Podden Trycksvärta - Avsnitt 3 Bokomslagets betydelse

I Podden Trycksvärta avsnitt 3 diskuterar vi bokomslagets betydelse. Typsnitt, bilder, text och logotyper – det är mycket att tänka på när det gäller omslag. Varför är bokomslaget så viktigt? Vad bör finnas med på ett omslag? Anders Nyman, författare till böcker om bland annat egenutgivning och bokomslag, gästar oss. Vi väljer också ut våra favoritomslag och funderar över varför de tilltalar oss så mycket. 

Lyssna nedan eller där du vanligtvis lyssnar på poddar. Om du hellre läser än lyssnar så hittar du transkribering av avsnittet nedan, tillsammans med noteringar och länkar.

Transkribering och länkar till avsnitt 3 - Bokomslagets betydelse

Inledning och presentation

Anna: Hej och välkommen till tredje avsnittet av Podden Trycksvärta. Mitt namn är Anna Samuelsson

Hanna: Och jag heter Hanna Wesslén. Vi är spänningsförfattare. 

Anna: Framför allt tar vi upp ämnen som rör egenutgivning i den här podden, men förstås mycket annat som kretsar runt skrivande. Vad ska vi prata om idag, Hanna? 

Hanna: Den här veckan så tänkte vi prata om omslagets betydelse för boken. Vi har också fått möjligheten att intervjua Anders Nyman som har skrivit en bok i ämnet bokomslag. 

Anna: Jätteroligt att höra vad han har att säga om detta. 

Hanna: Ja och som indieförfattare så har man ju chansen att helt och hållet välja sitt eget omslag. Många kanske ser det som en stor fördel, medan andra kanske känner tvärtom. Men innan vi börjar så kanske vi ska köra en kort uppdatering kring vad som har hänt sen sist. 

Vad har hänt sedan sist?

Hanna: Vill du börja berätta Anna, vart står du i ditt skrivande och hur går det med e-boken av statisterna?

Anna: E-boken har jag kommit lite längre med, men jag har också fokuserat på att göra en mycket tydligare synopsis än jag haft tidigare för uppföljaren till Statisterna. 

Hanna: Åh, vad kul. Vi pratade ju lite om det förra avsnittet om skrivprocessen. Vad tycker du är den största utmaningen just nu? 

Anna: Men det är nog får ordning på bihandlingarna som ska vävas in i huvudspåret och att jag faktiskt har det mesta klart för mig då när jag börjar skriva. 

Hanna: Jag förstår det. Det kan ju vara svårt och ändra för mycket i efterhand. 

Anna: Ja, men verkligen. Hur går det för dig då? Vad har du gjort sen sist och hur har det gått med titel? Du våndades ju lite över det förra gången, hur du skulle göra med uppföljaren till sprickan i fasaden. 

Hanna: Ja titeln våndas jag fortfarande över kan man väl säga. Vi får nog ha ett separat avsnitt någon gång för senare om att välja boktitel. 

Anna: Jaha, ja, det är en bra idé. Vi skriver upp det. 

Hanna: Ja, men skrivandet är övrigt går ganska bra. Jag har ju lagt in alla kapitlen till uppföljaren i Scrivener och börjat skriva på kapitlen. Jag ligger väl lite efter planen, men det går ändå stadigt framåt måste jag säga.

Anna: Det är kul! 

Diskussion om skrivandet

Hanna: Det som gör att jag ligger efter planen är ju att medan jag skriver så hittar jag nya saker att lägga in och ändra på. Trots att jag hade gjort en ganska detaljerad synopsis för varje kapitel, men jag tror kanske samtidigt att det måste få vara så och det är nog svårt att undvika just nu, för mig i alla fall. 

Anna: Ja, men jag tror det också att vi man får ju hela tiden nya idéer och det är synd att inte använda dem då. Men hur går det med ljudboken? 

Hanna: Jag har fått veta att den är inspelad och ska släppas. 

Anna: Så himla spännande! För den ges ut av ett traditionellt förlag och spelas in därigenom kanske vi ska säga. 

Hanna: Ja just det. Den ges ut av Saga Egmont, så det är en annan typ av process än det har varit för den tryckta boken och e-boken som ges ut av mitt förlag. Så det är jättespännande att vara med om båda delarna för samma manus. 

Anna: Jag förstår det. Har du fått datum för när den ska finnas ute? 

Hanna: Ja den 7 februari kommer den.

Anna: Det är väldigt snart.

Hanna: Visst är det? Men jag jobbar på med annat och glömmer nästan bort det. 

Anna: Ja, men det är ju så, det är saker hela tiden. Ska vi köra igång med dagens tema? 

Hanna: Det tycker jag.

Anna: Förra gången blev det ju ett ganska långt avsnitt om Skrivprocessen

Hanna: Vi pratade ju bland annat om vikten av att skaffa sig skrivvänner och hitta ett sammanhang där man kan få råd och tips. 

Anna: Och vi nämnde poddar och bloggar och även skrivkurser. Du berättar ju om den som du hade gått. 

Vi pratade också om fördelar och nackdelar i olika programvaror och du använder ju Scrivener medan jag använder Word. 

Bokomslagets betydelse

Hanna: Ja precis så ja lyssna gärna på det om du missade förra avsnittet. Men om vi kommer in på ämnet för idag – omslaget betydelse. 

Jag tänker ju att omslagets främsta uppgift är att sälja boken, men vad är det då som gör ett bokomslag säljande? 

Anna: Ja precis, vad är det som gör att man plockar upp en speciell bok i en bokaffär eller på biblioteket eller på en streamingtjänst för den delen, om man aldrig hört talas om den? Allt sådant här är förstås subjektivt, men vi ska i alla fall diskutera hur vi ser på saken. 

Hanna: Och vi kommer prata om vad vi tittar på avseende omslag i det här avsnittet. Tänker du mycket på hur andras bokomslag ser ut? 

Anna: Ja, själv tittade jag mycket på andras omslag innan jag gjorde mitt eget och jag lärde mig väldigt mycket på det. Man tror ju att man vet hur ett bokomslag ser ut, men det är inte lika självklart om någon ber en blunda och beskriva det. 

Hanna: Nej, verkligen inte. Jag vet inte om alla författare hade kunnat beskrivna sina egna bokomslag i detalj. 

Anna: Förmodligen inte. 

Hanna: Som läsare så ser man ju bokomslaget som en helhet som man antingen tilltalas av eller inte. 

Var det något särskilt som du funderade extra mycket på när du skulle göra ditt?

Anna: Ja, men det var nog hur texten var placerad om den var centrerad, eller hur stora marginalerna var åt alla håll. Ibland finns ingen marginal alls utan titel och författarnamn går ända ut mot sidorna, ofta medvetet förstås, men inte alltid. 

Hanna: Just det, du analyserar själva beståndsdelarna av omslaget menar du? Utöver att titta på helheten?

Omslagets beståndsdelar

Anna:  Ja, jag kollade också hur de här olika delarna var placerade i förhållande till varandra, om titel eller författarnamn oftast var högst upp, var förlagsnamnet brukar finnas, vilka typsnitt som användes och hur bokryggen såg ut.

Hanna: Det är ju så många delar i ett omslag som inte jag tänkte på tidigare innan jag började skriva. Det är både framsida, baksida och rygg såklart, men också ofta flikar på insidan med information. 

Anna: Och färgskalan, kontrasterna hur mycket text som finns på baksidan. Allt är ju viktigt. 

Hanna: Men man lär sig mycket av att kolla på andras omslag. När mitt omslag skulle göra så tittade jag extra mycket på andras förstås, och jag nämnde ett par stycken som jag tyckte var snygga till designern. Samtidigt så ville jag ju inte styra henne för mycket i hennes process. 

Anna: Nej just det, men det är bra förmedla bilden och typ av omslag i alla fall. För det finns ju fina och mindre fina omslag i mina ögon, ja såklart i alla ögon. Även om det som sagt det är en väldigt subjektiv bedömning.

Hanna: Verkligen.

Anna: Men vad fastnar du för på omslag Hanna? Och vad tycker du är mindre snyggt? 

Hanna: Jag fastnar ofta för färgerna tror jag. Det behöver inte vara några speciella färger utan snarare hur de samverkar med varandra. 

Exempel på omslag vi gillar

Anna: Ja, men jag håller med, det är viktigt. Har du några exempel på omslag som du kan berätta lite om? 

Hanna: Jag kollade lite nu och en bok som jag har sett nyligen som jag tycker är väldigt snygg är Viveca Stens senaste bok Botgöraren. Den är så snygg tycker jag. Den går i lila och rosa, orange färg vilket tilltalar mig väldigt mycket, och dessutom så har den motiv från Åres skidbackar och gondolen i bakgrunden. Bara en sån sak. 

Anna: Ja, men du gillar ju Åre, kanske ska tillägga där. 

Hanna: Det kanske påverkar lite. Sen har den en blänkande ringklocka längst ner. En sån man plingar på i en hotellreception. Jag kände att när jag ser det här omslaget så vill jag absolut läsa boken.

Anna:  Ja den drar verkligen blickarna till sig med sina färger och det här ljusskenet bakom namnet, även om jag personligen har lite svårt för när det blir för mycket effekter på titel och författarnamn och så där. Men det är en bok som verkligen syns i hyllorna och färgerna gillar jag med, även gondolerna mot himlen i bakgrunden tycker är snygg är. 

Hanna: Hur, hur tänker du? 

Anna: Jag tycker det är viktigt att titel, bild och bakgrund pratar med varandra eller hänger ihop, och det gjorde de ju där i den boken som du nämnde tycker jag. Antingen i färgskala eller utseende i övrigt. Det får inte se ut som att den svävar fritt över någon bild till exempel. 

Stilrena omslag

Hanna: Nej, det är viktigt. 

Anna: Sen gillar jag det enkla stilrena, med versaler i fetstil utan seriffer. Alltså de här små snuttarna uppe och nere på bokstäverna. Och den inbundna versionen av Johan Ripås Underbarnet tycker jag till exempel är väldigt snygg. Den är ganska klarblå med skarpa kontraster. En ensam båt med ett barn på ett öppet hav eller en sjö.

Hanna: Ja, jag tittar på den här. Den ser ju väldigt modern ut och blicken dras verkligen till mitten av boken.

Anna: Den gör det och rubriken är ganska stora versaler precis som författarnamnet och sånt gillar ju jag. Vissa kanske skulle tycka att det blir lite blaffigt eller vad man ska säga, men jag tycker att det är så snyggt. Titeln är också lite obehaglig, nästan skrapad så det är uppenbart att det inte är feelgood. Och ja, jag gillar varenda detalj i det här.

Hanna: Ja, men jag håller med. Det ser verkligen spännande ut och jag tror du är inne på någonting där kring genre också. Utan att alls veta vad den här boken handlar om så skulle jag förvänta mig spännande läsning, kanske till och med lite läskiga inslag. Jag har inte läst baksidestexten så jag vet inte vad den handlar om. Kanske ska tilläggas. 

Anna: Nej, men du kanske skulle plocka upp och läsa baksidestexten om du hade sett den? 

Hanna: Ja, men det skulle jag. 

Typsnitt

Anna: Och jag vet ju att det är många nyutkomna deckare som ser ut på liknande sätt, eller thrillers eller hur man ska benämna dem, och det känns som att det verkligen ligger i tiden nu med en enkel bild. De här fetstilade stora versalerna och enkel färgskala. Jag tycker det är så snyggt och den här sticker ut en hel del också på grund av bilden, färgen och just att man har brutit i:et i efternamnet Ripås. Liksom designat om typsnittet lite.

Hanna: Det är ju många som gör det och jag tror att det är ganska viktigt att göra det faktiskt.

Anna: Ja, och man kan ju göra den här modifieringen av typsnittet mer eller mindre snyggt. 

Ibland blir det nästan överarbetat. Det blir en hel bild av bara själva namnet, men i det här fallet så är det så subtilt och så stilrent och så avviker det ändå från det klassiska. 

Hanna: Jag håller med, det är det är väldigt snyggt och stilrent.

Anna: Och sen Arne Dahls bok Islossning. Det är en annan där omslaget verkligen tilltalar mig. Den har däremot inte samma starka färger alls och drar kanske inte blickarna till sig på samma sätt. Men jag skulle absolut ta upp en sådan bok om jag hade sett den i butiken. 

Hanna: Ja, men den ser spännande ut också. Den har också en båt på framsidan, men kanske lite annan känsla som förmedlas än i den andra. 

Intervju

Anna: Ja, det var en ensam båt på en sjö även på det här omslaget, men det är faktiskt en slump. Jag tycker om annat än båtar också. Men jag gillade den. Dessutom är namnen layoutade så att förnamnet Arne blir en del av a:et i efternamnet Dahl på ett snyggt sätt utan att vara överarbetat. Den är väldigt kall i färgerna, en blå färgskala som vittnar om nåt otäckt och sedan författarens namn i illrött. Det får den att synas i hyllorna.  

Hanna: Det är väldigt snyggt.

Anna: Det är så många bitar i det här med omslag som är viktiga i slutändan. 

Hanna: Ja om boken inte sticker ut i bokhandeln eller nätbokhandeln, eller om de potentiella läsarna till och med tycker omslaget är fult, ja då säljer det nog inte så bra. 

Anna: Men det finns ju faktiskt någon som vet väldigt mycket om just bokomslag. 

Hanna: Så är det. 

Idag har vi med oss Anders Nyman för en intervju. Anders är grundare och VD på Whip Media och har lång erfarenhet inom bokbranschen.

Lyssna på intervjun i avsnittet.

Diskussion om e-böcker

Anna: Det var väldigt intressant att höra.

Hanna: Ja, verkligen kul att prata med honom och bland annat få höra hur han tycker att bokbranschen har förändrats. Det var väldigt spännande.

Anna: Ja. Det har man ju märkt att branschen är väldigt inriktad mot ljud idag och jag är nyfiken på om det kommer att fortsätta åt det hållet eller om det slår tillbaka. 

Men jag gissar på att det är på ett eller annat vis kommer digitaliseras nästan helt om ett par decennier och det är konstigt egentligen att inte e-bok verkar lika stort. Men jag vet i och för sig inte hur stort det är på streamingtjänsterna. 

Hanna: Jag har inte heller sett några nutida siffror på det, men jag har förstått från olika håll att e-böcker inte är jättepopulärt här i Sverige. Här är det mer populärt med ljudbok som jag uppfattar det. Även kring det är det en hel del skillnader mot andra länder, där e-bok är större och först nu börjar ljudbok kanske komma ikapp på de marknaderna. I Sverige var det mer som att vi hoppade över det här med e-bok och gick direkt på ljudbok. 

Anna: Jag kan ändå uppskatta e-boken. Jag tycker det är smidigt under till exempel långa semestrar eller så. Om man nu skulle ta sig tid att läsa på semestern, vilket jag oftast inte hinner. Men, då skulle jag föredra ha en ha med min läsplatta istället för en hög med tryckta böcker, även om det bara skulle vara pocketböcker. Du då? 

Hanna: Men jag älskar e-böcker, jag läser gärna det. Jag älskar vanliga böcker ännu mer, men det är väldigt smidigt att läsa e-böcker på en läsplatta. Jag har en Kindle från Amazon med massa böcker på och där ser man ju faktiskt inte omslagen så tydligt. Det blir typ i svartvitt på den. 

Reflektioner från intervjun

Anna:  Ja, det kanske inte ser så spännande ut. Men jag tänkte på också på det som Anders nämnde om att man bara har ett par sekunder på sig att få läsaren intresserad. 

Hanna: Det är ju en väldigt kort tid och att man annars kanske inte läser ens baksidestexten. 

Anna: Nej precis. Sen om alla omslagen i läsplattan är svartvita så kanske böckerna i alla fall konkurrerar mot varandra på liknande villkor. 

Hanna: Ja, men så är det ju och sen är det kanske inte från den plattan jag väljer böckerna. Jag använder den när jag ska läsa, men när jag ska köpa böckerna så skaffar jag dem inte via plattan. Så då ser jag omslaget ordentligt.  

Anna: Sen tog Anders upp det här om att det är så subjektivt vad man gillar. Han nämnde till exempel att färgen rött kan ge olika associationer till olika människor. 

Hanna: Just det. Och det där är ju väldigt svårt. Jag märkte faktiskt det när jag hade några olika omslag att välja på från designen, så var det ett likadant omslag som det jag valde fast i en annan, mer orange färg. Jag tyckte att det såg dramatiskt ut, som eld, men två andra av varandra oberoende personer som jag rådfrågade tyckte att det såg romantiskt ut och det var ju inte så bra. Så att jag valde inte det.

Anna: Nej, det är svårt. När Anders pratade om det så tänkte jag: Hur avvikande är man själv då kanske när det gäller ens åsikter om omslag? 

Jag hoppas att man tycker och tänker ungefär som många andra när det gäller omslag, för annars blir det väldigt svårt när man ska göra sitt eget eller bestämma vad man ska ha i alla fall. Men sånt vet man ju inte alls.

Hanna: Nej och samtidigt vill man ju också vara unik och sticka ut lite. 

Anna: Ja, det är en fin balans. Det har med att väga omslaget pratade han ju också om. Att det ska vara jämvikt. Det tror jag att jag själv tittar efter också, men att jag inte har definierat det. 

Hanna: Det kan jag tänka mig, du kanske kan dra kopplingar till ditt intresse kring foto där?

Anna: Ja, men det är ju precis samma sak inom fotografering egentligen att den punkt som mitten dras mot ska inte ligga precis i mitten mitten. Och om det är något stort uppe i högra övre hörnet så måste det vägas upp av något nere till vänster för att allt inte ska se ut att tippa över. 

Hanna: Det är lite samma som det här med marginalerna som Anders nämnde. Det tycker jag ändå att man har sett på vissa böcker, apropå jämvikt. Kanske framförallt egenutgivna böcker att det är för lite marginal på till exempel baksidestexten. Det blir ju inte så snyggt. 

Veckans omslag

Anna: Nej, precis. Det är mycket att tänka på. I det här avsnittet tänkte vi ju också utse veckans omslag som vi tycker har något speciellt. Vilket har du valt? 

Hanna: Jag skulle ju kunna säga Botgöraren, som jag nämnde tidigare, men om jag ska jag nämna något annat så har jag faktiskt två till som jag har tittat ut. Dels så tycker jag att Lucinda Rileys omslag är väldigt fina och inbjuder till läsning, till exempel som vi tittar här på Den saknade systern. Även den går i rosalila toner. Jag gillar ju det. 

Anna: Jag ser en bild av den här, jag hade inte sett den förut och där håller verkligen med dig. Den är lugn, den är hyfsat stilren trots blommorna och den ser lite drömsk ut eller hur man ska beskriva den. Jag tycker den är väldigt fin, trots serifferna då som vi pratade om innan, som jag egentligen inte är så förtjust i. Men här gör de sig väldigt bra. Hade du något mer? 

Hanna: Sen tänkte jag faktiskt på ett lite äldre omslag också. Boken Mellan svart och rött av Jan Guillou. Både omslaget och även sättningen i den inbundna boken är väldigt fin tycker jag. Guillou har ju lite som ett eget signum eller vad man ska säga. Hans namn står alltid i samma typsnitt och det är ofta guldfärgat på bokryggen. Det tycker jag är väldigt snyggt. 

Anna: Nu kommer vi ju att prata om sättning senare, men vad är det som är fint i sättningen där?

Hanna: Vid kapitelinledningarna så är det lite extra design eller vad man ska säga, som jag tycker är snygg utan att det blir för mycket på något sätt. 

Anna: Vad kul och den har ju en helt annan stil på omslaget än de övriga som vi har pratat om hittills och jag kan uppskatta den typen av omslag också. Men jag är nog lite mer kräsen för den bygger ju på tecknade eller datagjorda bilder eller former och färger. Så den är mer i 2D än vad foton kan upplevas som. Jag kan tänka mig att den typen av omslag är svårare att layouta än ett enkelt foto som bakgrund. 

Hanna: Det är möjligt. Har du något favoritomslag? 

Anna: Ja, jag kan inte riktigt bestämma mig men Johan Theorins bok Nattfåk, som storpocket. Pocketversionen är också snygg, men det här alltså storpocket som jag tänkte på nu. 

Hanna: Just det, för olika format kan ju ha olika omslag. 

Anna: Ja och på denna är en enda enkel nedtonad bild på en fyr, sen hans namn med stora versaler där strecken från J och N sticker iväg uppåt och neråt längs hela omslaget. Jag är ju som jag sa tidigare ganska svag för det här stilrena och den här är verkligen det. 

Hanna: Anders Nyman kommenterade ju också i intervjun att typsnittet är väldigt viktigt och att man inte ska ha alltför standardiserade typsnitt, inte sätta Times new roman på framsidan.

Anna: Just det. 

Hanna: Den här boken som du nämnde, den har jag faktiskt hemma. Den är snygg. 

Anna: Kul. Ja vissa skulle kanske kalla den för tråkig för att det hände inte så mycket i den och jag förstår det, men jag tycker verkligen om den. Opaciteten eller genomskinligheten på texten uppskattar jag också. Den är inte helt täckt av ljus färg utan man ser bilden igenom litegrann. Då tycker jag att det ofta smälter in väldigt bra i bakgrundsbilden eller resten av omslaget. 

Att analysera detaljerna

Hanna: Jag märker att du är bättre på att analysera de här detaljerna än vad jag är, för det hade jag inte alls tänkt på, men du har ju helt rätt i det. 

Anna: Det är nog för att jag sitter ganska mycket i Photoshop normalt sett och då ändrar man alla såna här grejer. En bok i en helt annan genre är Skriv feelgood av Caroline Säfstrand och Jenny Fagerlund. Den har grön bakgrund och en blomram runt. Jag har inte läst den, men det är så himla tydligt att det just är feelgood med blommorna och fjärilarna som ramar in framsidan. Samtidigt som omslagsdesignern har lyckats få det stilrent. Jag tycker det är jättesnyggt. 

Hanna: Jag håller definitivt med. Jag har bläddrat i den boken men inte läst hela. Ska göra det tänkte jag även om jag inte skriver feelgood, eller har några närliggande planer på att göra det. Men jag gillar däremot att läsa feelgood. 

Anna: Jag har läst väldigt lite feelgood, men jag skulle gärna vilja hinna läsa mer. Det gäller generellt, men det är ändå en genre som jag ändå hade önskat att jag hade haft mer tid för. Jag tror förresten att den här är ganska stilren för att färgerna är lite gammaldags nedtonade på något sätt. Och jag gissar att det är någon låg färgmättnad. Det är annars svårt att kombinera stilrent med feelgood, även om det är en skrivbok. För det är ju ofta lite kurviga typsnitt och vinklade snett uppåt och kursivt, mycket detaljer och så vidare. Och det kan ju vara väldigt fint. Men det kanske inte är åt det stilrena hållet. Det här resultatet tycker jag verkligen är lyckat och jag kan tänka mig att det tilltalar många. Så fin och inbjudande för läsning. 

Hanna: Det är den verkligen.

Anna: Ska vi sammanfatta dagens avsnitt? 

Hanna: Ja, det låter som en bra idé.

Anna: Vi kan väl bara inse att det är väldigt subjektivt vad som gör ett omslag tilltalande.

Hanna: Ja, och att det finns många olika delar i ett omslag där varje del alltså typsnitt, bilder, färgskala, text, logotyper, allt måste funka och samverka.

Anna: … och att om man funderar på ett omslag till sin egen bok absolut borde gå till bokhandeln eller kolla online. Vad fastnar just jag för? Vad fastnar andra för? Hur ser andra böcker ut i min genre ut? Varför har de en viss färgskala eller kursiv rubrik eller vad det kan vara? 

Hanna: Om man vill göra omslaget själv så ska man nog ta Anders råd och tänka att man konkurrerar med alla andra böcker där ute. Det funkar inte att ha ett omslag som ser hemmagjort ut, i alla fall inte om man vill sälja boken till en bredare krets. Därmed inte sagt att man inte kan göra omslaget själv, men man måste nog läsa på och vara beredd att lägga väldigt mycket tid på det.

Anna: Ja, verkligen. 

Hanna: Som jag sa, så har ju du sinne för färg och foto. Och du har dessutom arbetat en hel del i Photoshop tidigare, så din bok tycker jag är ett bra exempel på hur bra man kan lyckas själv.

Anna: Kul att höra

Hanna: Ja, men det tycker jag verkligen och det förutsätter nog ändå att man har en viss känsla för det estetiska. Jag såg ju mina egna begränsningar här. Jag har inte tillräckligt koll på sånt här helt enkelt och jag kände att det blev för svårt och för tidskrävande för mig att få ihop på ett snyggt sätt. 

Anna: Ja det är ju verkligen ingenting som görs i en handvändning. Jag var ändå lite insatt i programvarorna, men det är så mycket annat att sätta sig in i också. Och jag var lite tidsoptimist när det gäller att göra mitt eget omslag, det tar verkligen tid. 

Hanna: Jag kommer ihåg att du la väldigt mycket tid på det. Jag tycker också det som Anders sa var väldigt intressant att många läsare inte ens läser baksidestexten om inte omslaget tilltalar dem. Och det är ju verkligen sant. Jag inser att jag själv väljer böcker på det sättet också. Jag läser inte baksidestexten om jag inte blir intresserad av bokomslaget, det kommer jag inte göra.

Anna: Just det, inte jag heller. 

Avslutning och nästa avsnitt

Hanna: Ja, det är ju som vi har konstaterat väldigt mycket att tänka på när det gäller egenutgivning och i nästa avsnitt så ska vi diskutera projektplan. Kanske undrar du hur en projektplan för en bokutgivning ser ut, vad den innehåller, i vilket program man gör en sådan och om det verkligen behövs? 

Anna: Jag tycker att det har varit ovärderligt för det är så mycket att hålla reda på. 

Hanna: Samma här. Då kommer vi också gästas av författaren Albin Hagberg Medin som berättar mer om hur en Kickstarter går till. 

Anna: Just det, det är ju ett sätt att finansiera sin bok, så missa inte det. 

Hanna: Och om du som lyssnare har några frågor om något vi har diskuterat idag eller kanske något du vill höra mer om så får du gärna mejla dem till Podden Trycksvärta. Du kan också skriva DM till oss på Instagram där vi också heter Podden Trycksvärta och vi läser inte upp ditt namn om du inte uttryckligen skriver att vi kan göra det.

Anna: Precis, så missa inte nästa avsnitt av Podden Trycksvärta. Vi vill tacka för att du lyssnar på det här avsnittet med mig Anna Samuelsson…

Hanna: och mig Hanna Wesslén.

Anna: Vi hoppas att du vill fortsätta följa oss. Har det riktigt bra nu så hörs vi igen om 2 veckor. 


Upptäck mer från Den svenska indieförfattaren

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Upptäck mer från Den svenska indieförfattaren

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa