Podden Trycksvärta - Avsnitt 6 Distribution
I Podden Trycksvärta avsnitt 6 diskuterar vi distribution av böcker och hur vi själva har resonerat vid valet av distributionskanaler.
Det finns många olika plattformar och möjligheter att sälja sina böcker. Utan distribution kan inte boken nå sina läsare. Vi diskuterar utskick av böcker från hemmalagret direkt till läsare, Bokinfo, nätbokhandlarna, fysiska bokhandlare, utlandsdistribution och mycket annat. Dessutom gästas podden av författaren Molly Ericson som berättar om sin webbutik och debutroman.
Lyssna nedan eller där du vanligtvis lyssnar på poddar. Om du hellre läser än lyssnar så hittar du transkribering av avsnittet nedan, tillsammans med noteringar och länkar.
Transkribering och länkar till avsnitt 6 - Distribution
Inledning och presentation
Anna: Hej och välkommen till det sjätte avsnittet av podden! Mitt namn är Anna Samuelsson…
Hanna: … och jag heter Hanna Wesslén …
Anna: Vi är spänningsförfattare och detta är podden Trycksvärta.
Hanna: I den här podden tar vi upp ämnen som kretsar kring skrivande, framförallt med fokus på egenutgivning. Vad ska vi prata om idag?
Anna: Idag ska vi ta upp något väldigt viktigt och faktiskt ganska snårigt ämne, och det är distribution.
Hanna: Just det. För det är ju en sak att skriva en bok, men sedan ska den ju ut till läsare också och det är inte helt självklart vilka vägar man kan gå för att den ska hamna där.
Anna: Precis. Detta var ju ett av de områden som både du och jag fick läsa in oss på när vi skulle ge ut våra respektive debutromaner, eller hur Hanna?
Hanna: Så är det. Så vi kör igång, tycker jag!
Anna: Det gör vi!
Vad har hänt sedan sist?
Hanna: Vill du börja med att berätta om vad som hänt på din front de senaste veckorna Anna?
Anna: Dels är min synopsis är i princip klar, men jag började förstås skriva på kapitlen innan den var halvfärdig. Kunde inte hålla mig ifrån det, var så skrivsugen.
Hanna: Ja, förstår det, ibland måste man smida medan inspirationen finns. Det är alltså uppföljaren till Statisterna du skriver på?
Anna: Ja, det stämmer. Det är ju en fristående uppföljare och några karaktärer är nya, men man kommer känna igen flera gamla också.
Hanna: Så kul att du är igång nu! Och kanske också kul att skapa lite nya karaktärer?
Anna: Ja, det är det. Verkligen. Jag gillar ju själva skapandeprocessen, och då inte bara inom skrivandet, utan generellt. Det ska bli jätteroligt att få fram de här nya karaktärerna och lära känna dem. Och sen har jag börjat spela in ljudboken för Statisterna! Det är så kul.
Hanna: Ja det låter väldigt roligt! Och spännande. Var det mycket förberedelser innan du satte igång med inspelningen?
Anna: Egentligen inte, i och med att vi har spelat in den här podden, så utrustningen är jag ju van vid. Men det var ännu mer noga med ljudet den här gången. Och det är så lätt att säga fel på en del ord, betoning och uttal och allt sånt. Så det har blivit många omtagningar nu i början. Jag har också lyssnat på en hel del ljudböcker så att jag kommer fram till vilka röster jag tycker om, hur de pratar och vad som är viktigt som jag själv kanske inte ens har tänkt på.
Hanna: Ja, kan tänka mig att det inte är helt enkelt. Smart att lyssna in på andra, hur andra gör i själva uppläsningen och se vad man gillar.
Debutantbloggen och skrivande
Anna: Det har hjälpt jättemycket. Vad har du hittat på sedan sist?
Hanna: Jag är näästan klar med första utkastet till del två i Nepalsviten!
Anna: Wow! Det är verkligen helt fantastiskt. Vilket tempo du har. Skriver du dygnet runt non-stop eller?
Hanna: Nej! Önskar att jag hade kunnat göra det.
Anna: Så – vad gör du nu?
Hanna: Nu håller jag på och färdigställer det sista och samtidigt så har jag börjat redigera lite och göra mer research. Det är en hel del områden som jag måste läsa på kring. Lite har jag gjort innan jag började skriva såklart, men jag måste alltid fylla på när jag har skrivit första utkastet eftersom jag då vet exakt vad det är jag inte vet, om man säger så.
Anna: Ah, jag förstår vad du menar. För den här boken har också kopplingar till Nepal, eller utspelar sig där?
Hanna: Ja, den har förstås kopplingar dit och delar av boken utspelar sig där. Men en stor del utspelar sig i Sverige och faktiskt även i London.
Anna: Åh, spännande! Nytt land alltså. Och det blir en del resande för karaktärerna då?
Hanna: Precis. Det är till stor del samma karaktärer som man fick lära känna i första boken. Någon får ta lite större plats än förra gången och så, och jag hoppas att jag har kunnat fördjupa några av dem ytterligare så att man lär känna dem ännu mer på djupet. Och det blir några resor för huvudkaraktären Emelie. Precis som i förra så är det en intrig som spänner över flera länder.
Anna: Ska bli himla kul att läsa sen. Så har du bloggat också, har jag sett.
Hanna: Ja, jag har skrivit gästblogginlägg på Debutantbloggen. Det handlar just om att skriva om främmande miljöer.
Anna: Just det, för det är ju lite speciellt. Det är ju en sak om jag skulle beskriva Eskilstuna istället för Västerås liksom, men ett helt annat land, en annan kultur, annan mat och så vidare. Och hälsningsgesterna, det var en av sakerna jag tänkte på när jag läste boken faktiskt, just att här måste Hanna ha gjort research.
Hanna: Ja, jag har läst både skönlitterära böcker, biografier och faktaböcker om framför allt Nepal. Även åkt motorcykel och promenerat runt genom Katmandu, hemifrån soffan på Youtube. Det är förstås inte samma sak som att verkligen vara där, men det närmaste jag kan komma just nu. Så jag har skrivit om research i det här blogginlägget.
Anna: Ja, väldigt intressant läsning, så in och läs på Debutantbloggen om ni inte gjort det. Förra gången var ju temat omslag i praktiken och jag tänker att vi som vanligt tar en snabb tillbakablick.
Hanna: Det gör vi!
Förra avsnittet
Anna: Du berättade ju vad som kan vara bra att tänka på om man vill anlita en omslagsdesigner, vilket du ju gjorde till din bok Sprickan i fasaden.
Hanna: Ja, vi tipsade om att vara tydlig med vad som ingår i arbetet, och att kunna förmedla sina önskemål till designern, men utan att styra, för man måste också lita på att designern faktiskt kan sitt jobb och kanske inte vill bli låst i vad han eller hon gör.
Anna: Just det. Och att vara ute i god tid, eller hur?
Hanna: Ja, för designern behöver ju också tid på sig. Och när det gäller att göra ett eget omslag, som du gjorde till din bok Statisterna, gav ju du många värdefulla tips kring hur man arbetar praktiskt i InDesign och Photoshop när man gör sitt omslag.
Anna: Mm, det är ju väldigt mycket att tänka på om man själv gör sitt omslag, att man måste få måtten från tryckeriet och att omslaget ska stämma med dem. Sedan är ju själva layoutandet också en vetenskap i sig.
Hanna: Verkligen. Så lyssna gärna på förra avsnittet om du missade det, speciellt om du behöver idéer kring att göra ditt eget omslag eller anlita en omslagsdesigner.
Anna: Mm. Men nu drar vi igång med veckans tema!
Hanna: Ja!
Distibution av böcker
Anna: Den här gången ska vi prata om distribution, för det är ju också något man behöver ha koll på som egenutgivare. Hur boken ska distribueras och nå läsare.
Hanna: Det var faktiskt en sådan sak som jag undrade över på ett tidigt stadium, innan jag hade någon bok kvar över huvud taget. Trots att det var långt kvar så ville jag ändå veta hur det egentligen gick till. Eftersom jag lyssnade mycket på utländska poddar till en början så var det mycket fokus på Amazon som är det största sättet att distribuera sin bok i den engelsktalande världen, men det är ju inte en stor distributionskanal i Sverige.
Anna: Nej.
Hanna: Så hur gör man då?
Anna: Ja – vi ska försöka bena ut det på en ganska grundläggande nivå, ni får gärna kommentera eller fråga om ni tycker vi missar något. För det första kan vi dela upp distributionen av de olika formaten; e-bok och ljudbok samt tryckt bok.
Hanna: Just det. Det finns lite olika vägar att gå för att distribuera de olika formaten.
Anna: Mm, det gör det. Ska vi börja med den tryckta boken. Hur har du gjort där?
Hanna: Kan börja med att säga att både du och jag valde att trycka en upplaga med böcker.
Anna: Mm.
Hanna: Men det är ju inte självklart att man ska göra det. Print on demand kan också vara ett bra alternativ och då hänger distributionen ofta med ”på köpet” om man säger så. Anledningen att vi båda valde att trycka upplaga istället, åtminstone tror jag att det var bådas anledning, var att tryckkostnaden per bok blir så otroligt mycket lägre.
Anna: Så är det ju.
Olika distributionskanaler
Hanna: Sen om vi kommer till själva distributionen så har jag valt dels att ta hem några böcker och sälja själv från min websida.
Anna: Och det är med beställningsformulär, eller hur?
Hanna: Det stämmer. Men den största delen av böckerna har jag hos en distributör som heter Stjärndistribution.
Anna: Och vi ska väl berätta att det finns flera att välja bland.
Hanna: Ja, så är det. Förlagssystem heter en av de andra stora och så finns det ytterligare aktörer också förstås. Att finnas hos en distributör innebär att man kan sälja till nätbokhandeln och andra bokhandlare på ett smidigt och enkelt sätt. De tar hand om allt sådant mot en provision.
Anna: Ja, det är ju faktiskt väldigt skönt.
Hanna: Jag tycker inte det är orimligt dyrt eller så utan det är hanterbart och möjliggör för betydligt större spridning av boken. Det finns också många olika slags avtal, och man får kolla på vilket som passar en själv bäst.
Anna: Mm
Hanna: Det som jag tyckte var bra när man är ny författare och kanske inte säljer jättestora mängder åt gången är att inte ha någon månadsavgift, utan istället högre procentsats i provision till distributören. Det beror på hur många olika titlar man har, om man är ett större förlag eller egenutgivare och även hur många titlar man säljer per månad och så vidare.
Anna: Just det. Och hur hamnar boken sedan på till exempel Bokus, Adlibris och de andra onlinehandlarna?
Hanna: För att boken ska dyka upp i nätbokhandeln så måste den vara registrerad i något som heter Bokinfo. För mig har distributören tagit hand om det, så jag har bara behövt fylla i information om boken på ett ställe och sedan har det exporterats till Bokinfo.
Bokinfo
Anna: Ja, det är ju smidigt. Och när det gäller ändringar och sånt fyller man alltså i det i Stjärndistributions portal, istället för direkt i Bokinfo, om man nu har just Stjärndistribution som distributör.
Hanna: Ja.
Anna: Och vi kanske ska förklara vad Bokinfo är också. Det är ju inte så lätt om man aldrig använt det.
Hanna: Nej.
Anna: Det är alltså en onlinetjänst som behövs för att återförsäljare och Bibliotekstjänst med mera ska kunna hitta din bok. Där registreras till exmpel vilket ISBN boken har, vilket format, antal sidor och vilken typ av bok det är, till exempel deckare eller poesi eller vad det kan vara.
Hanna: Bra med förtydligande där. Sedan finns det ju många som är intresserade av att nå ut med den fysiska boken även till bokhandlare. Där har ju du lyckats bra Anna, med Statisterna. Vill du berätta lite om det?
Anna: Det är bra tips och nu hamnar vi kanske lite utanför det du egentligen tänkte berätta om. Jag måste fråga ändå, hade du lika gärna kunnat välja en designer baserad i Storbritannien?
Hanna: Jag övervägde det, och i princip så finns det ju inget som hindrar det. Men jag ville ha någon som har koll på den svenska marknaden och arbetar i Sverige.
Anna: Ja, jag tänker att det skiljer sig med design, att man i olika länder har olika typer av omslag och vet vad som tilltalar målgruppen i just det landet där man är baserad. Och det nämnde väl också Anders intervjun i avsnitt tre, att det skiljer sig mycket mellan länderna hur omslagen ser ut och hade exempel på det också.
Hanna: Just det.
Anna: Eller vad det lite också det faktum att du och omslagsdesignern inte kunde ha en dialog på just svenska i så fall för med tanke på att man kanske diskuterar mer ingående med fackspråk och så kanske det är svårare om det inte ens modersmål? Även om just du läser mycket på engelska och nog är väldigt bra på det.
Att Få ut tryckt bok till bokhandlare
Anna: Ja… Den finns ju i butik, det gör den. Inte i så många butiker som jag skulle önska förstås, men ändå. De butiker som jag ändå tycker är viktigast för just min bok, där finns den. Det har varit väldigt roligt att de har tagit in den.
Hanna: Det förstår jag.
Anna: Statisterna utspelar sig ju i Sala och Västerås. Så den första butiken som tog in den var Ewerlöfs bokhandel i Sala, vilket var jätteroligt, för det är ju ändå den butik där jag själv alltid handlade när jag bodde i Sala och tycker väldigt mycket om. Både butiken och personalen är så himla trevlig.
Hanna: Ah.
Anna: På Ewerlöfs har jag också signerat vid ett par tillfällen och det är ju jättekul, det säljs många böcker just i Sala och jag tror många tycker det är roligt med lokala böcker. Man känner igen miljön och så.
Hanna: Ja det är alltid kul att läsa böcker som utspelar sig där man känner igen miljön. Så roligt att du har varit på flera signeringar där också.
Anna: Verkligen. De har ju också lyft fram den och skrivit små skyltar ”deckare från Sala”, ”personalens tips” och sånt.
Hanna: Visst var den högst upp på topplistan också?
Anna: Ja, precis. Jag vet inte hur det ser ut nu, men runt jul hade de längs ena väggen en topplista över sålda böcker och det var ju otroligt kul bara att den kom in där över huvudtaget. Men sen hamnade den plötsligt på första plats där och det var ju jättekul, så overkligt.
Hanna: Förstår det! Det är ju fantastiskt kul.
Anna: Ja. Det var ju liksom Kepler och Smirnoff och andra väldigt stora författare på listan och så min lilla bok högst upp. Sen tog Akademibokhandeln i Västerås in boken.
Hanna: Vad roligt att de också nappade på den.
Anna: Akademibokhandeln gör ju centrala inköp, men de enskilda butikerna kan välja att ändå ta in vissa böcker ändå och det är vad som skett i det här fallet. Jag såg nyligen också att den finns i en bokhandel på västkusten.
Hanna: Ja, fantastiskt kul att det har funkat så bra för dig med att få ut den i bokhandeln, det är verkligen inte lätt. Även om det absolut inte är ett måste, mycket av försäljningen sker ju verkligen online.
Anna: Ja, så är det. Du har ju också fått in din bok i butik, vill du berätta om det?
Hanna: Ja, jag har arbetat i Tyresö för länge sen och där finns en jättefin bokhandel som jag brukade gå i då och de har tagit in boken.
Anna: Åh, så trevligt! Kul med någon anknytning också. Och din hade ju också klättrat in på topplistan, visst var det så?
Hanna: Ja, vid ett tillfälle efter jul någon gång så såg vi att den låg på den här topplistan för spänningsromaner, nummer tre tror jag, så det var ju jätteroligt. Passade på att ta en bild där, även om det bara är en ögonblicksbild och väldigt lokalt förstås.
Anna: Ja, det är så himla roligt!
Hanna: Ska vi nämna lite kring mässor och marknader också?
Anna: Ja, för det är ju också en bra kanal att få ut sin bok på. Då kan man ju också berätta lite om boken för den som är intresserad.
Att sälja böcker på marknader
Hanna: Precis. Jag har inte varit på någon marknad själv än, men jag har hört att just marknader kan vara ett väldigt bra sätt faktiskt. Det finns alltså många sätt att få ut boken, inte bara traditionellt via butik. Jag skulle självklart vilja ha in min bok i de centrala inköpen i Akademibokhandeln och Ugglans bokhandel, det vore ju inte fel. Men som indieförfattare så får man ju inse också att det är väldigt svårt att lyckas med det.
Anna: Ja, verkligen.
Hanna: Jag kommer nog försöka med min nästa bok också, men det är ju inte där man ska satsa allt sitt krut om man säger så. Så känner jag i alla fall. Vad jag har hört så är det inte heller självklart att man kommer in på de centrala inköpen även om man har ett traditionellt förlag utan det är ett urval även där.
Anna: Då säger det sig ju själv att det inte är lättare som både debutant och egenutgivare.
Hanna: Nej precis.
Bibliotek
Anna: Sen har vi ju detta med bibliotek också, eller hur?
Hanna: Ja. För där kan man ju också få in sin bok. Ett alternativ är BTJ – Bibliotekstjänst. De recenserar en hel del böcker, kanske inte en jättestor andel, av dem som skickas in dit dock.
Anna: Just det.
Hanna: Och om boken då får ett bra omdöme finns det möjlighet, eller större chans att fler bibliotek köper in den, kanske de flesta bibliotek i hela landet.
Anna: Ja, och det råder kanske lite delade meningar om det här, att om många läsare lånar på bibliotek så blir det färre sålda exemplar. Men jag tror ju inte att alla som lånar böcker skulle köpa dem så det är helt olika målgrupper.
Hanna: Håller med. Ju fler bibliotek som köper in boken desto bättre skulle jag säga.
Anna: Ja, så är det för mig också. Och som läsare – vissa böcker vill jag köpa, andra lånar jag på biblioteket. Dessutom blir det ju ändå ett sålt exemplar per bibliotek och det är ganska många om alla bibliotek köper in boken. Och jag tycker bara det är kul att min bok finns på biblioteket.
Hanna: Verkligen
Anna: Och bibliotek var ju – förut – bara en plats där författares böcker fanns och nu står plötsligt ens egen bok där i hyllan, det känns så märkligt på något sätt.
Hanna: Mmm.
Anna: Men hur som helst, om man nu inte vill skicka in sin bok till BTJ, eller inte blir recenserad, vad gör man då, Hanna?
Läsare kan efterfråga böcker på bibliotek
Hanna: Jo, då kan man ju helt enkelt hoppas på att någon efterfrågar boken. Här har ju faktiskt läsarna en stor möjlighet att påverka. Om man vill läsa en bok som inte finns inne så är det oftast bara att fråga efter den. Så har jag gjort många gånger på de biblioteken där jag lånar. Hittills har de alltid tagit in de böckerna jag frågar efter.
Anna: Ja, det är väldigt positivt att man faktiskt kan få vara med och påverka på det viset som läsare, med vilken typ av böcker eller vilken författare man vill läsa mer av.
Hanna: Ja, och man kan ju också skriva till biblioteken själv som författare, men då kanske det inte är lika stor chans att de tar in som om en läsare frågar efter den.
Lokala bibliotek
Anna: Nej, kanske inte. Jag vet inte hur de resonerar riktigt. Jag skickade faktiskt ut ett meddelande till biblioteken i Västmanland och frågade om de var intresserade, i och med att min bok ändå utspelar sig här. Då hade andra, läsare, ändå efterfrågat den på vissa bibliotek, både häromkring och på andra platser i landet.
Hanna: Ah, och då valde de att köpa in den?
Anna: Ja, det gjorde de. Men jag skulle kanske inte skriva till andra bibliotek än där den utspelar sig, även om man förstås kan göra det också som författare. Då tänker jag ändå att läsarna i så fall får efterfråga den. Men just här i Västmanland vet jag att det har varit väldigt högt tryck och det har varit en lång kö åtminstone i Västerås.
Hanna: Wow, en kö. Det är ju superintressant.
Anna: Hur har du resonerat kring bibliotek och inköp?
Hanna: Jag har väl tänkt att om läsare frågar efter den så tar de förhoppningsvis in den. Några bibliotek har jag mailat också. Men min bok har kanske inte lika tydlig förankring mot en viss plats i Sverige så det är inte riktigt lika självklart vart jag ska vända mig.
Anna: Jag tror absolut det är lättare på en mindre ort. Din har ju i och för sig anknytning till Stockholm, men böcker som utspelar sig i mindre städer sticker nog ut mer just i den stan. Å andra sidan finns det ju fler läsare som känner igen sig i Stockholmsmiljöer än i till exempel Sala. Men din finns ju ändå på en del bibliotek, det är jättekul att den sprids. Och det kommer ju bli fler tänker jag.
Våra val vid distribution av den tryckta boken
Hanna: Ja det hoppas jag ju. Det finns ju förresten en sajt, allabibliotek.se tror jag den heter som listar var olika böcker finns, det är ju lite intressant att kika på.
Anna: Mm, den är bra! Om vi sammanfattar våra val kring butik och distributör?
Hanna: Ja, det vi har gjort lika är att vi båda arbetar med en stor distributör och vi har båda också direktförsäljning på hemsidan.
Anna: Böckerna finns också på bibliotek och hos bokhandlare.
Hanna: Vi har båda valt att trycka en upplaga men som sagt så finns det också bra möjligheter att välja print on demand, alltså att böcker trycks varefter beställningar kommer in. Då behöver man inte alltid ett särskilt avtal med en distributör utan om man har till exempel print on demand via Publit eller BoD så sköter de distributionen.
Anna: Ja, och det kan ju vara smidigt. Det är ju helt hur man vill ha det. Men man ska ju vara medveten om att det då blir en högre kostnad per bok, ibland mycket högre, än om man trycker en upplaga. Det här gick vi ju litegrann i avsnitt 1 om egenutgivning.
Hanna: Det stämmer, så lyssna gärna på det om du missade det. Men hur är det med e-böcker då Anna?
Anna: Jo, e-böcker fungerar ju på ett lite annat sätt. För att kunna sälja e-böcker så måste man skapa boken i så kallad epub-form. Det går att göra på flera sätt ganska enkelt själv, eller så kan man göra på det mer komplicerade sättet som jag gjorde (skratt).
Hanna: (skratt).
Anna: …men det går också att betala några tusenlappar för hjälp om man inte vill eller kan eller har tid och göra det.
Hanna: Precis, så det finns många olika valmöjligheter där.
Distribuera e-bok
Anna: I ett senare avsnitt ska vi gå igenom hur man kan skapa själva e-boken, så nu tar vi alltså bara distributionsdelen. E-boken går ju till exexmpel att sälja själv via hemsidan…
Hanna: Ja, och där har vi ju båda lagt in våra webbutiker, eller länkar till dem, på hemsidan.
Anna: Ja, precis. Vill du berätta lite om hur du gjort?
Hanna: Jag gjorde klart e-boken strax efter den tryckta boken, innan jul precis.
Anna: Ja, du var verkligen snabb med det där!
Hanna: Just e-boken gick ganska smidigt för mig faktiskt. Då ville jag bara snabbt testa att få ut den så jag valde ett enkelt alternativ att ladda upp den via Publit.
Anna: Mm, och då finns den ju tillgänglig för andra.
Hanna: Ja, precis, hos Adlibris, Bokus och två ställen till tror jag, Bokon och Google kanske det är. Dessutom så har jag lagt upp den som en webshop på min hemsida. Man fick en kortkod från Publit att bädda in på hemsidan så det var ganska smidigt.
Anna: Just det.
Hanna: Det här kostade inget, förutom provision förstås, om den bara ska finnas tillgänglig i webbutikerna och på den egna hemsidan, men om man vill att de ska distribuera till streamingtjänsterna också så är den en månadsavgift, som för min del kändes för hög.
Anna: Ja, man har ju någon slags budget att hålla sig till. Hur resonerade du där?
Hanna: Eftersom jag bara har en bok så kändes det osannolikt att intäkterna från den e-boken skulle täcka månadsavgiften och jag vill ju inte gå back varje månad. Däremot så tror jag det främst är via streamingtjänsterna som folk läser e-böcker så på något sätt vill man ju nå ut dit.
Anna: Mm.
Hanna: Axiell är ett annat alternativ till Publit och de distribuerar också till e-bokhandlare och till streamingtjänsterna. När jag kollade så hade de en anslutningsavgift på några tusen kronor och sedan en lägre månadsavgift som utgår tills man har nått upp i en årsomsättning på 5000 kronor om jag minns rätt.
Anna: Mm, jag kikade också lite på deras sida innan jag bestämde mig. Det finns ju fler också, det finns ganska många men de här två är ganska stora.
Hanna: Precis. Det är ett alternativ som jag fortfarande överväger. Det som är bra är att man då når streamingtjänsterna plus de flesta bibliotek i landet.
Anna: Mm, det är ju trevligt att finnas med på bibliotekens listor.
Hanna: Men hur har du gjort, du har också valt Publit just nu?
Anna: Ja, jag tog faktiskt samma alternativ som du gjorde där, i och med att jag också bara har en enda e-bok.
Hanna: Och du länkar också till din webbutik som ligger på Publit?
Anna: Ja, jag gjorde så istället för att bädda in den, för det var enklast. Det var nåt som strulade med visningen på min sida, och jag hade helt enkelt inte tid just då att fixa till det.
Hanna: Ja, man har ju annat att göra också.
Anna: Så är det verkligen. Så min webbutik ser egentligen likadan ut, även om den inte är inbäddad. Den om du har, Hanna, den inbäddade, ligger ju på din egen domän och den jag har, då hamnar man på Publits websida och en specialbyggd butik för bara min e-bok. Så det blir fortfarande som min egen webbutik. Och jag skulle föredra att ha den på min egen domän, för det är snyggare, men jag har helt enkelt inte hunnit prioritera det. Det får bli en senare fråga.
Nätbokhandel och streamingtjänster
Hanna: Just det.
Anna: Det är nog smart att se till så att den även finns i nätbokhandeln och på streamingtjänsterna.
Hanna: Ja, det är ju en fördel att sprida den så mycket som möjligt.
Anna: Det är ju det. Sedan vill inte alla streamingtjänster teckna avtal med småförlag, som till exempel om man är egenutgivare, utan man måste då gå via en distributör. Till exempel Publit eller Axiell, om man ska nå alla streamingtjänster. Men man får kolla vad som gäller när det är dags. Villkor förändras ju hela tiden.
Hanna: Det finns egentligen ingen anledning som jag ser det att inte ha en e-bok tillgänglig. Produktionskostnaden är väldigt låg och därmed så tycker jag också att man kan ha lägre priser på e-boken.
Anna: Mm.
Hanna: Det finns de som menar att det kanibaliserar på försäljningen av den tryckta boken, men personligen så tror jag inte det är så i någon större utsträckning. Jag tror mer att det möjliggör för fler läsare att hitta boken.
Anna: Håller helt med. Vissa läser ju enbart e-böcker. Och sen… Det är ju roligt också om man lyckas få ut e-boken till bibliotek. Nu har ju ingen av oss anlitat en tjänst som distribuerar till bibliotek.
Hanna: Nej, vi tyckte ju inte att det var ekonomiskt försvarbart med bara en titel. Däremot så har vissa bibliotek gått över till Overdrive istället för Axiell för e-böcker och då kan man faktiskt nå dem utan kostnad.
Anna: Aha!
Hanna: Man kan till exempel ladda upp sin e-bok till Draft2Digital som är en av de största eboksdistributörerna i världen och via dem når man Overdrive som distribuerar till vissa svenska bibliotek. Det kostar inget utom provision.
olika distributörer för E-bok
Anna: Smart, det kan ju vara ett alternativ att överväga. Kanske när vi släppt alla böckerna i våra respektive trilogier att det blir aktuellt att gå via en betald tjänst som distribuerar till streamingsajterna och bibliotek.
Hanna: Ja, då blir det ju andra förutsättningar.
Anna: Via BoD, eller Books on Demand, finns även en möjlighet att nå biblioteken utan månadskostnad. Ingen av oss har ju testat deras tjänst, men deras e-boksalternativ distribuerar till bibliotek också.
Hanna: Ja precis, det är ju säkert en smidig lösning att överväga. Har man fler böcker än 1 så är det ju betydligt lättare att gå plus även om det är en månadsavgift. Sen måste man verkligen läsa avtalen, för vissa distributionstjänster eller hybridförlag kräver exklusiv rätt på distributionen, och i så fall kan man alltså inte anlita, eller signa upp för, två företag samtidigt. Ett annat alternativ som vi kan nämna är ju Digibook. De distribuerar, även till streamingtjänsterna såg jag, för bara 299 kronor i en engångsavgift och det tyckte jag lät prisvärt.
Anna: Ah!
Hanna: Det visade sig dock att man då inte kan använda sina egna ISBN-koder utan man måste tilldelas en av deras ISBN. Jag vill använda mina egna ISBN så det föll på det, men om man inte tycker det är viktigt så är det kanske något att kolla in.
Anna: Ja, jag håller med. Och vi har ju inte haft avsnittet som behandlar bland annat ISBN än, men att ha sina egna nummer innebär att man själv står som utgivare, istället för att en utgivningstjänst står som utgivare.
Hanna: Ja, för det är tveksamt hur man gör om man ändrar sig sen och inte vill distribuera därigenom i ett senare skede. Får man ens ha två identiska e-böcker med olika ISBN? Jag vet inte faktiskt.
Sammanfattning e-bok
Anna: Mm, bra fråga. Men om man inte är så noga med det där, så är det om sagt ett alternativ.
Hanna: Mm
Anna: Så för att sammanfatta hur vi löst e-boksdelen – vi har båda valt kommissionsavtalet hos Publit, då förtjänsten av sålda e-böcker, när man är debutant och bara har en titel, kanske inte normalt sett är så hög.
Hanna: Nej. Och det är ju väldigt svårt att veta hur mycket man ska satsa, det gäller ju allting.
Anna: Så har vi också skrivit direktavtal med en streamingtjänst och undersöker möjligheterna att skriva avtal med flera.
Hanna: Precis, eller hitta andra sätt att nå dem utan en fast månadsavgift.
Ljudboksdistribution
Anna: Sen har vi ju det här med ljudbok. Nu kommer du och jag, Hanna, ju inte att göra likadant där. Det är lite kul – annars har vi ju oberoende av varann gjort ganska lika val i övrigt.
Hanna: Faktiskt.
Anna: När det gäller ljudboken är ju din bok Sprickan i Fasaden är ju släppt på traditionellt förlag, och då hamnar den ju automatiskt i alla säljkanaler.
Hanna: Ja, där är jag inte delaktig i distributionsval och sådant.
Anna: Det är ju väldigt smidigt.
Hanna: Mm. Hur kommer du göra med din?
Anna: Jag har ju avtal med en streamingtjänst och planerar skriva med åtminstone ytterligare en.
Hanna: Just det, och då får du ut den samma väg som din e-bok egentligen?
Anna: Ja, för streaming får jag det. När det gäller att sälja ljudboken via Adlibris, Bokus och Akademibokhandeln har jag faktiskt inte kommit så långt än i planerna.
Hanna: En väldigt stor distributör för ljudböcker är ju Findaway voices, som köptes av Spotify förra året. Om jag skulle distribuera ljudbok så skulle jag gå via dem tror jag. Möjligen kan man behöva komplettera med någon mer kanal, jag är inte säker på att de når alla de svenska butikerna eftersom jag inte har testat.
Anna: Ah, det är ett bra tips!
Hanna: Men enligt hemsidan har de samarbete eller distribution till Storytel, Nextory, Axiell, Spotify förstås, Google, Bokus etc så jag skulle nästan tro att man når de flesta via dem.
Anna: Ah, det tål att kollas upp närmare. Kanske är det någon lyssnare som har testat som vill berätta om det.
Hanna: Ja det vore väldigt intressant att höra om.
Att skicka tryckta böcker själv
Anna: Mm. När vi ändå pratar om distribution så kanske vi kan säga något om hur vi har hanterat de tryckta böcker som vi distribuerar själva också.
Hanna: Just det. För hur många exemplar av en bok är rimligt att ta hem? 50, 200, 600? 2000?
Anna: Ja, det är verkligen svårt att veta. Och hur mycket lagring vill man betala för hos distributionsföretaget? Det man kanske inte inser är att det ju tar ganska mycket plats att ha ett par hundra böcker hemma.
Hanna: Ja. Och det är tungt också.
Anna: Mm.
Hanna: Men när man klurat ut hur många böcker man får plats med hemma och sedan fått hem böckerna och ska skicka ut dem, då är det ju dags för signering. Vad har du för tankar kring det?
Anna: När jag satt där med min första bok i handen och skulle signera, så slog det mig: ”Vad ska jag skriva egentligen, förutom min namnteckning?”. Sen satt jag och övade på ett papper, för jag var så nervös för att skriva fel.
Hanna: Det var samma här faktiskt. Jag var tvungen att leta bland böcker jag har som någon signerat för att se hur och vad man skulle skriva. Vad skrev du då?
Anna: Jag hade en ruta i beställningsformuläret där man kunde fylla i om man önskade nån särskild signering eller inte ville ha någon alls, men om det var tomt i den rutan var det svårare.
Hanna: Ah, vad gjorde du då?
Anna: Ibland blev det något allmänt, ”Hoppas du får en trevlig lässtund och gillar boken” eller något sådant, ibland något personligt om jag visste att den var beställd till en särskild person. Om det var någon jag kände som hade beställt, eller åtminstone var bekant med, kunde jag skriva och fråga.
Hanna: Just det.
Signering av böcker
Anna: Hur gick du tillväga med signeringen?
Hanna: Jag insåg att jag borde ha frågat bättre vad läsarna ville att det skulle stå. Jag blev osäker och tänkte att om jag inte vet så kan det vara så att de ska ge bort boken eller så. Då blir det inte så bra om det står fel namn. Så när jag är osäker skriver jag inte namnet utan mer något i stil med ”jag önskar dig en trevlig läsning”.
Anna: Ja, en sån hälsning funkar ju alltid. Och om man inte har någon signerad bok i bokhyllan och inte vet vad man ska skriva, kan man helt enkelt söka på taggen boksignering eller signering eller liknande på Instagram, eller googla. Då dyker det upp lite inspiration. Jag vet förresten inte om det är självklart på vilken av bokens sidor man signerar?
Hanna: Nej, det är nog inte det. Men vi båda signerade väl på den första sidan direkt efter insidan av pärmen, alltså den tomma som kallas smutssida på inbundna böcker. Sedan har jag sett att andra signerar på titelsidan. Så där gör man nog lite som man vill tror jag.
Anna: Mm.
Hanna: Men om vi går vidare till att skicka vidare böckerna till läsarna – hur förpackade du dina och hur skickades de?
Anna: Det finns ju ett antal olika företag som man kan beställa kartonger ifrån, men i och med att jag skulle skicka fler än en bok i vissa paket behövde jag kartonger som var anpassningsbara på höjden.
Hanna: Just det, för det såg du ju direkt när beställningarna kom igång, hur många varje hade beställt.
Packmaterial till böcker
Anna: Ja, så var det. I det bokformatet jag hade fanns det inte särskilt många kartonger att välja på och det slutade i en förpackning som visade sig funka för 1-4 böcker och det var det intervallet beställningarna låg i också. Sedan skickade jag dem med PostNord.
Hanna: Just det.
Anna: Hur gjorde du?
Hanna: Samma här, jag tog också PostNord, Skicka lätt eller vad det heter. Jag trodde det skulle bli billigare om man blev avtalskund eller något men när jag letade på deras hemsida så verkade det vara väldigt stora kvantiteter som krävdes för att få ner priset så jag räknade då med ordinarie prislista. Anna: Mm.
Hanna: Jag fick slut på förpackningar också så några böcker skickade jag i de där blå förfrankerade påsarna, Medium storlek, jag tror de kostade 62 kronor. Och ibland beställde jag skicka lätt och hade ett eget vadderat kuvert. För dem som har beställt två böcker eller fler har jag en bra kartong som passade.
Anna: Ja, de där blå påsarna nämnde du ju. Jag tyckte det var svårt att veta vilka som var bäst och stöttåligast.
Hanna: Jag tänkte också på det, utan att komma fram till något svar. Men jag har inte fått någon reklamation på skadad bok än, så jag gissar att det har funkat som det har varit.
Anna: Samma här. Men visst hade du sett något nytt om det här med frakt?
Hanna: Ja! Precis nyligen så fick jag tips i en Facebookgrupp av Sten Rosendal att det faktiskt går att få billigare frakt som företagskund men Business portal hos PostNord. Då kostar det bara 40 kr om vikten är max 500 gram.
Porto för böcker
Anna: Ah, det där kände ju inte jag till förrän du berättade det heller. Jag hade ju varit där inne och letat förut, men inte hittat varken priser eller hittat rätt plats.
Hanna: Nej, det var ett riktigt härke rent ut sagt, att hitta rätt på deras hemsida och jag snurrade runt tio varv innan jag lyckades få till det. Sen så visade det sig nu också att man måste kryssa i att man vill ha e-faktura. Jag var säker på att jag gjorde det, men härom dagen fick jag ändå hem en faktura med posten, och då var det 100 kronor i fakturaavgift.
Anna: Nej, vad drygt!
Hanna: Nu har jag precis lyckats korrigera det och även det var sjukt svårt att hitta. Jag var tvungen att maila kundservice och få en länk skickad till mig hur man kunde anmäla e-faktura. Det är inte lätt att hitta rätt där om man säger så.
Anna: Känns som att det kanske behövs lite mer utveckling eller guider på hemsidan. Väldigt bra att lägga på minnet alltså. Och så måste man också ha företagsavtal med PostNord också.
Hanna: Precis, för att få de lägre priserna då. Förresten, visst hade du portofritt om man beställde din bok och bodde i närområdet?
Anna: Ja, faktiskt. I början hade jag det, alltså för just förhandsbeställningarna. Då skrev jag portofritt inom Västerås och Sala, för då var det ganska många inom samma område.
Hanna: Så då kunde du åka runt och leverera böckerna?
Anna: Precis. Det var kul också, för av dem som förhandsbeställde var det ju en del som jag antingen kände eller kände till och några av dem hade jag inte träffat på ganska länge, så det blev flera trevliga återseenden när jag levererade böckerna. Jätteroligt verkligen.
AMazon och Ingram Spark
Hanna: Kan tänka mig det!
Anna: Sedan hade väl både du och jag rabatt på frakten, eller billigare för bok nummer två.
Hanna: Just det, det finns ju många sätt att lösa det där, om man vill rabattera för de läsare som vill ha fler böcker, en att ge bort eller så. Jag har faktiskt valt att ha portokostnad inkluderad för min bok eftersom jag själv avskyr att betala för frakt när jag köper något. Det är psykologiskt jobbigt på något sätt, då betalar jag hellre mer för själva varan.
Anna: Ja det ligger mycket i det. Samma här när jag tänker efter, i vart fall om frakten är oskäligt dyr. Ska vi nämna något om att göra boken tillgänglig utomlands också?
Hanna: Ja, det är något som i alla fall jag håller på och undersöker. Jag kommer troligtvis ganska snart att lägga upp boken på Amazon och KDP print, vilket är Amazons print on demand. Även Ingram spark som blir print on demand på motsvarande sätt för andra nätbokhandlar än Amazon utomlands.
Anna: Det här har ju jag ingen som helst koll på, så det är kul att du satt dig in i det. Vad innebär detta?
Hanna: Det innebär att till exempel svenskar som bor utomlands lätt köpa boken, både som tryckt bok och som ebok. Det kanske inte är jättestor efterfrågan men å andra sidan så kostar det nästan inget att låta den vara tillgänglig på det sättet också.
Anna: Ah, smart!
Hanna: Ja, det är ju egentligen ganska lite jobb. Dessutom så finns inte så mycket böcker på svenska tillgängliga på det sättet.
Anna: Verkligen bra idé! Sen kanske vi ska säga något om betalning också? Du har ju valt förhandsbetalning för de böcker vi säljer direkt, med beställningsformulär för hemsidan.
Hanna: Ja, det har jag. Det kändes enklast. Jag vill inte hålla på och behöva påminna någon om betalning om det är någon som glömmer eller så. Det känns liksom jobbigt både om det skulle vara någon man känner eller om det är någon man inte känner.
Anna: Jag tyckte också det var svårt. Jag misstror inte människor med att betala för det man köpt, men konsekvenserna om det skulle vara så för många böcker är ju ganska tråkig. Det är ju inte så att man skulle varken vilja eller orka skicka till inkasso för att få hjälp med att få in betalningen.
Hanna: Nej nej.
Anna: Jag vet inte ens hur man gör. Så jag förstår helt om man vill ha förhandsbetalning, framför allt om man vill slippa påminna och jag har gått över till det nu. Sedan skickar jag också ett kvitto till de som har betalat såklart.
Hanna: Ja, jag skickar alltid kvitto i form av en kontantfaktura. Vi kan också nämna lite om betalningsvägar. Swish är ju väldigt stort numera och vi kan ju båda ta betalt på det sättet, men även via Bank-Giro.
Anna: Ja, precis. Jag tror det är bra att kunna erbjuda bådadera. För egen del har väl 95% av mina läsare betalat med Swish, och resterande 5% har valt Bank-giro. Det finns ju också en separat Swish-företagsapp, vilket jag inte visste från början, utan fick då gå in på Internetbanken för att se transaktionerna. Nu har jag laddat ner företagsappen och det funkar jättebra.
Hanna: Men precis. Jag ringde ju faktiskt och kollade lite med Scandbook då som är ett stort tryckeri om typsnitt och vad vi förstår så ska det ju oftast inte vara några problem att få med sig rätt typsnitt i pdf:en, ifall man använder något av de här vanliga. Men ja, man vet ju aldrig, så att beställa provtryck av omslaget är ju en bra idé om man inte är helt 100 % säker på vad man gör.
Anna: Absolut ja och nu pratar vi alltså om tryckt omslag, för när det gäller att bädda in typsnitt till en e-bok så kan det vara lite andra regler som vi inte kommer gå in på här, men där handlar det ju också om att läsa på vad som gäller.
Hanna: Hur gick tankarna med texten på ditt omslag? Jag vet ju att vi pratade om det här under tiden när du satt och layoutade.
Anna: Ja, det jag funderar på en del var hur stor titel och författarnamn borde vara i förhållande till varandra. För det tyckte jag var lite klurigt.
Hanna: Ja, många större författare har ju ofta sina namn väldigt stora och ibland tar de upp halva ytan. Jag diskuterade det där med min designer och vi tyckte väl båda att det inte var någon större idé att ha mitt namn alltför stort, för det är ju ingen som vet vem jag är.
Betalningsalternativ
Anna: Verkligen bra idé! Sen kanske vi ska säga något om betalning också? Du har ju valt förhandsbetalning för de böcker vi säljer direkt, med beställningsformulär för hemsidan.
Hanna: Ja, det har jag. Det kändes enklast. Jag vill inte hålla på och behöva påminna någon om betalning om det är någon som glömmer eller så. Det känns liksom jobbigt både om det skulle vara någon man känner eller om det är någon man inte känner.
Anna: Jag tyckte också det var svårt. Jag misstror inte människor med att betala för det man köpt, men konsekvenserna om det skulle vara så för många böcker är ju ganska tråkig. Det är ju inte så att man skulle varken vilja eller orka skicka till inkasso för att få hjälp med att få in betalningen.
Hanna: Nej nej.
Anna: Jag vet inte ens hur man gör. Så jag förstår helt om man vill ha förhandsbetalning, framför allt om man vill slippa påminna och jag har gått över till det nu. Sedan skickar jag också ett kvitto till de som har betalat såklart.
Hanna: Ja, jag skickar alltid kvitto i form av en kontantfaktura. Vi kan också nämna lite om betalningsvägar. Swish är ju väldigt stort numera och vi kan ju båda ta betalt på det sättet, men även via Bank-Giro.
Anna: Ja, precis. Jag tror det är bra att kunna erbjuda bådadera. För egen del har väl 95% av mina läsare betalat med Swish, och resterande 5% har valt Bank-giro. Det finns ju också en separat Swish-företagsapp, vilket jag inte visste från början, utan fick då gå in på Internetbanken för att se transaktionerna. Nu har jag laddat ner företagsappen och det funkar jättebra.
Swish
Hanna: Ja, det är ju bra att känna till. Man bör alltså inte låta folk swisha till ens privata swishnummer utan det bättre att skaffa företagsswish. Det är också bra att kontrollera om din bank kan erbjuda Swish till företagskunder eller inte, för alla banker kan faktiskt inte det, fick jag själv erfara.
Anna: Ja det är ju lite surt, i synnerhet om man kommer på det för sent och är mitt uppe i distributionsprocessen.
Hanna: Exakt.
Anna: Ja och även om det ingår i bankens företagspaket, eller om det tillkommer extra kostnad för det, för det är lite olika, eller vilken lösning man nu väljer.
Hanna: Just det.
Intervju med Molly Ericson
Anna: Vi pratade ju lite om webbutiker tidigare och vi har ju med oss en gäst idag som också har skapat en webbutik där hon säljer både den tryckta boken och e-boken.
Hanna: Ja, det ska bli väldigt spännande.
Hanna: Idag har vi Molly Ericson med oss som gäst i podden. Molly är aktuell med debutromanen Kaninhjärta som är den första delen i fantasyserien Skaldesånger från Vindheim. Välkommen till podden Molly.
Molly: Tack så jättemycket.
Hanna: Vill du börja med att säga några ord om dig själv och varför du började skriva?
Molly: Absolut. Jag heter Molly. Jag är 28 år och jag jobbar som spelutvecklare. Jag driver en egen spelstudio tillsammans med min sambo Axel. Och vi, ja, vi har jobbat tillsammans i 5 år nu.
Hanna: Just det.
Molly: Det började egentligen med att jag hade en idé för ett spel, som jag verkligen ville göra. Det var ett hästspel, för jag är en riktig hästnörd. Så att vi driver den studion, vi har släppt vårt lilla hästspel nu i somras och jobbar på för fullt. Så det är superspännande.
Hanna: Vad spännande. Ja, jag såg lite om det verkar gått väldigt bra för det spelet också. Om jag om jag förstod rätt?
Molly: Ja, men det. Det har faktiskt gått väldigt bra. Det visade sig att det var många fler än jag som ville ha ett hästspel. Jag tror att det har varit en målgrupp som har varit lite förbisedd liksom, för det finns inte så supermycket just i den nischen. De här hästälskarna, ja de har varit riktigt glada att ha fått ett nytt spel och spela.
Hanna: Ja gud vad roligt. Och sen har du valt att skriva fantasy också parallellt med det då?
Molly: Ja precis. Det är verkligen helt annorlunda liksom. Det har jag egentligen gjort ganska länge. Jag började skriva på manuset som sen blev Kaninhjärta, för mer än 10 år sen. Typ när jag var 16. Jag började skriva på den här lilla historien.
Hanna: Har du skrivit på den hela tiden sedan dess eller har den legat och vilat och mognat en stund emellanåt?
Molly: Ja alltså, både och. I och med att det har varit så himla lång period så är det lite svårt att minnas exakt. Men det har absolut varit perioder då den bara har legat och vilat eller liksom varit lite i skrivbordslådan. Och sen har det varit perioder då jag har redigerat och sen vid något tillfälle så pluggade jag lite skrivande också. Och så har jag hela tiden känt att ens skrivande blir bättre. Man blir duktigare. Så kommer man tillbaka till det här manuset och läser och bara ”men gud alltså, det här är ju inget bra” och så börjar man om. Det har jag också gjort typ 2-3 gånger.
Hanna: Men det känns ju bekant. Ja.
Molly: Eller hur? Det har varit lite av en process, kan jag säga. Men jag är lite för envis för mitt eget bästa, så istället för att bara börja på någonting nytt så har jag ändå envisats med att säga nej, jag ska jag ska ge ut just det här manuset.
Hanna: Ja men superspännande.
Molly: Så det har tagit lite tid.
Hanna:
Var det ett självklart val att det var just fantasy du ville skriva?
Molly: Det blev lite så. Jag vet inte riktigt varför. Jag brukar inte läsa så mycket fantasy egentligen, men jag tittar ju på mycket fantasyfilm, spelar mycket spel som är fantasyspel, så jag tror nästan det är mer influenser från det, liksom att det är en fantasivärld och man ger sig ut på äventyr. Så att ja, det kändes väl ganska givet. Jag hade de här karaktärerna och jag visste ungefär att det här ska äventyra vara.
Hanna: Ja men gud vad spännande. Tror du att det var just från spelvärlden då mycket som du blev intresserad av det här med att skapa nya världar och bygga det.
Molly: Ja, jag tror det. I och med att jag inte läser så mycket fantasy just så är det nog mer från spel. Men sen måste jag nog ändå säga att för mig så kom världsbyggandet och det nästan, inte som en eftertanke men det började verkligen i andra änden med karaktärerna. Så det här är karaktärerna som jag vill skriva om och sen tänkte jag, vad är det för värld? Hur ser det ut? Hur funkar det? Så att det har jag nästan gjort efteråt.
Hanna: Ja, jag förstår så det har byggts som i andra hand eller vad man ska säga. Så det var i första hand karaktärerna och historien som sådan som var startskottet, så att säga. Vad skulle du säga är roligast med att skriva?
Molly: Jag har tyckt att det har varit väldigt roligt för den här boken berättas ju från två olika perspektiv och karaktärer. Så det var väldigt kul att utforska de här olika karaktärerna och försöka hitta på deras egna berättarröst och det som gör dem unika och så.
Hanna: Just det.
Molly: Jag tycker bara det är superkul att fundera på karaktärerna och lära känna dem bättre och skriva allt möjligt om dem.
Hanna: Och det här är ju första boken i en serie så du kanske redan har börjat på nästa bok, eller hur ser det ut där?
Molly: Ja, men precis. Jag har börjat, jag är ganska inkonsekvent tyvärr, så att ni blir inte att jag har skrivit på råmanuset så där väldigt konsekvent utan det blir mer i stötar liksom. Men jag har skrivit typ ett halvt manus, och då är det liksom första första utkastet på nästa.
Hanna: Oj.
Molly: Ja, men det är väldigt …
Hanna: Det låter ju ganska mycket ändå?
Molly: Ja, jo, absolut. Det blir alltså mycket text, men jag är också ganska slarvig. Jag skriver väldigt mycket, men jag är inte så perfektionistisk, liksom i början, utan jag skriver ganska mycket. Så jag vet att väldigt, väldigt mycket kommer strykas och fixas och ändras.
Hanna: Ja ja, men precis.
Molly: Väldigt, väldigt mycket redigering.
Hanna: Ja, det är det man har redigering till. Men det är lite intressant, en del har ju att de skriver ganska rena första utkast medan andra försöker fokusera på att få ur sig så mycket som möjligt i första utkastet och sen får man ta finslipandet senare liksom.
Molly: Ja, men verkligen. Min sambo skriver lite filmmanus och han är ju precis tvärtom. Han är väldigt genomtänkt så att han tänker ju först. Medan jag är lite mer såhär ja ja, men nu skriver jag och sen kanske man kommer på efteråt att nej det där skulle inte hända, det blir inget bra och så får man ändra.
Hanna: Men precis. Det är för- och nackdelar med båda sätten, men det viktigaste är väl kanske att man har ett sätt som passar en själv?
Molly: Ja men precis så.
Hanna: Ska vi komma in lite på dagens tema då kring distribution. Om jag förstår rätt, din bok Kaninhjärta ges ut av ditt förlag, Rabbit Publishing? Och då är vi lite nyfikna på att höra mer om hur du har gått tillväga för att distribuera boken och få ut den så brett som möjligt.
Molly: Absolut. Jag startade då mitt lilla förlag förra året och så har jag valt att dels distribuera den med Stjärndistribution som min distributör. Och dels distribuerar jag själv via en egen webbshop.
Hanna: Just det.
Molly: Så att det är egentligen de 2 kanalerna.
Hanna: Ja men spännande och då kan vi säga för lyssnarna då, om man inte vet vad Stjärndistribution är så är ju det en av de större distributörerna i Sverige som i sin tur låter boken finnas tillgänglig för webbshoppar och även bokhandlare och sånt som kan man beställa därifrån, eller hur?
Molly: Precis. Det har funkat väldigt bra. Fördelen med att ha en distributör är just som du säger att de kan göra den tillgänglig för alla bokhandlarna, sköter all fakturering och lagerhållning. Vilket är superbra, så de tar ju hand om allt sådant och samtidigt så beställer jag hem då och då. Så jag har ett litet lager hemma. Och så säljer jag då dem via min egna websida.
Hanna: Just det. Jag var faktiskt inne på din webbshop nu, precis innan vi skulle prata och då såg jag att det stod att den var tillfälligt slut, så det måste ju ha gått bra där med försäljningen tänker jag.
Molly: Ja, men precis. Jag använder ju en tjänst/tryckeri som heter Bookbox. Jag vet inte om du känner till dem?
Hanna: Du får jättegärna berätta lite mer om hur det upplägget funkar.
Molly: De har alltså ett samarbete med Stjärndistribution och det var lite också anledningen till att jag valde Stjärndistribution, förutom att jag tyckte att de har ett ganska bra avtal när man är nystartad och liten så betalar man ju ingenting up front utan bara en provision vilket passade mig. Men Bookbox då, de trycker bara 20 böcker åt gången så de tycker är väldigt små upplagor. Skickar dem till Stjärndistribution och trycker upp nya så fort det börjar att ta slut. Så då behöver man inte ligga ute med så mycket pengar. Jag visste i början inte vad, kommer någon köpa boken? Jag vet inte ingen aning. Jag vill inte ha 100 böcker och inte sälja.
Hanna: Ja precis. Det är ju sånt man inte vet liksom.
Molly: Så det var ändå, det kändes väldigt bra, just när allting var så himla nytt för mig och jag hade ingen aning. Så att jag tänkte att ja, det här blir bra. 20 böcker. Det är ju liksom inte så mycket pengar.
Hanna: Ja men spännande.
Molly: Det är därför då det är därför också lagret tar slut ganska ofta och det låter kanske lite bättre, men det var …
Hanna: Ja, men ändå. Det låter ju som ett smart upplägg som du säger. Det är ju väldigt svårt att veta precis i början, hur många böcker man behöver och hur mycket det säljer och så där. Det låter ju som ett smidigt upplägg.
Molly: Ja verkligen.
Hanna: Hur gick funderingarna för dig innan du gav ut boken och innan du bestämde dig för det här upplägget övervägde du olika alternativ för utgivning och så där, eller hur var det med det?
Molly: Ja, det gjorde jag. Innan jag bestämde mig för att ge ut den själv, så skickade jag manuset till förlag. Jag skickat till hybridförlag och traditionella och jag funderade ett tag att ge ut den på hybridförlag eftersom jag fick ett erbjudande om det. Men ja, jag stod verkligen och velade där och visste inte riktigt. Men det landade till slut i att jag ville köra själv helt enkelt och ge ut den på eget förlag.
Hanna: Ja, men precis. Kommer du ihåg vad det var som liksom fick dig att tippa över till det alternativet?
Molly: Det som tilltalade mig med förlaget var att det kändes så himla tryggt att ha en expert i branschen, för jag visste ingenting om bokbranschen. Jag har ingen aning om hur den funkar så att det som kändes så tilltalande för mig var just så att säga: Okej. Det här är ändå ett riktigt förlag. De vet vad de håller på med. De vet hur det fungerar. De vet typ vad man måste göra. Det kändes så himla överväldigande. Du måste skicka in pliktexemplar, du måste skicka in dem hit och dit … Jag bara tyckte att det här, gud, det är så mycket att hålla reda på. Men till slut när jag verkligen så här började göra lite research och bara okej, vad betyder det egentligen? Så kände jag att man kan ändå göra det själv. Det är inte omöjligt.
Hanna: Precis.
Molly: Ja, det var lite mer överväldigande än det faktiskt var i slutändan. Så att jag kände, nej men det är inte så himla läskigt eller omöjligt. Och sen också den ekonomiska biten att det kostar ju ändå en slant att ge ut på hybridförlag och jag kände väl att det kanske inte kändes rimligt. Jag kommer inte ihåg exakt hur stor upplaga de tryckte upp men det kanske var 100 böcker eller något sånt Så får man ju lite marknadsföringspaketet och det kändes också lite tunt för då var det typ så här: Din bok kan finnas i förlagets webbshop. Och lite sådär.
Hanna: Mm.
Molly: Hur många går in och köper böcker där egentligen? Det kändes inte så värt helt enkelt.
Hanna: Nej, men det är ju smart att göra en utvärdering och fundera igenom. Det kan ju passa jättebra för någon som inte har tid att lägga så mycket tid på det, till exempel, medan för dig så landade det i ett annat alternativ. Så jag tror det är det viktigaste att fundera igenom upplägget.
Molly: Ja, men verkligen och liksom bara ta sig tiden att samla informationen så att man kan fatta rätt beslut.
Hanna: Ja precis. Tyckte du det var lätt eller svårt att hitta information om bokutgivning och hur man skulle gå tillväga och så där?
Molly: Alltså, ja, det var lite småknepigt just eftersom det är ju väldigt specifika grejer med svensk bokutgivning. Ja, du måste liksom skicka pliktexemplar. Men det finns ju en del bra bloggar och jag läste någon bok. Av Kristina Svensson tror jag att det är, jag tror att syftet var att sammanfatta i princip det mesta som man behövde göra. Och då kände jag att jag har någorlunda koll på läget.
Hanna: Ja, men precis jag tror jag vet vilken du menar. Hon är ju bra, Kristina Svensson och Anders Nyman har gett ut en bok också som är bra. Men jag måste säga att jag håller ju med dig lite grann där, att det finns väldigt mycket på engelska. Eller väldigt mycket material som mer kopplat till Storbritannien och USA kanske och så där. Men just i Sverige, det är ju lite, liksom funkar lite annorlunda här och inte alltid helt enkelt när man när man kommer in utifrån och inte vet sen innan hur det går till.
Molly: Ja, men verkligen. Och det är också lite … alltså eftersom jag gjorde sättningen av inlagan och så där själv. Det finns ju en del regler just också i hur man utformar texten. Som kanske är såhär att: Så här ska det vara på svenska, som det inte är helt uppenbart att det blir helt rätt om man följer en amerikansk tutorial.
Hanna: Nej, det är verkligen sant. Gjorde du den i InDesign eller?
Molly: Ja precis.
Hanna: Kunde du det programmet som tidigare, eller var det nytt?
Molly: Nej, det kunde jag inte, så jag funderade också på att köpa in eller låta någon annan göra sättningen. Men det var också så, jag läste mig till att de flesta, jag är ju med i många Facebookgrupper för egenutgivare, och då var det ändå många som skrev att sättningen kan man ändå nog göra själv om man har lite tålamod och InDesign. Så jag provade att göra själv och jag tyckte ändå att det funkade ganska bra.
Hanna: Spännande och det är då har ju fler böcker. På gång också. Så då man lär sig en gång och sen så blir det lite lättare nästa gång kanske?
Molly: Men precis jag såg till att ta lite anteckningar. Tänk på det här till nästa gång, så jag tror absolut att det blir lättare. Men det var några frustrerande ögonblick där, absolut.
Hanna: Förstår det. Men du nämnde ju, du har ju en hemsida med webbutik också eftersom du nämnde. Vill du berätta lite mer om den?
Molly: Absolut. Så dels har jag en hemsida för själva boken och där har jag då en länk till webbshoppen som egentligen bara är en enda sida. Den har jag via Shopify som är en tjänst för handel och där lägger man in sin lilla bok. Shopify då har ju olika betallösningar, och du kan till och med länka dina produkter direkt i sociala medier, vilket ganska bra. Så om du lägger ut ett inlägg på din bok så kan du ju länka din produkt ifrån Shopify och då kan ju dina kunder i princip gå in på det här inlägget och så dyker det upp en liten bänk där.
Hanna: Ja just det.
Molly: Det är ju väldigt smidig interaktion, så precis. Det är jag ändå väldigt nöjd med.
Hanna: Ja, jag var inne på den också. Den ser ju väldigt proffsig ut. Det såg ut som du har ganska många betallösningar och så. Var det lätt eller svårt att få till alla dem? Det såg ut som att det finns olika typer av betallösningar som man kan ha då på Shopify?
Molly: Ja precis, nej men det är superlätt. Jag har ju liksom inte gjort någonting själv, i princip. Allting funkar. Jag använder ju Shopifys enklaste lösning. Då betalar du 5 dollar ungefär i månaden. De fixar ju alltid med betallösningar, så då är det ju liksom betalkort och Paypal och Klarna.
Hanna: Klarna till och med?
Molly: Ja precis. Och det har ju kan ju också se på ordrarna att de allra flesta använder ju Klarna, så det är ju superbra att det finns.
Hanna: Och det är ju väldigt vanligt i Sverige.
Molly: Ja precis, så det är superbra. Men det var verkligen jätteenkelt att sätta upp, så att om man är intresserad kan jag verkligen rekommendera att man prövar det, för att det är verkligen … Ja, man behöver inga förkunskaper. Det hade inte jag så att det var väldigt, väldigt enkelt.
Hanna: Vad spännande. Det var det jag tänkte fråga. Jag tänkte då att om du håller på med spelutveckling så kanske du är jätteduktig på sådana saker?
Molly: Nej verkligen inte.
Hanna: Men du tror att de flesta kan klara det då?
Molly: Ja, för det är verkligen superanvändarvänligt. Du registrerar en produkt och laddar upp lite bilder och skriver i priser och så där. Allting liksom fixar sig själv i princip, så det är supersmidigt. Jag vet ju att vissa kör ju bara, alltså istället för en webbshop, kanske man bara har att folk betalar den själv via Swish och så det funkar ju också. Men det här är verkligen väldigt enkelt och fördelen är att du får en väldigt bra översikt på alla ordrar. Du har ju liksom alla kontaktuppgifter och leveransadress och så där samlas där. Väldigt smidigt sätt.
Hanna: Och sen om man tänker lite i långa loppet så kanske, om man har bara en bok och så kanske det funkar bra att bara ha ett formulär eller något på hemsidan. Men om man tänker sig att man skulle ha flera böcker eller flera produkter och så där så kan det vara en mer en långsiktigare lösning kanske?
Molly: Ja verkligen.
Hanna: Hur är det med format? Den tryckta boken finns där i webbutiken, har du en e-bok eller något sånt också eller?
Molly: Just nu så har jag bara en tryckt bok så att det är bara den jag säljer där. Sen så håller vi på att spela in ljudbok också. Får se när den blir klar, det tar lite tid.
Hanna: Åh, ja, men vad spännande.
Molly: Så att just nu är det bara en enda bok och sen funderar jag också, för det är ju ett mjukband som jag säljer just nu. Funderar också på att göra kanske en lite finare inbunden version, skulle man ju kunna sälja där också.
Hanna: Just det, som en specialutgåva, eller vad man ska säga.
Molly: Ja precis.
Hanna: Hur lång tid tog det ungefär? Att sätta upp den här webbutiken, gick det ganska snabbt då?
Molly: Ja alltså det gick väldigt snabbt. Det var nog klart på en sittning.
Hanna: Så pass.
Molly: Ja precis, och då får du den här länken som du kan använda och länka varifrån som helst. Från hemsida eller i en chatt eller på Instagram. Så att det är supersmidigt.
Hanna: Just det. Det låter ju som att det har gått väldigt smidigt och enkelt. Hade du andra alternativ som du utvärderade också innan du valde Shopify eller var det det du var inställd på så att säga?
Molly: Jag var ganska inställd på Shopify. Jag hade fått det rekommenderat, men jag kikade också på, för jag använder Squarespace för hemsidan, och de har ju också en integrerad webshop. Men när jag jämförde dem så vart det ändå dyrare så kunde jag då tyckte jag att det var bättre att börja med Shopify iallafall.
Hanna: Ja de är ju väldigt stora. Och jag har också hört bra saker om Shopify. Men jag har inte provat själv. Hur gör du sen då när du får beställningar i din webbutik? Är det sådana böcker som du har hemma då, som distribueras eller går det via Stjärndistribution?
Molly: Ja precis. Då är det mitt hemmalager så att då får jag in en beställning och då fixar jag allting med att packa dem. Då eftersom jag har de själv så brukar jag signera dem också. Och packa in dem lite fint i så här lite fint silkespapper. Och så skickar jag med ett litet bokmärke och ett litet klistermärke för att jag tycker ändå att det är kul när man skickar själv, så kan man ändå göra det där lilla extra.
Hanna: Ja, men precis. Överraska lite positivt.
Molly: Ja precis och jag tycker också det är så himla mysigt att sitta och packa lite böcker och göra fint. För att ja, så det är ju lite jobb liksom att man ska ha lite silkespapper och kartonger och så där hemma. Men hittills tycker jag att det är supermysigt att göra det, och jag säljer ju inte så mycket att det är ett heltidsjobb direkt, utan det är några i veckan.
Hanna: Ja, men verkligen. Det är ju hanterbart, helt klart. Har du planer på att sälja någonting annat än böcker via den här webbutiken eller är det främst dina böcker som då tänker ska säljas där?
Molly: Just nu har jag inga planer på någonting annat, utan det är fullt fokus på böckerna.
Hanna: Är det någonting du skulle rekommendera till andra då, om man har egna böcker att även sälja dem via sin webbsida?
Molly: Men absolut. Det tycker jag att man kan göra om man är intresserad av det och tycker att det verkar som en kul grej. För att det är verkligen en väldigt liten kostnad. Det är ju 50 kr i månaden så är ju liksom väldigt billigt. Men sen absolut, jag har ju märkt att bara för att jag har en webshop så betyder ju inte det att jag säljer böcker. Utan ja …
Hanna: Nej, det är klart.
Molly: Det är ju perioder då, jag märker ju att om jag inte gör någonting, då säljer jag inga böcker. Men om man är intresserad av att ha sin lilla butik och marknadsföra sina böcker lite grann då tycker jag absolut att man ska göra det.
Hanna: Jättebra tips. Jag ser att vi har snart slut på tid här, men har du några andra tips eller idéer som du vill dela med dig av? Hur man når ut och distribuerar sin bok på bästa sätt?
Molly: Jag känner ju själv att jag är precis i startgroparna, men det jag har märkt hittills är ju att det verkligen har lönat sig att köra… Vi har ju kört en del på Instagram för min bok och varit ganska aktiv där i typ något år innan att jag sålde eller släppte boken. Och där kan man ju verkligen hitta folk som är genuint intresserade av boken, så det har ju varit superbra. Dels för att få ett community och dels för att jag har verkligen hittat läsare där. Som har köpt boken när den har kommit ut. Sen nu är det ju bokreatider så att jag tror en annan bra grej är väl att ha lite koll på sådana grejer, som jag inte heller visste, men som är lite specifikt för bokbranschen. Men tydligen så är det ju väldigt viktigt att vara med i bokrean liksom, och då har vi också märkt att fick man en liten boost. Då har jag ju reat ut mina böcker på halva priset. Rakt av. Det har varit bra.
Hanna: Superbra tips! Det tror jag verkligen var intressant både för mig och för de som lyssnar tror jag var jättebra tips.
Molly: Ja vad kul.
Hanna: Tack så jättemycket Molly för att du ville vara med och dela med dig av dina erfarenheter.
Molly: Jag men självklart. Ja, men kul, tack så mycket för att jag blev inbjuden. Jätteroligt!
Reflektioner från intervjun
Anna: Så kul att höra! Jag tänkte på det hon sa inspirationen inte måste komma från att man läser andra böcker i den genren, utan att det kan komma från till exempel film eller spel.
Hanna: Just det. Det är verkligen sant. Jag får själv inspiration både från böcker och serier och filmer.
Anna: Samma här, eller kanske mest från dokumentärer, för det är det jag tittar på mest. Det blir ju en annan typ av intryck då också, med bilder, eller ja – rörliga bilder, och röster.
Hanna: Precis.
Utkast till råmanus
Anna: Molly pratade ju också om att man skriver olika rena utkast, hur mycket man måste redigera utkastet, hur klart det är från början. Hur ser dina utkast ut Hanna?
Hanna: Ja, det första utkastet till Sprickan i fasaden behövde redigeras VÄLDIGT mycket. Även det manuset jag arbetar med nu kräver förstås en hel del redigering men i och med att jag skrev en synopsis som var ganska detaljerad så förväntar jag mig inte att storyn behöver skrivas om lika mycket.
Anna: Ja, man lär sig mycket under skrivandets gång också.
Hanna: Ja, det märker jag också. Men jag har en tendens att behöva fylla på med lite kring miljön och viss gestaltning när jag redigerar. Dessutom så har jag lämnat en del hål avseende vad olika saker heter, till exempel hotell, gator, restauranger och företag. Sånt måste jag komma på efteråt och redigera.
Anna: Ah, ja, det kan jag också göra. Det känns som en annan del av hjärnan som arbetar med att komma på namn och sånt, både på karaktärer och t.ex. gator. Så sånt kan ju verkligen stoppa upp om man måste komma på det samtidigt som man skriver.
Hanna: Exakt. Hur är det med dina utkast då?
Anna: Jag inbillar mig att de är ganska rena numera, i vart fall delar av dem. För Statisterna var de inte det. Men jag kan ju nu börja finjustera under tiden jag skriver, bara för att det är kul att känna att det här är jag faktiskt färdig med. Så mentalt är det hälsosamt för mig att känna att åtminstone en liten del är färdig.
Hanna: Ja jag förstår.
Att Starta eget förlag
Anna: Molly pratade ju förresten också om det här med att det låter överväldigande att starta eget först, men när man läser mer inser man att det är möjligt. Jag håller helt med henne där, jag tyckte samma sak när jag skulle starta mitt företag, eller förlag.
Hanna: Jag tror många känner så.
Anna: Så tycker jag i och för sig det är med många grejer. Om det är hundra nya saker på en och samma gång om man ska lära sig något nytt, kanske det känns som ett jättestort hinder innan man läst in sig mer på ämnet. I slutändan kanske det inte var så svårt trots allt.
Hanna: Ja det gäller väl att inte se hela berget av saker samtidigt utan ta en sak i taget. Det är en utmaning.
Anna: Verkligen. Sen i början kanske man behöver se hela berget, för att vet hur högt det är, om det ens är någon idé att klättra upp liksom. Det är ju oftast värt att försöka, men man vill ju veta vad man ger sig in på. Sedan är det förstås vettigt att ta en bit i taget. Tänkte du på något särskilt som nämndes under intervjun?
Hanna: Jag blev väldigt inspirerad att ordna en sådan webbutik som Molly har, med Shopify. Så jag har i princip bestämt mig för att göra det. Det lät upplyftande att hon tyckte att det inte var så svårt rent tekniskt. Men jag kommer ju säkert tycka det ändå.
Anna: Det tror jag inte. Men vad spännande.
Mellanting mellan print-on-demand och upplaga
Hanna: Ja det ska bli kul att ta tag i. Sedan funderade jag också på den här lösningen som hon har med Bookbox, det är nog något jag ska undersöka och utvärdera lite senare. Det kostar ju ändå en del att trycka upp en hel upplaga som vi båda har gjort. Även om man kanske långsiktigt tjänar på det så är det en del pengar att ligga ute med.
Anna: Ja, för Bookbox, och säkert andra liknande tjänster är ju något emellan att trycka upp en stor upplaga och PoD, print on demand, så det är ju bra att det finns något mellanting.
Hanna: Ja precis. Nu har jag inte kollat så noga på det, men jag inbillar mig att tryckkostnaden per bok då hamnar någonstans emellan print on demand-priser och upplagepriser.
Anna: Jag kikade faktiskt på det och jämförde strax innan. Även om papperstyp etc inte blir exakt som på det tryckeri jag använde, men ja – där är kostnaden precis som du säger nånstans emellan upplaga och print-on-demand.
Hanna: Mm intressant.
Anna: Nu är det nog dags att sammanfatta lite, eller vad säger du?
Hanna: Det gör vi!
TIps kring bokdistribution
Anna: Vad är ditt bästa tips när det gäller distribution, Hanna?
Hanna: Jag tror mitt bästa tips kring det, när man är helt ny och inte har någon färdig bok än, är att inte oroa sig över hur det ska fungera och om det kommer vara svårt. Det har fungerat smidigt tycker jag och det finns väldigt många sätt att distribuera sin bok nuförtiden. Jag skulle också rekommendera att tänka ganska brett och överväga flera olika sätt, till exempel att både ha direktförsäljning och distributör.
Anna: Mm, det är bra inspel. Ju fler kanaler boken görs tillgänglig på, desto bättre, åtminstone om det är till en rimlig kostnad.
Hanna: Ja precis. Vad är ditt bästa tips när det gäller distribution?
Anna: Det är nog att beställa kartonger i god tid och provpacka innan man får hem sina böcker, om man nu väljer det alternativet. Man bör också ha tejp hemma, det gick åt orimliga mängder förpackningstejp till alla kartonger.
Hanna: Ja du hade ju så många förhandsbeställningar.
Anna: Och bra att kolla att det finns fulla patroner i skrivaren också, om man vill skriva ut fraktetiketterna hemma.
Hanna: Just det. En sak till som vi båda insåg, är att tänka på att det tar tid att packa böcker, särskilt om det blir många förhandsbeställningar. Om man har möjlighet att ta ledigt en dag eller dedikera en helg till att förpacka och skicka böcker, vid själva boksläppet, är det något man bör överväga.
Anna: Ja, verkligen! Det är extremt tidskrävande. Inte bara förpackandet, utan också själva bokföringen. Jag satt så många sena kvällar och då hade jag nog ändå en helg där också.
Hanna: Ja.
Anna: Men jag ville ju ha en ordentlig förteckning på alla som hade beställt också, så jag satt där med min extremt omfattande excelfil: vilka jag hade förpackat, lämnat till postombudet, om läsaren hade betalat, om jag hade skickat kvitto och bokfört betalningen, x antal kontrollkolumner och så vidare… Hade du något liknande?
Hanna: Ja, jag hade också ett exceldokument för att bocka av allt.
Anna: Haha, vi verkar jobba på samma sätt med excel.
Hanna: Haha, ja. Ska vi sammanfatta lite till då?
Anna: Ja, det tycker jag. Så – du som lyssnar och vill ge ut din bok: Fundera på om du vill sälja enbart hemifrån eller om du också vill få ut din bok i fysiska bokhandlar och online. Eller om du vill att en distributör tar hand om det så att du inte har några böcker hemma över huvud taget. Om du vill sälja på egen hand – hur vill du distribuera? Tänk på att du behöver avsätta tid. Om du vill sälja till fysiska bokhandlare är det bara att ringa runt och försöka sälja in den.
Hanna: Precis.
Anna: Både Ugglan och Akademibokhandeln kan ta in centralt, även om nålsögat är litet, men enskilda butiker kan också köpa in den. Om du vill sälja den hos de stora online behöver du ett distributionsföretag. Så jämför avtal och villkor och ta det som passar dig bäst.
Hanna: Precis. Och fundera på hur stor upplaga du vill och kan ha hemma. Eller så är allt det här inte något att reflektera över om du har valt print-on-demand.
Anna: Nej, så kan det vara. Men valen är helt enkelt ganska många.
Avslutning
Hanna: Mm. Då börjar vi närma oss slutet för det här, ganska långa, avsnittet.
Anna: Det gör vi.
Anna: Vi kanske ska berätta vad vi ska prata om nästa gång?
Hanna: Ja, det gör vi!
Anna: Då blir det ett specialavsnitt om bokmässor! För vi ska ju vara med på Littfest i Umeå den 17-18 mars!
Hanna: Just det! Det är jättesnart och det ska bli såå roligt. Och om du som lyssnar är på plats, så kom gärna förbi och säg hej. Vi kommer också ha en stund på scen där vi berättar om vårt skrivande och om podden.
Anna: Ja!
Hanna: Om du undrar över något som vi pratade om idag, eller kanske har frågor, skriv då till oss på poddentrycksvarta@gmail.com, eller på Instagram där vi också heter poddentrycksvarta.
Anna: Gör gärna det! Och du är anonym om du inte uttryckligen säger att det är ok att vi läser upp ditt namn. Hoppas att du som lyssnat har fått med dig många tips kring distribution av din egen bok. Du har lyssnat på podden Trycksvärta med mig, Anna Samuelsson…
Hanna: och mig Hanna Wesslén. Vi hörs igen om två veckor. Ha det fint till dess!
Upptäck mer från Den svenska indieförfattaren
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.