Att starta eget bokförlag - så här gör du
Att starta eget förlag. Under 2022 startade jag eget förlag, i första hand för att ge ut mina böcker. I den här bloggposten delar jag med mig av grundläggande delar som behövs för att komma igång med din bokutgivning. Läs vidare för att ta reda på mer!
Att starta eget bokförlag - Introduktion
För bara några år sedan var tanken på att starta ett eget bokförlag inte ens i min världsbild. Men efter att ha upptäckt engelska podcasts om egenutgivning öppnades en helt ny värld för mig. Plötsligt kände jag att det var värt att lägga ner tid på att slutföra mitt bokmanus. Tidigare hade jag inte tyckt att det var värt ansträngningen att arbeta på ett manus i flera år, för att sedan sitta och vänta på att någon annan eventuellt skulle anta och ge ut det.
Men möjligheten att starta mitt eget bokförlag blev en stark drivkraft för mig att lägga mer tid på mitt skrivande. Jag visste att tiden inte skulle vara ”förgäves” och att jag skulle ha möjlighet att publicera min bok när jag var nöjd med den. I den här bloggposten kommer jag att dela med mig av mina erfarenheter och ge dig en översiktlig guide till hur du kan starta ditt eget bokförlag.
Vad är ett Bokförlag?
Ett bokförlag är ett företag som ger ut böcker. Svårare än så är det egentligen inte. Ett förlag kan vara allt ifrån en stor världsomspännande koncern till ett litet bolag med bara en person, oftast då författaren själv. Då benämns det ofta som mikroförlag.
Förlaget kan bedrivas både som enskild firma och som aktiebolag. Jag utgår från ett aktiebolag i den här bloggposten men det mesta är applicerbart även för en enskild firma.
Vill du få meddelanden om nya bloggposter, nyheter och erbjudanden?
Prenumerera på nyhetsbrevet eller följ mig på sociala medier
Varför starta ett eget bokförlag?
Om du är författare och vill ge ut dina egna böcker är det klokt att starta eget förlag. Visserligen är det möjligt att ge ut någon enstaka bok som hobbyverksamhet, men det kan innebära svårigheter att teckna avtal med distributörer och liknande om du inte har ett företag. Är du långsiktig och har ett vinstsyfte med din bokutgivning bör du starta ett företag att bedriva utgivningen inom. Se vidare beskrivning hos Skatteverket kring vad som skiljer en hobby från näringsverksamhet.
En annan anledning att starta eget förlag är förstås att ge ut andra författares verk genom licensiering. Det är något jag överväger på sikt, men det blir troligtvis inte i år.
Det är möjligt att bedriva bokutgivning i ett företag som även har annan verksamhet, så länge det ryms inom bolagsordningen.
Att starta bokförlag - BEstäm din nisch
Vilken genre vill du ge ut?
Det är inte nödvändigt att ha en smal nisch, men det kan underlätta att ha en inriktning. Till exempel kan du fokusera på skönlitteratur för vuxna, barnböcker eller fackböcker.
Att välja en genre med hög efterfrågan kan öka dina försäljningsmöjligheter, men det kan också innebära hög konkurrens och svårigheter att sticka ut. Å andra sidan kan att välja en genre med låg efterfrågan innebära mindre konkurrens, men det kan också innebära att det är svårare att hitta en publik.
Jag har tänkt fokusera på historiska och nutida spänningsromaner, men även skrivhandböcker och böcker inom egenutgivning. Först ut blev spänningsromanen Sprickan i fasaden.
Vilken typ av böcker ska du fokusera på?
Att bestämma vilken typ av böcker du vill ge ut är en viktig faktor när du startar ditt eget bokförlag.
Att hitta en nisch och fokusera på en specifik typ av bok kan hjälpa dig att sticka ut från mängden och bygga en stark publik.
Det är också en god idé att du väljer en genre som du är passionerad kring, eftersom det kommer att kräva mycket arbete och engagemang att bygga och underhålla ditt förlag.
Frågor att ställa sig:
- Ska du fokusera på egna eller andras böcker?
- Hur ser målgruppen eller målgrupperna ut?
- Vilken expertis har du, eller behöver du skaffa kring den tänkta genren?
Sammanfattningsvis är det bra att tänka igenom vad ditt förlag ska fokusera på.
Bygg ditt team
Vilka roller behöver du ha i ditt förlag?
Vadå team? Kanske du tänker.
Om du just startar upp är det förstås vanligast att inte ha några andra anställda än du själv. Vidare kanske du mest är intresserad av att ge ut dina egna böcker och då är det ovanligt att ha andra anställda i verksamheten. Däremot kan du med fördel arbeta med professionella frilansare kring de delar du behöver hjälp med. Jag är personligen inte intresserad av att någonsin anställa andra, men det betyder inte att jag gör allt i utgivningsprocessen själv.
Som indieförfattare med eget förlag så har du minst tre olika roller. Man kan kalla dem för de tre F:en:
- Författare – du är den som skriver böckerna
- Förläggare– du ansvarar för att publicera, distribuera, marknadsföra och sälja böckerna
- Företagsledare – du driver företaget och ansvarar för bokföring, skatter och administration
Vill du lära dig mer om att starta eget förlag och ge ut dina egna eller andras böcker?
Gå kurs i bokutgivning och förlagskunskap hos JW Förlag*.
Jag gick kursen hösten 2022 och kan varmt rekommendera den.
Har du ett manus att ge ut men behöver hjälp på vägen?
Anlita mig som coach och få guidning eller projektledning hela vägen från idé till utgiven bok.
Kontakta mig för mer information per e-post och ett kostnadsfritt digitalt möte.
Jag ser fram emot att hjälpa dig förverkliga din bokdröm.
Hur hittar du rätt personer att samarbeta med?
När jag var i processen att ge ut min första bok på eget förlag identifierade jag att jag behövde hitta en lektör, en språkgranskare och en omslagsdesigner. Utöver detta sökte jag några testläsare som kunde tänka sig att läsa mitt manus och komma med feedback.
Omslagsdesigner hittade jag genom att söka på nätet och ta kontakt med några olika innan jag bestämde mig. Lyssna gärna på podden Trycksvärta avsnitt 5 där jag berättar mer om det. Lektör och språkgranskare hittade jag också via nätet, vilket jag har skrivit mer om i det här inlägget om att arbeta med en lektör.
Hantera utgivningsprocessen
Från manus till tryckt bok - En översikt
Det är många steg och otaliga beslut som ska tas under processen från manus till tryckt bok. Samtidigt är det inte raketforskning. Till exempel kan processen (väldigt kortfattat) delas in i följande:
- Råmanus: Det du har skrivit när du har skrivit ner hela historien från början till slut.
- Första utkast: När du har gått igenom råmanuset en gång och putsat lite på det har du vad jag kallar ett första utkast. Vissa tycker att första utkastet och råmanuset är samma sak.
- Egna redigeringsrundor: Beroende på hur ”rent” ditt första utkast är bör du göra en eller flera redigeringsvändor på egen hand.
- Lektörsläsning: När du har kommit så långt du kan på egen hand är det läge att be om hjälp från en lektör.
- Ytterligare redigering med feedback från lektörsutlåtandet.
- Genomläsning och feedback från testläsare.
- Ytterligare redigering. Om du har tid och budget kan det vara värt med en omgång till hos lektör.
- Framtagande av bokomslag (kan även göras tidigare i processen)
- Språkgranskning och korrekturläsning.
- Sättning av inlaga.
- Ny genomläsning och slutkorrektur av den satta inlagan.
- Ta ut pdf-fil för att skicka till tryckeri/print on demand samt ta ut epub-fil för att ladda upp som e-bok.
- Distribution
- Marknadsföring
Har du ett manus att ge ut men behöver hjälp på vägen?
Anlita mig som coach och få guidning eller projektledning hela vägen från idé till utgiven bok.
Kontakta mig för mer information per e-post och ett kostnadsfritt digitalt möte.
Jag ser fram emot att hjälpa dig förverkliga din bokdröm.
Redaktionsarbete
Som synes är en stor del av ovanstående punkter redaktionsarbete. Som egenutgivare styr du processen med redaktionsarbetet och det är åtminstone för mig viktigt att ha en tidsplan. Annars skulle jag aldrig bli klar.
När ska första utkastet vara klart? När ska lektören få manuset och när kommer feedback tillbaka? Jag sätter upp en detaljerad tidsplan som utgår från slutet, det vill säga när jag vill ha den färdiga boken i min hand.
Några viktiga lärdomar från den här processen är att lägga in ”kuddar” i planen för att kunna hålla sluttiden samt att . Det inträffar (nästan) alltid något oväntat under vägen.
Det är mycket att tänka på och processen kan verka överväldigande vid en första anblick. Allt material och all information du behöver för att genomföra en förlagsstart och ge ut din första bok finns tillgängligt online. Det går att lägga hur mycket tid som helst på att läsa om processen. Jag tycker det är roligt och kan inte säga hur mycket tid jag lagt på att samla på mig kunskap om indieförfattarskap under de senaste tre åren.
Antingen så kan du göra likadant eller så kan du välja en snabbare väg. Jag erbjuder tjänster som utgivningscoach till dig som vill ha vägledning och stöd i processen. Tillsammans tar vi fram en plan för din bokutgivning och om du vill agerar jag projektledare och håller reda på processen.
Kurs i bokutgivning och förlagskunskap
Ett annat alternativ som jag varmt kan rekommendera är att gå kursen Bokutgivning och förlagskunskap hos JW Förlag*. Jag gick själv kursen 2022 i samband med att jag gav ut min första bok på eget förlag. Kursen var ett ovärderligt stöd i samband med utgivningsprocessen.
Kursbeskrivning: Utbildningen för dig som vill ge ut dina egna böcker och/eller starta ett bokförlag. Bokutgivning och förlagskunskap är en digital utbildning på distans som innehåller både teori och praktiska moment som hjälper dig att lyckas med bokutgivning. Studieform: 12 veckor med gruppträffar via Zoom varannan vecka och individuell handledning: Nästa kursstart: 4 oktober 2023.
Kursen finns även som självstudiekurs, se kurshemsidan.
*i samarbete med JW Förlag, ange gärna att du hittade kursen via min hemsida så stöder du mitt arbete med bloggen
Distribuera och marknadsför din bok
Hur man säljer böcker
Nuförtiden är finns det en uppsjö av alternativ för distribution av böcker. Det är en helt separat bloggpost (eller snarare flera!) som kommer inom kort. Börja gärna lyssna på podden Trycksvärta avsnitt 6 om distribution. Eller läs transkriberingen om du föredrar att läsa framför att lyssna.
Sedan kan du även läsa den här bloggartikeln om hur man distribuerar med Draft2Digital, vilket främst är bra för att nå en utländsk publik, eller svenskar som bor i utlandet.
Marknadsföring och försäljningstekniker
Marknadsföringen är enligt mig en av de svåraste delarna med att ge och böcker, oavsett om det är dina egna eller andras. Du konkurrerar inte bara med andra böcker utan oftast med all annan form av underhållning som finns där ute.
Jag har hört många aspirerande författare som absolut vill ge ut på ett traditionellt förlag ”för att slippa hålla på med marknadsföring”.
Det är en myt, eller en förlegad sanning, att författare på traditionella förlag inte behöver ägna sig åt marknadsföring. Om du inte är en av de största författarna så är marknadsföringen från förlaget oftast inte allt för omfattande. Du måste räkna med att göra en hel del själv.
För att inte drunkna i marknadsföringsarbete försöker jag välja några aktiviteter att fokusera på. Exempel på marknadsföringsaktiviteter:
- Inlägg på sociala medier
- Facebook-annonser
- Amazon-annonser
- Event och marknader
- Pressmeddeland vid boksläpp
- Content marketing om ditt ämne (särksilt effektivt om det är en fackbok)
- Recensioner från bokbloggare, skribenter och BTJ
Jag kan även rekommendera en utmärkt bok i ämnet som heter How to market a book, av Joanna Penn.
Överväg juridiska och ekonomiska frågor
Registrering av ditt företag, budget och andra frågor
Som i alla branscher finns det administrativa, juridiska och ekonomiska frågor att ta hänsyn till när du ska starta ditt förlag.
Ett tips är att inte vänta tills du är mitt uppe i utgivningsprocessen innan du tar tag i dessa frågor.
- Bestäm vilken förtagsform du ska ha (enskild firma eller aktiebolag).
- Välj namn på ditt företag och ditt förlag. Om förlagsverksamheten är det enda företaget gör så blir det oftast samma namn.
- Registera företaget hos Bolagsverket och Skatteverket (momsregisrering, arbetsgivare etc.)
- Gör en budget för bokutgivningen. Tänk på att det i början är mest kostnader. Intäkterna kommer senare och det kan ta tid innan du når break even på din första bokutgivning. Break even innebär förenklat när boken har tjänat in lika mycket som den kostade att producera.
- Skaffa bokföringsprogram och håll bokföringen uppdaterad. Antingen gör du det själv eller så tar du hjälp av en redovisningsbyrå.
- Teckna avtal med distributör och med BokInfo (kommer ibland automatiskt via distributören.
- Se över vilka andra avtal du behöver teckna, till exempel avtal mellan författare och förlag. Glöm inte försäkring.
- Skaffa dig åtminstone grundläggande kunskaper inom licensiering och upphovsrätt, om du inte har detta sedan tidigare. För detta rekommenderar jag JW Förlags kurs Bokutgivning och förlagskunskap (samarbete med JW Förlag).
- Beställ ISBN från Kungliga biblioteket (se min bloggpost om att beställa ISBN och varför du ska ha egna ISBN).
Att starta eget bokförlag
Sammanfattning
Att starta och driva ett eget bokförlag är ingen ”get rich quick”-lösning. Kanske snarare tvärtom. Till en början kostar det mer pengar än det smakar. Men om du har en långsiktig ambition och plan att skriva många böcker så finns det en möjlighet att lyckas och bygga upp en lönsam verksamhet.
Jag hoppas att den här bloggposten har gett dig tips och idéer till hur du kan gå till väga för att starta ditt eget bokförlag.
Kontakta mig gärna för att diskutera hur du kan gå tillväga för att komma igång med indieförfattarskap och bokutgivning.
Lycka till med din bokutgivning!
Senaste inläggen
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 4
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 3
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 2
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 1
- Boktips: Två inspirerande böcker för indieförfattare till hösten
Arkiv
VILL DU FÅ MEDDELANDEN OM NYA BLOGGPOSTER, NYHETER OCH ERBJUDANDEN?
Prenumerera på nyhetsbrevet eller följ mig på sociala medier
Har du ett manus att ge ut men behöver hjälp på vägen?
Anlita mig som coach och få guidning eller projektledning hela vägen från idé till utgiven bok.
Kontakta mig för mer information per e-post och ett kostnadsfritt digitalt möte.
Jag ser fram emot att hjälpa dig förverkliga din bokdröm.
Senaste inläggen
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 4
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 3
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 2
- NaNoWriMo – mina skrivuppdateringar under november 2024, vecka 1
- Boktips: Två inspirerande böcker för indieförfattare till hösten
Vill du lära dig mer om att starta eget förlag och ge ut dina egna eller andras böcker?
Gå kurs i bokutgivning och förlagskunskap hos JW Förlag*. Jag gick kursen 2022 och kan varmt rekommendera den till alla som är intresserade av att starta eget förlag, antingen för att ge ut egna böcker eller andras.
*i samarbete med JW Förlag, ange gärna att du hittade kursen via min hemsida så stöder du mitt arbete med bloggen
Upptäck mer från Den svenska indieförfattaren
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.