även om det finns saker som skulle gå att förbättra. Jag har en ganska stor bild på mig själv på första-sidan och sedan en del text på varje sida. Hur har du tänkt med din sida?

Anna: Jo, samma här. Elementor har varit väldigt hjälpsamt, även om jag tror att alla såna tillägg slöar ner sidan en del. Men det blir väldigt snyggt. Vi har ju båda en större bild på oss själva på förstasidan, ihop med vårt namn. Det kändes väldigt stort när jag gjorde bilden, men det är ganska vanligt på författarhemsidor att man har någon slags porträttbild där i alla fall.

Plugins till hemsidan

Hanna: Det tror jag absolut, sedan hur stor den är varierar väl. Intressant det där du sa med att slöa ner sidan, det är ju en sådan sak som jag har problem med. Den är lite för slö att ladda, jämfört med vad jag skulle vilja. Sen finns det också, när man loggar in, en översikt över prestanda och sådant. Och det är lite för dåligt där faktiskt. Jag tror att det jag skulle behöva för att få upp hastigheten är en plugin för prestanda. Men vad jag har sett, alla som verkar bra kostar pengar. Jag har inte skaffat det än, lite på grund av kostnad och lite på grund av tid att installera och förstå vad det är för något och sådär. Men det är en sådan sak som stör mig litegrann. När jag loggar in så ser jag den här, den är lite gul istället för grön och det gillar jag inte.

Det var lite ett sidospår, vi pratade ju om layout. Jag tycker faktiskt att layouten är ganska svår att få till exakt så som man vill ha. En annan sak som jag fortfarande inte har lyckats med är att layouta sidhuvudet. Vilket ändå är ganska viktigt. Det lever lite sitt eget liv tyvärr. Alla rubriker är små och jag vill egentligen ändra men kan inte.

Teman i WordPress

Anna: Nej det är inte alltid så lätt att veta hur det aktuella temat fungerar och hur man ska göra allt. På wordpress så väljer man olika teman och vissa teman är betydligt mer anpassningsbara än andra. De är bra på olika sätt. Det finns hur många som helst och det är inte så lätt att veta vilket man ska välja. Så det är inte säkert att du kan ändra de här rubrikerna du har på ditt tema.

Hanna: Det är inte enkelt, men det går säkert på något sätt. Och samtidigt så vill jag ju inte hålla på och byta tema ofta för det händer ju saker med sidan när man byter, som man kanske inte har förutsett.

Anna: Så är det ju. Jag nämnde ju nyss att jag kollade på några hemsidor innan jag skapade min. Då kollade jag inte bara på innehåll förstås, utan även layout. Jag tycker det är snyggt med stilrent, att sidorna har någon slags röd tråd. Jag själv är inte proffs på det, och skulle nog kunna förbättra min egen där, men jag försöker hålla det så stilrent som jag kan utan att det blir tråkigt.

Färgpalett till hemsidan

Hanna: Ja, du är jätteduktig på det, bättre än vad jag är på det. Men jag har iallafall en förinställd färgpalett som jag håller mig till. Även om jag har lite starka färger i den. Man kan nästan gissa om man är på mina sidor att rosa och lila är mina favoritfärger.

Anna: Haha, ja men det är jättesmart med en förinställd färgpalett så att man inte spårar ur. Jag tror att jag inte är helt konsekvent.

Hanna: Jo det tror jag att du är.

Anna: Men jag tycker det är trevligt med lite färg. Själv har jag nog hållit mig till grön, lila, svart och beige, även om det inte är riktigt som jag vill än.

Hanna: Ja men den är ju väldigt stilren och snygg!

Anna: Tack, ja, jag ska fortsätta när jag har lite mer tid, när nu det kommer att ske. Kör på good enough så länge tror jag.

Hanna: Det är nog ett ganska bra förhållningssätt om man ska ha en sida utan att ha någon som arbetar professionellt med den utöver en själv. Man hade kunnat småpilla med funktioner och färger och layout i all evighet annars. Jag hade kunnat sitta varje dag och meka med den.

Cookies på hemsidan

Anna: Samma här. Jag tycker att det är jätteroligt. Men jag har inte mer tid och jag vill skriva istället. Så får jag ta det där sista sista vid något annat tillfälle. Det här med cookies och så då? Det har ju jag faktiskt hoppat över på min sida, även om det vore väldigt kul att se hur många som besöker sidan.

Hanna: Jag har inte heller särskilt mycket. Det enda jag har är Jetpack som visar väldigt knapphändigt hur många besökare man har. Det finns ju regler kring GDPR och sånt som man måste se upp med. Där har jag en betallösning som håller koll på cookie bannern som man har och hjälper till att säkerställer efterlevnad, den heter Cookie Information tror jag. Det finns jättemånga olika. Men jag tror egentligen att det är overkill att ha en så dyr lösning när man i princip inte har några cookies, det är en sån lösning som många stora hemsidor har. Men jag ville ta det säkra före det osäkra eller vad man ska säga.

Anna: Det är ju så.

Hanna: Men hur som helst, man bör tänka på det här med cookie policy och privacy policy om man har en egen websida, även om det är ett ganska svårt område.

Anna: Ja, verkligen. Och en del policyer är ju alltid bra att ha om man ska följa GDPR, inte bara om man har en sajt. För alla personuppgifter som kommer med bokbeställningar och så behöver ju också hanteras enligt GDPR.

Hanna: Ja absolut, det är sant.

Webbutik för författare

Webbutik

Anna: Ska vi gå över till det här med webbutik?

Hanna: Ja, det gör vi.

Anna: I avsnitt 6 av podden, om distribution, intervjuade vi Molly Ericson som har skrivit Kaninhjärta. Hon berättade bland annat om sin webbutik som hon skapade med Shopify.

Hanna: Just det, förresten så läste jag ut Kaninhjärta för några veckor sen faktiskt. Den var jättebra, hängde kvar lite efteråt på något sätt. Så den kan jag rekommendera om man gillar fantasy. Det är inte sådan fantasy som har drakar och magi utan mer att det är en fantasivärld, som Game of thrones fast utan magin ungefär.

Anna: Ah det låter jättespännande, vad kul. Sedan Molly pratade om det här så har ju du varit sugen på att ha en också, eller hur?

Hanna: Det stämmer. Jag tyckte hennes var snygg och jag kände att jag gärna ville ha något liknande. Till beställningarna av min första bok så använde jag bara ett enkelt formulär på hemsidan, men dels ser det proffsigare ut med en butik och dels så visste jag inte rent tekniskt hur jag skulle kunna hantera och ha ordning på det där formuläret med två olika böcker, och så småningom ännu fler. Så det kändes som den långsiktigt bästa lösningen.

Anna: Mm, jag tror det är smart.

Hanna: Dessutom så lyssnar jag ju alltid på The Creative Penn och hon har pratat jättemycket om sin Shopify-butik på sista tiden, så det har inspirerat till det också. Från början tittade jag på Woo commerce också men landade till sist i Shopify. Det finns ju en mängd andra tänkbara webbutikslösningar också.

Hur vi satte upp våra webbutiker

Anna: Ja det gör ju det. Vill du berätta lite om hur du gick tillväga och hur du tycker att det har funkat, både att sätta upp den och beställningar och så?

Hanna: Ja, alltså. Jag tycker att den är väldigt användarvänlig och säkert lätt att sätta upp i jämförelse med mycket annat. Men om man inte kan sådant här så tar det ändå väldigt mycket tid skulle jag säga. Det var precis som jag anade.

Anna: Ja, vad var det som tog mest tid?

Hanna: Svårt att säga. Att lägga upp en ny produkt går snabbt och är lätt, när man ska lägga upp själva boken. Det var inga problem. Men det är väl framför allt alla val man måste göra och så kring, frakter, inställningar, betalningslösningar, vad sidan ska heta måste man ju fundera över, vilka zoner man ska ha, hur notifieringarna till de som beställer ska se ut och alla policies som ska finnas på plats. Sådana saker tyckte jag tog mycket tid.

Anna: Just det.

Hanna: Nu har ju du nyligen också fått upp din webbutik faktiskt. Hur gick det för dig?

Anna: Jag skulle ju inte ens ha en webbutik. Jag tänkte att det funkar väl bra med det här formuläret som jag har haft förut. Det var väl enkelt och smidigt. Problemet var att det första formuläret inte alls funkade som det skulle när man beställer från mobilen, vilket man gör ibland såklart.

Hanna: Ja just det.

Anna: Och sen satte jag upp ett annat formulär som väl också funkade rätt så bra. Där gick ju beställningarna iväg som de skulle. Men, det är ju snyggare med en webbutik. Men jag tycker att det var lite krångligt ändå. Det är väldigt mycket inställningar som man kan göra, men när den nu är uppe, tycker jag det funkar bra.

Inställningar som ska göras vid uppsättningen av webbutiken

Hanna: Ja, den här inställningsmenyn. Den är ganska omfattande.

Anna: Verkligen. Alla dessa mejl och notifieringar till exempel, att läsaren ska få ett mejl när det är beställt. Det kan ibland vara svårt att veta var man ska ändra för att få det precis som man vill. Man får också gå in i själva koden och ändra, vilket i sig i och för sig inte är särskilt svårt, men det kan upplevas som det om man inte är så insatt eller van vid att jobba vid datorn.

Hanna: Ja, jag var jättelycklig att jag lyckades ändra en mening i koden och lyckades få det rätt. Allt med kodning är tyvärr okänd mark för mig. Jag vill verkligen lära mig så småningom, jag tycker det är jättespännande. Men jag har inte haft tid till det. Men vi kanske inte ska avskräcka allt för mycket. Man behöver inte kunna koda för att sätta upp butiken, det är just om man vill ändra i standardmejlen som skickas till kunderna vid beställning till exempel.

Anna: Ja. Och då kan man helt enkelt bara söka upp den frasen som man vill ändra och ändra där. Så egentligen är det inte så komplicerat. Men det kan vara svårt att veta exakt var man ska ändra. Det finns småsaker också som kanske egentligen inte spelar någon roll, men jag har till exempel ändrat ”Tack för din order” som verkar vara den autoöversatta svenska versionen, till ”Tack för din beställning” för att jag tycker att det låter trevligare. Så en del är verkligen småsaker. Men vissa andra grejer ville, eller behövde jag skriva dit eller skriva om.

Val av språk

Hanna: Just det, din är ju på svenska. Min är på engelska. Eller det jag har skrivit om böckerna och så är på svenska men de automatiska mailen och så är på engelska på min sida. Du har hittat någonstans att ändra det.

Anna: Precis. Man kan välja språk.

Hanna: Jag såg nog inte att man kunde det när jag satte upp den. Men nu när jag vet det så är jag inte säker att jag kommer ändra ändå. Det kanske är någon engelskspråkig som vill beställa sedan om jag har böcker på engelska så småningom. Även om inte alla tycker det är jättelätt med engelska så tror jag inte att det är så svårt för någon att förstå de här ”tack för din beställning” när det står på engelska. Jag tror det funkar.

Anna: Ja det funkar nog vilket som.

Hanna: En annan sak som tar lite tid är ju det här med att sätta upp betalningslösningar.

Anna: Ja precis. Vill du berätta mer?

Betalningslösningar i webbutiken

Hanna: Det går dels att ha bara manuella lösningar, till exempel att kunderna får swisha eller sätta in på bank-giro. Då måste man själv gå in och verifiera att det är betalt, det vet ju inte websidan om. Utan då får man manuellt gå in och titta på sin bank att det är betalt och klicka i att det är betalt. Sedan finns något som heter Shopify payments och om man anger sin information korrekt där och aktiverar Shopify payments då kan kunderna betala med kort, med ApplePay och GooglePay och även med Klarna. Man kan förstås välja om man vill ha alla dessa eller ta bort någon.

Anna: Det blir ju såklart transaktionsavgifter med den här typen av lösningar. Och det kan även vara bra att känna till att man behöver ange ett bankkonto dit Shopify kan sätta in betalningarna och den banken man har måste ha möjlighet att ta emot SEPA-betalningar. Det kan de flesta större bankerna. Sen kan man också välja då hur ofta man vill ha de här utbetalningarna.

Hanna: Precis. Och så finns även möjlighet att lägga till Paypal som betalningsmetod. Så det finns många alternativ att välja mellan där.

Förenklad administration jämfört med formulär

Anna: Hur tycker du det är att ta emot beställningarna?

Hanna: Alltså, när allt väl var uppsatt och fungerade tycker jag att det har funkat jättebra! Jag får ett mail när en ny beställning är lagd. Och sedan kan jag packa och beställa frakt och hålla koll på beställningen i order-vyn. Där kan man även skriva noteringar på varje beställning. Till exempel så skriver jag in när jag har bokfört och skickat kvitto på en beställning så att jag håller koll på det. Sedan när beställningen är postad så anger jag det och det är även möjligt att lägga in spårningsnumret på paketet från till exempel PostNord. Om jag har förstått det rätt så går det då iväg ett mail till den som har lagt beställningen att ”nu är ditt paket på väg och här är spårningsnumret”. Det är jättesmidigt.

Anna: Just det. Men du skickar manuellt ett kvitto också?

Hanna: Ja, det gör jag. Det kanske finns sätt att automatisera det också, men det har inte jag kollat på. När jag får en beställning så bokför jag den i mitt bokföringsprogram, och sedan skickar jag ett mail med kvittot till kunden med korrekt moms och allt sånt. Den bekräftelsen som kunden får direkt vid beställningen, den går ju automatiskt, den innehåller vad man har beställt och sådär, men den innehåller liksom inte allt som krävs riktigt. Som sagt, det går säkert att automatisera sånt också, men jag tror inte det är värt det för min del. Den dagen jag har sådana mängder av beställningar att det blir ohanterbart så får jag väl kolla på det, haha.

Anna: Haha, ja den dagen… Då får man skaffa en assistent!         

E-postlista för författare

Hanna: Ja. En sak som är enklare än att sätta upp en webbutik och som kanske är ännu viktigare kan jag tycka på ett sätt, är ju att ha en e-postlista. Vill du berätta hur du har jobbat med det?

Anna: Ja! Jag har ju Mailchimp till det. Inte för att jag kunde det sedan innan, men det är relativt enkelt, inga extrakostnader i den omfattningen jag använder det till och det funkar bra tycker jag. Jag var ganska sen med att ha ett nyhetsbrev och en mejllista, men jag är glad att jag har det nu. Du då?

Hanna: Ja, jag har också Mailchimp. Precis som du har än så länge gratisversionen. Det som vore bra med premiumversionen som jag har kollat lite på är ju att där kan man automatisera utskick så att nya prenumeranter får en serie av utskick med anpassat innehåll för att man är ny prenumerant. Men det har jag inte nu då.

Anna: Inte jag heller…

Hanna: Hur ofta skickar du ut?

Anna: Jag skickar nyhetsbrev varje månad, eller ibland mer sällan om det är mycket att göra, som till exempel nu i september med trycket av Res och tälta med barn. Hur har du gjort?

Hanna: Jag skickar ungefär 1-3 brev i månaden, men jag har säkert missat någon månad också, och nu sen en väldigt kort tid tillbaka så har jag även extra separata utskick till dem som är intresserade av skrivande och indieförfattarskap. Det är ungefär motsvarande publik som på indieförfattarbloggen. Och kanske ungefär samma personer som lyssnar på den här podden skulle jag tro.

Anna: Ja vad kul. Hur gör du det då?

Olika segment i epost-listan

Hanna: I Mailchimp att skapa olika tags eller segment så då gör jag det baserat på hur de har anslutit sig till listan. Om det är för att de har köpt en bok och har angett att man vill ha utskick så blir det vanliga nyhetsbrevet. Om de har varit inne på indieförfattarsidan och laddat ner den här checklistan som jag har där kring bokutgivning så är de ju intresserade av skrivande.

Anna: Just det. Och man måste ju alltid ha ett val om man inte vill ha sådana här utskick.

Hanna: Ja exakt. Man får ju inte lägga upp någon på en lista bara för att den har köpt en bok utan man måste ha en chans att tacka nej till sådana här utskick. Dessutom så måste det vara lätt att avprenumerera, vilket det är via Mailchimp. Det finns en knapp längst ner i varje mail som man kan trycka på om man inte längre vill vara med på listan.

Anna: Ja. Och i Shopify så finns ju en liten ruta vid utcheckning där man kan kryssa i om man vill anmäla sig till nyhetsbrevet.

Hanna: Just det. Det går faktiskt att rent tekniskt koppla ihop Shopify med Mailchimp på ett ganska enkelt sätt, så att nya prenumeranter därifrån går över automatiskt. Jag kollade på det, men jag vågade inte göra det eftersom jag inte förstod exakt vad som händer då. Så jag tar emot anmälningar dels via Shopify, dels via vanligt formulär på min hemsida och dels via att man laddar ner, antingen Glimmerdjup som är en gratis novell eller checklista för bokutgivning om man är intresserad av det.

Gratis novell och checklista vid prenumeration

Anna: Tycker du att det har funkat bra med de här nedladdningslösningarna?

Hanna: Jo men det tycker jag faktiskt, det blir ju lite incitament att bli prenumerant då. Det är riktigt smidigt när jag väl hade satt upp det.

Anna: Som med det mesta alltså, det är jobbigt att fixa och sedan blir det lättare.

Hanna: Haha, exakt så.

Anna: Vi kan ju dela adresserna också såklart, om du som lyssnar är nyfiken på hur sidorna ser ut. Min är då www.annasamuelsson.se.

Anna: Ja, och min är www.hannawesslen.se Vi hade tur båda två att våra namn fanns. Så kika gärna om ni vill se hur hemsida och webbutik kan se ut. Vi har ju alltså länkar till våra respektive webbutiker från våra vanliga hemsidor.

Anna: Just det! Och adresserna till hemsidorna finns också på våra respektive instagramprofiler. Och nu är det dags att avrunda.

Våra bästa tips

Anna: Så – Hanna, vilket är ditt bästa tips kring hemsida och webbutik?

Hanna: Mitt bästa tips är att börja direkt med en e-postlista. Det känns lite onödigt i början och man har inte så många personer på listan och sådär. Men jag märker redan nu efter mindre än ett år att det är jättebra att ha en direktkanal att kommunicera med dem som är intresserade.

Anna: Ja, det är perfekt, mycket bra tips!

Hanna: Ja. Vad säger du då, vad är ditt bästa tips?

Anna: Jag kör en repris på förra avsnittet tror jag, haha. Det är nog att börja i god tid med även det här. Ja, en hemsida kostar pengar, om man vill ha egen domän, men det kanske får kosta ett år innan boksläppet då. Det är ändå en ganska liten summa i förhållande till ett boksläpp, om man väljer indieförfattarvägen med att trycka en upplaga, eller hybrid. Dels hinner sidan kartläggas av nätet och därmed senare få träffar om man söker på den, dels har man tid att fixa med den så man slipper göra det i sista stund, eller samma vecka som boksläppet är. För då har man faktiskt inte tid, speciellt inte om man måste lära sig att bygga hemsidan om man inte kan det sedan innan. Och det kan strula och så vidare, så var ute i riktigt god tid med hemsidan. Det är mitt tips.

Hanna: Så sant.

Nästa avsnitt

Hanna: Ska vi avslöja temat på nästa avsnitt som sänds om två veckor?

Anna: Ja, det gör vi!

Hanna: Då är det dags för releasespecial!

Anna: Ja. Tänk. Du har ju fått din bok för några veckor sedan nu och min kommer innan nästa avsnitt sänds. Så det ska bli så kul med det här specialavsnittet.

Hanna: Mm. Så vi hoppas att du vill följa med oss även då.

Anna: Ja. Och om du undrar över något som vi pratade om idag, eller kanske har frågor inför nästan avsnitt, skriv då till oss på poddentrycksvarta@gmail.com, eller på Instagram där vi också heter poddentrycksvarta.

Hanna: Hoppas att du som lyssnat har fått med dig många tips kring hur man tänka när det gäller websida och egen webbutik. Du har lyssnat på Podden Trycksvärta med mig, Hanna Wesslén…

Anna: och Anna Samuelsson. Vi hörs igen om två veckor. Ha det så bra!

Avsnitt 20: Hemsida och webbutik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *