Podden Trycksvärta - Avsnitt 34
Bokmässor och marknader

Sändes den 4 juni 2024

I avsnitt 34 diskuterar vi hur du som författare kan lyckas på bokmässor och marknader. Vi intervjuar även författaren Magnus Carling som ger sina bästa tips kring mässor och marknader. 

Lyssna nedan eller där du vanligtvis lyssnar på poddar. Om du hellre läser än lyssnar så hittar du transkribering av avsnittet nedan, tillsammans med noteringar och länkar.

Podden Trycksvärta avsnitt 34 Mässor och marknader

Transkribering och länkar till avsnitt 34 - Bokmässor och marknader

Anna: Hej och välkommen till det trettiofjärde avsnittet av podden! Mitt namn är Anna Samuelsson

Hanna: … och jag heter Hanna Wesslén

Anna: Vi är författare och detta är Podden Trycksvärta.

Hanna: Framförallt tar vi upp ämnen som rör indieförfattarskap och egenutgivning i den här podden, men förstås mycket annat som kretsar runt skrivande. Vad ska vi prata om idag, Anna?

Anna: Idag är det dags för ett avsnitt om mässor och marknader.

Hanna: Ja! För författare, framförallt med eget förlag, eller hybridförlag också, för den delen, är det här ofta en viktig del för försäljningen.

Anna: Ja, det är ju det. För böcker säljer sig inte själva och man får välja var man vill lägga tid och kraft. Men att komma ut till platser där läsarna finns kan vara en bra idé. Ska vi ta en kort tillbakablick på förra avsnittet?

Hanna: Ja, för två veckor sedan pratade vi om att välja utgivningssätt. Det finns ju för- och nackdelar med alla metoder, men vi gick igenom skillnaderna och för- och nackdelar med eget förlag, hybridförlag, utgivningstjänster och traditionellt förlag.

Anna: Och vi har ju båda valt att ge ut på eget förlag, men det är inte självklart för alla. Det kräver mycket tid och kraft, och att man sätter sig in i processen och att man är beredd att projektleda sin utgivning. Sedan har det många andra fördelar, att man till exempel får styra utgivningen som man vill och att det ekonomiskt kan vara fördelaktigt om boken säljer bra.  

Hanna: Just det. Så lyssna gärna om du vill veta mer och funderar på vilken metod som är bäst för just dig.

Vad har hänt sen sist?

Hanna: Innan vi börjar – vad har du hittat på sedan sist?

Anna: Jag har fått min bok Transportören! Så jag har gått igenom varenda bok för att se att se att trycket på omslaget är som det skulle. Det kan hända när man väljer den typen av lack som jag gjorde på omslaget, att den hamnar lite snett. Nu hade tryckeriet skickat med en hög med extra omslag, så de felaktiga bytte jag ut. Det var inte jättemånga, lite fler förra gången. Men jag är väldigt nöjd med boken, omslaget också, tycker att trycket blev precis som jag ville ha det.

Hanna: Ja, den såg ju jättesnygg ut, verkligen proffsig! Jag gillar att den är så lik det förra omslaget, men i en helt annan färgskala. Det är ett smart grepp när man har flera böcker i en serie tycker jag.

Anna: Ja, det behöver passa ihop på något sätt. Sen har jag också börjat skicka ut beställningarna till läsare och är nu nästan ikapp. Det har blivit mycket jobb på kvällarna med böckerna, men det känns skönt att inte ligga efter så mycket. Och sedan var jag på Ewerlöfs i Sala, den bokhandeln som jag tycker så mycket om, det var liksom min hemmabokhandel under de åren jag bodde i Sala. Så de har Transportören nu också, jättekul. Så ska jag ha en signering där snart med…

Hanna: Ja, vad roligt att du har bokat in det! När blir det?

Anna: Den 15 juni, så det är ju ganska snart. Sedan har jag haft en föreläsning på temat med förra boken, om att resa och tälta med barn. Det var fler som lyssnade på förra föreläsningen på samma tema, men de som var där var otroligt engagerade i ämnet och det var jättemycket frågor och diskussioner, så det var himla kul.

Hanna: Ja, så roligt att du har kommit in på det och att du har den här boken som du kan ta med dig och utgå från.

Anna: Verkligen. Så jag har haft fullt upp kan man säga. Hur har du haft det?

Hanna: Oj vad mycket du har hunnit sen förra gången. Jag vet knappt vad som har hänt sen sist, känns som att det var nyss. Men just det, jag har ju fått tillbaka manuset till Skuggan i norr från redaktörsgenomgången. Det var en lite kombinerad redaktörs- och lektörsgenomgång som jag hade beställt och det är jag väldigt nöjd med. Eftersom det är avslutningen på en trilogi så visste jag lite mer än vid till exempel första boken, hur pass klar jag var. Så jag kunde bedöma att den var tillräckligt klar för att göra på det sättet tyckte jag.

Anna: Aha, jag förstår.  

Hanna: Ja, om det hade varit första boken så hade det inte funkat, men nu så är jag jättenöjd. Det är några saker som ska läggas till i manuset, kanske någon extra scen och lite extra information på några ställen för att knytas ihop lite bättre. Men sedan är det dags för språkliga justeringar och flera testläsare, så det känns toppen.

Anna: Kul! Vad är tidsplanen?

Hanna: Jag har ju bokat in releasemingel i slutet av augusti, det blir första gången jag har något sådant, men min plan är att vara helt klar i juni. Jag vet hur svårt det är att få något gjort i juli.

Anna: Det låter ju klokt.

Hanna: Omslaget är nästan klart och så är det en del annat fix kvar förstås. Men det ska nog gå bra.

Anna: Fantastiskt. Har du sett ett utkast av omslaget än?

Hanna: Ja det har jag, jag är jättenöjd och tycker det blir fint. Det är lite som med din bok, man ser väldigt väl att den hör ihop med de tidigare två böckerna men det är en annan färgskala som dominerar i det här omslaget.

Anna: Kul att du är nöjd.  

Hanna: Ja precis. Jag kan nog visa upp omslaget ganska snart, hoppas jag. Vad har vi för nyheter eller aktuella ämnen att ta upp då?

Anna: Selmapriset har ju delats ut. Det är alltså ett pris för bästa bok som getts ut av egenutgivare under 2023.  

Hanna: Just det, det är Vulkan som delar ut det tror jag, och det gick till Mats Lundgren som har gett ut en feelgood-deckare som heter Den osynlige tjuven.

Anna: Just det. Så vi säger förstås stort grattis till Mats!

Hanna: Ja, jättekul att de anordnar en sådan här prisutdelning tycker jag. Har du läst den boken eller någon annan bok som han har skrivit?

Anna: Nej, jag har inte det.

Hanna: Inte jag heller, men jag blir förstås sugen på att läsa den. Jag gillar feelgood-deckare.

Anna: Samma här, lägger till den på läslistan! Men ska vi köra igång?

Hanna: Ja, vi gör det.

Bokmässor och marknader

Hanna: Vi har ju mässor och marknader som tema idag. Det är något som kanske är svårt att veta så mycket om innan man har varit ute på sin första runda.

Anna: Det är ju det. Inte helt självklart. Jag tyckte det var lite nervöst första gången, mycket som jag inte visste kring det praktiska också.

Hanna: Exakt. Hur man gör med bord, hur ställer man upp böckerna, hur tidigt ska man vara där, hur många böcker ska man ha med sig? Massa frågor.

Anna: Ja, och hur gör man med prissättning och inte minst hur väljer man marknad eller mässa. Och hur får man kontakt med besökarna, vad vill de veta om boken, om de ens är intresserade?

Hanna: Mm, det är mycket att tänka på kring det här.

Anna: Vi har ju båda varit på mässor och marknader, eller jag har bara varit på marknader, men du har ju varit på en mässa också med dina böcker. Jag kommer högst troligen att vara med på en mässa i höst.  

Hanna: Kul! Ja, precis. Precis som du så har jag ju också varit på betydligt fler marknader än mässor. Och om vi börjar där då kanske, hur man väljer vad man är med på.

Anna: Ja, för det är ju en kostnad såklart för att få delta som utställare eller försäljare. Den varierar ganska mycket skulle jag säga.

Hanna: Verkligen. Om man till exempel vill vara med på bokmässan i Göteborg med egen monter, ja – då ska man ju sälja rejält många böcker för att det ska löna sig, och det är nog inte rimligt som egenutgivare att tro att man kan göra det. Då är man nog där mer ur marknadsföringssynvinkel snarare än att tro att man ska tjäna på det. Sen finns det ju mindre mässor som också kan kosta en del, tusentals kronor, en del billigare, men det är fortfarande mycket pengar. Marknader är i regel betydligt billigare, där kan det handla om några hundralappar.

Anna: Ja, och det kan vara svårt att värdera sin synlighet i marknadsföringssammanhang. Det är ju inte bara sålda böcker.

Hanna: Nej, för en del kanske ser den tryckta boken, men hellre lyssnar på ljudböcker och då går hem och lyssnar på boken och kanske rekommenderar den till andra.

Anna: Ja. Eller kanske köper den vid ett senare tillfälle.

Hanna: Sånt här är väldigt svårt att veta. Rätt ofta när jag är ute så är det läsare som är framme och pratar och lägger till boken i sin ljudbokslista. Sen vet man ju inte om de verkligen lyssnar på den, men en del gör säkert det. Men vid både marknader och mässor bör man ju ta hänsyn till kostnaden på något sätt och sedan räkna lite på det och vad man behöver sälja för att det ska gå runt. Om det är målet förstås. För min del vill jag alltid gå plus för att vara med i ett evenemang, annars finns det så mycket annat jag vill göra med min tid.

Anna: Ja, samma här. Och kolla upp övriga villkor också, för det skiljer sig från event till event. Behöver man eget bord, ska/måste/får man delta en eller samtliga dagar under mässan eller marknaden, vilka tider gäller?

Hanna: Allt sådant är bra att fråga om, ifall det inte framgår. Jag brukar faktiskt tänka att det är bra att vara på plats så tidigt som möjligt, om det går. Ibland är det inte riktigt bestämt vilka platser man ska ha. Då kan man få en bättre plats om man är där tidigt. Ibland kan det vara att man får välja bord och det finns olika typer av bord, så man kanske får ett bättre om man är där tidigt. Så jag försöker vara där tidigt, men det är ju inte alltid man har möjlighet till det. Det kan också vara bra att försöka ta reda på hur många besökare det brukar vara, och vilka dagar och tider det är flest besökare. Men oavsett hur mycket information man tar reda på i förväg så är min erfarenhet att det är helt OMÖJLIGT att veta i förväg hur många böcker man faktiskt kommer sälja.

Anna: Den är ju väldigt svår att förutse tycker jag.

Hanna: Ja. Men kanske kan man säga mellan 5 och 40 per signering eller marknads/mässdag? Det är ju ett väldigt brett spann.

Anna: Det kanske är rimligt som okänd författare, kanske oftare i den nedre delen av den skalan.

Hanna: Nästan alltid när jag är ute så ligger det någonstans inom det spannet. Har haft några outliers då jag har sålt både mer och mindre än så, men det är väldigt ovanligt för mig. Det värsta jag har varit med om är 1 bok på en dag. Det var inte så kul så dit vill jag nog inte gå igen.

Anna: Haha, nej då är det inte riktigt värt tiden. Och eventuell kostnad.

Hanna: Nej precis, men samtidigt, det är så svårt att veta i förväg. Jag har märkt att vädret spelar in ganska mycket, ifall det är utomhus. Det får inte vara för dåligt väder, men inte heller för fint.

Anna: Just det. Datum i månaden kan också spela in tror jag.

Hanna: Absolut, det har jag märkt tycker jag. Precis innan lön så säljer man generellt sämre. Tycker jag i alla fall.

Anna: Om vi kommer in lite på det här med vad man kan göra själv för att påverka försäljningen.  

Hanna: Precis det kan man ju såklart göra, beroende på hur man agerar på plats. Om man pratar med någon och om man säljer in boken bra när man väl pratar med någon. Det här kan ju vara svårt, särskilt om man inte är van eller inte känner sig som en säljare eller vad man ska säga.

Anna: Ja, det är bra att öva lite, så man inte bara säger ”Det är en spännande bok” om en potentiell läsare ber en att beskriva handlingen.

Hanna: Haha, nej. Då kanske det inte blir så många böcker sålda.

Anna: Hur gör du? Har du förberett innan hur du ska presentera dina böcker?

Hanna: Nu är jag ute så pass ofta att nu behöver jag inte förbereda mig inför varje gång, det kommer av sig själv. Men jag är absolut inte bra på att prata om något utan att förbereda mig, så de första gångerna behövde jag absolut fundera igenom vad jag skulle säga om boken. Du då?

Anna: Samma här. Vill förbereda mig så mycket att jag kan det utantill. Men det var också mest i början, nu är det inte lika nervöst längre. Nu behöver jag inte förbereda vad jag ska säga heller.

Hanna: Nej. Det är ju rätt skönt att man inte behöver lägga lika mycket tid inför varje gång. Men man lär sig mer hela tiden tycker jag. Förra veckan fick jag till exempel en fråga, som jag borde ha kunnat svara på, men just då gick det inte så bra för jag hade inte tänkt igenom svaret. Det var en person som frågade vilken annan författare mina böcker liknade mest. Och det är möjligt att jag har fått den frågan tidigare och tänkt ut ett svar, men jag kunde absolut inte komma på något bra på studs.

Anna: Nej det är ju jättesvårt. Hur gick det då?

Hanna: Det gick väl bra, men jag tror inte att jag kunde säga någon specifik. Man vill ju inte bara dra till med något som absolut inte stämmer. Men jag har för mig att personen köpte böckerna ändå, så något rätt gjorde jag väl ändå. Men det kändes inte som att jag hade något bra svar.

Anna: Det är verkligen inte lätt. Men hur brukar du göra, brukar du liksom ropa in besökare till ditt bord och så?

Hanna: Nej, det kan jag inte säga. Det är inte riktigt min stil och jag tvivlar på att jag skulle sälja så många fler böcker faktiskt. De som är intresserade av böcker brukar nog ändå komma fram och titta lite. Men det beror nog mest på vad man känner sig bekväm med. Jag tror det finns de som gör det väldigt framgångsrikt också. Gör du det?

Anna: Nej, jag tänker som du där.

Hanna: Jag tycker också det är ganska svårt hur mycket man ska ”störa” någon som kommer fram och till exempel läser på baksidan. Vissa kan ju bli ivägskrämda om man pratar för mycket med dem. De vill bara stå där och läsa i fred. Medan ofta så är det jättebra att starta en dialog. Det är inte alltid lätt att veta. En del känner sig ju lite tvingade att köpa om de börjar prata med en och därför vill de inte prata. Det är min teori i alla fall. Men generellt så tror jag det är bra att inleda en dialog, så jag brukar göra det när någon kommer fram.

Anna: Det är nog klokt. En annan sak är ju hur man rent visuellt presenterar sitt erbjudande. Hur ser det ut på bordet? Man säljer ju rimligen bättre om man ställer upp böckerna snyggt.

Hanna: Ja, jag tror ju det med. Det är ju som med andra varor att man som kund blir mer intresserad, i till exempel en klädbutik om något hänger snyggt. Sedan är ju inte böcker något man köper för att det är snyggt, men jag tror ändå att man kan dels ha tillräckligt många böcker, dels ställa någon eller några upp och så vidare så att det ser lite tilltalande ut.

Anna: Ja. Jag har ett litet bokstativ som jag använder, och köpte nu ett bokställ också till kanske 10 böcker. Det är egentligen ett tallriksställ, men det är ju ingen som ser. Hur brukar du ställa upp dina?

Hanna: Jag har ett bokställ som är genomskinligt, där det ryms två av mina böcker i bredd och 6 stycken på rad, så totalt 12 böcker. Men utöver det så brukar jag även lägga upp högar på bordet och kanske ställa ytterligare två med framsidan utåt. Jag brukar även lägga upp en eller två med baksidan upp så att det är enkelt att läsa baksidestexten. Men det beror ju på hur mycket plats man har såklart.

Anna: Precis, ibland är det ju ont om utrymme och då prioriterar man kanske att framsidan syns.  

Hanna: Ja så tänker jag också. Men hur många böcker brukar du ta med dig då, om du tror att du ska sälja kanske 15 stycken en dag?

Anna: Då tar jag gärna med det tredubbla. Man vet aldrig. Det är tråkigt om det tar slut och det är inte jättejobbigt att ta med sig för många böcker.

Hanna: Nej, särskilt inte om man åker bil. Så tänker jag också. Jag tar alltid med mig så många böcker jag kan i princip, för att jag tror det säljer bättre om man har många böcker. Det ser snyggare ut. Men ibland händer det att jag åker kommunalt och då är man ju lite begränsad i hur många man får med sig.

Anna: Ja. Hur brukar du transportera böckerna då?

Hanna: Om jag åker bil är det ju lättare. Då kan man till och med ha lite extra kartonger i bagageluckan om man vill. Jag har tagit den största resväskan vi har och numera används den i princip enbart för att frakta böcker och material till marknader och annat. Ibland när jag har åkt kommunalt så har jag tagit den väskan och faktiskt en stor ryggsäck också.

Anna: Ja, det kan ju bli ganska tungt med böcker. Resväska på hjul är bra, det har jag med.

Hanna: Det är bra. Och så är det ju inte bara böckerna, även om det är de som väger mest. Det är ju lite annat man behöver ha med sig också. En sak som är bra med den här väskan är ju att när man väl har packat upp allt och står vid sitt bord, det är ju inte bara det som står på bordet som ska se snyggt ut. Det ska ju gärna se hyfsat ut runt omkring också, inte massa kartonger och skräp som ligger runt bordet. Då lägger jag ner allting i resväskan och stänger den och gömmer undan den, så att det ser snyggt och prydligt ut. Det är ju lite annat man behöver ha med sig också.

Anna: Precis. Jag brukar ha någon snygg duk, och en roll-up också, det är bra att ha om man vill.

Hanna: Ja, absolut. Och om man ska stå ute när det är kallt så är det faktiskt bra att ha något att stå på, har jag lärt mig i vintras. Jag brukar även ha ett infoblad om böckerna och lite om mig, som står på bordet som en A4-skylt. Och sen det här med roll-up tror jag att vi har nämnt i något tidigare avsnitt, men vi kanske kan ta det lite kort hur man kan göra en sån.

Anna: Ja. Det finns ju många företag att beställa ifrån, och lite olika modeller och så. Men generellt kan det nog vara bra att satsa på en roll-up med sig själv som författare och inte en per bok. Den går ju att använda flera gånger då. Eller om man har en per typ av böcker. Jag har till exempel en för hela min trilogi om det perfekta brottet, och en annan för friluftsboken, för de två är ju helt olika. Det är olika känslor jag vill förmedla.

Hanna: Ja, där förstår jag verkligen att du vill ha olika eftersom det inte ens är två skönlitterära böcker utan det är helt olika publik. Det tror jag också är bra. Men samtidigt, som du säger, att göra en per bok är nog inte jättebra, för det blir många roll-ups om man skriver 20 böcker och vill ha en ny för varje bok. Det blir lite onödigt tror jag.

Anna: Verkligen. Och designa snyggt, annars finns ju mallar som man kan använda förstås. För om den ser proffsig ut, då är man nog som potentiell läsare mer benägen att bli intresserad av boken.

Hanna: Det tror jag med. Jag tyckte det var lite obekvämt första gången jag använde den, eftersom det är en stor bild på mig, men man vänjer sig på något sätt.

Anna: Haha, ja det tyckte jag också var jättejobbigt. Den är ju större än verkligheten.

Hanna: Men jag har faktiskt på min att-göra-lista att beställa även en skylt. Alltså en lite tyngre skylt, som passar bättre utomhus. Jag har ofta problem med min roll up eftersom det blir som ett segel så fort det är lite vind. Den blåser iväg. Jag brukar binda fast den i något, jag tar med snöre och binder i vad som finns tillgängligt, men det hjälper inte alltid. Vissa gånger har jag till och med varit tvungen att ta ner den för att det inte funkar.

Anna: Haha, ja, det är svårt. Min fångar också vinden. En roll up är väl egentligen gjord för inomhusbruk.

Hanna: Ja, så det är högt på min lista nu, att beställa något som funkar bättre utomhus vid vind. Men jag har inte hunnit kolla varifrån jag ska beställa plus att det tar några timmar att designa. Så jag har inte hunnit med det än.

Anna: Förstår det. Vad har vi mer kring det här med mässor och marknader?  

Hanna: En sak som vi också kan nämna är ju möjligheten att dela bord tillsammans med någon annan.

Anna: Ja, det är ju ett bra tips. Om man tycker att det är för dyrt eller om man bara vill ha sällskap så är det en bra idé att dela bord, om man får det för arrangören.

Hanna: Ja, det tror jag att man oftast får, men det får man väl kolla om det är oklart. Det kan ju också vara bra om man känner sig lite ovan och inte har varit ute så mycket, som en extra trygghet att stå två stycken. Det finns ju både för och nackdelar. Fördelen är ju att det är trevligt, man har någon som kan passa bordet om man vill äta eller hämta vatten eller så.

Anna: Också det här med kostnaden då, att den blir lite lägre.

Hanna: Absolut. Nackdel kan ju vara att man får mindre plats för sina egna böcker. Det är nog oftast inte ett problem om man bara har en eller kanske två böcker. Men har man många olika böcker kan det ju bli lite trångt.

Anna: Ytan som man har är ju ofta 1,8-3 meter. Inte sällan 3 meter. Det är ju ganska mycket yta ändå.

Hanna: Absolut. Det är lite olika, ibland har man ju med sig eget bord. Jag har två olika typer av bord. Jag har dels ett bord som egentligen är ett campingbord, som är väldigt snyggt. Det är lätt att bära med sig och det är ganska svårt att dela med någon för det är litet. Sen har jag ett större bord som är mer som ett traditionellt loppisbord eller vad man ska säga. Strax under två meter kanske och det kan man utan problem dela.

Anna: Det behöver ju inte vara att man delar med någon som säljer böcker. Det kan ju vara något annat också.

Hanna: Ja faktiskt. På ett sätt kan det till och med vara en fördel eftersom man då inte konkurrerar med någon annans böcker eller vad man ska säga. Det har hänt när jag har delat bord att potentiella läsare verkar avstår från att köpa för att de verkar känna att de då måste köpa från båda författarna, för att inte göra någon ledsen liksom.

Anna: Haha, ja, det kan ju i så fall vara en nackdel.

Hanna: Ja, men jag tror inte att det är ett stort problem, det är bara någon gång då och då har jag fått den känslan lite. Men generellt är det mest fördelar, dagen blir ju väldigt trevlig om man står tillsammans med någon, så är det.

Anna: Ja. Sen kanske vi ska nämna något om det här med prissättning också? Hur tänker du kring det?

Hanna: Ja, det är svårt det där. Men jag tycker det här är en sak som är så bra med att vara indieförfattare med eget förlag. Man kan bestämma själv vad man ska ta för priser och vilka marknader man vill vara med på och så vidare. Man behöver inte fråga om lov. Men hur man då ska tänka med avseende pris? Jag tycker personligen det är bra att det är lite billigare att köpa en bok på en marknad än om man skulle köpa den på nätet eller i bokhandeln.

Anna: Ja, jag håller med där.

Hanna: Det ger ju liksom ett incitament att köpa direkt, inte fundera, om man är köpare. Dessutom så är det inte några mellanhänder så som författare har man ju där möjlighet att ändå tjäna helt okej per bok, trots att priset är lägre eftersom man inte betalar provision till någon annan.

Jag tänker lite på vad som skulle kunna få mig som köpare att slå till, om det är en författare som jag inte känner till. Det är ju en liten chansning. Priset är inte helt oviktigt. På marknader så vill jag ofta känna att jag fyndar lite kanske. Om något känns dyrt är det inte lika troligt att jag köper. Men det är förstås olika hur man tänker.

Anna: Ja.

Hanna: Jag har till exempel ett bra paketpris om man köper både del ett och del två i Nepalsviten. Och nu när trean kommer så kommer jag ha ett bra paketpris för alla tre. Det upplever jag som väldigt effektivt, många köper båda böckerna.

Anna: Förstår det. Och det är ju lite kul också att få fortsätta följa karaktärerna som läsare också.

Hanna: Ja, det tror jag många tycker, men det är såklart en chansning eftersom man inte vet innan om man gillar dem.

Personligen tycker jag som köpare också att det är viktigt att veta vad något kostar innan jag bestämmer mig, så jag ser till att ha tydliga prislistor synliga. Det tror jag är bra.

Anna: Håller med, man ska inte behöva fråga vad något kostar, som besökare på mässa eller marknad.

Hanna: Nej, det skrämmer bort köpare tror jag. Åtminstone skulle det kunna skrämma bort mig. Man vill inte behöva fråga vad det kostar och sedan inte köpa, det känns liksom pinsamt på något sätt.

Anna: Absolut. Brukar du tänka på något annat särskilt?

Hanna: Vet inte. Jag brukar se till att ha snygga kläder på mig och så står jag nästan alltid upp. Det tror jag är bättre än att sitta. Men om man har svårt att stå länge eller så, så är det ju helt okej att sitta förstås. Jag brukar även undvika att ha solglasögon på mig, även om det är soligt. För att inte se dryg eller avståndstagande ut. Men det spelar kanske inte någon roll egentligen.

Anna: Haha, kanske, det är väl kul att kunna se ögonen på den man köper från. Jag brukar försöka att inte äta vid bordet så att det syns heller.

Hanna: Nej samma här, det kan ju vara lite problematiskt ibland om man är ensam, då får man smussla lite. Det ser inte så trevligt ut om man står och äter en hamburgare.

Anna: Nej, och inte så snyggt med brödsmulor eller ketchup på böckerna heller, om man tänker på den praktiska aspekten.

Hanna: Haha, nej. Och jag brukar även undvika att hålla på med mobilen om jag inte måste. Det är inte heller det bästa. Men det får man väl känna av själv, vad som passar.

Anna: Ja så är det. Mycket av det vi har pratat om nu gäller ju både mässor och marknader. Hur gör du för att välja vilka du ska vara med på och hur gör du för att hitta?

Hanna: Jag har nog prioriterat marknader framför mässor nu ett tag. Har nog bara varit på en mässa. Dels att det är lite lättare att hitta i närheten och potentiellt har jag fått för mig att man kanske säljer lite mer på marknader, men det kan jag inte svära på eftersom jag inte har varit på så många mässor. Men det är ofta lite billigare att vara med och sådär. Mässor känns mer glassigt och prestigefullt medan marknader kanske känns lite lättare rent ekonomiskt att göra en bra vinst på. Så har jag tänkt lite just nu i alla fall.

Anna: Ja, det kanske beror på också vilken typ av bok man har också. Min friluftsbok då till exempel, om jag skulle vara med på en friluftsmässa. Det kanske hade varit jättebra, eller om man skriver fantasy och är på en fantasymässa.

Hanna: Det tror jag också!

Anna: Då är det nog skillnad. Men om man skriver deckare så är det ju svårare.

Hanna: Ja, jag tror absolut att du har en poäng där. Om man har en nisch där det passar in så tror jag det kan vara jättebra. Men det är inte alltid helt lätt att hitta och att veta vad som är bra. Dels finns det specifika sidor, som vi kan komma in på lite senare. Jag brukar söka vad som finns i närheten och lokalt. Det kan man ibland få info om via Facebook-grupper eller vad som helst. Julmarknader är nog det allra bästa, men det är ju under en begränsad tid på året.

Anna:  Mm.

Hanna: Jag har testat olika, både stora och små marknader. Till och med testat den typ av marknader där det också är tillåtet med loppis. Det kan faktiskt fungera, även om det har nackdelen att den som står bredvid kanske säljer sina begagnade böcker för 10 kronor styck.

Anna:  Haha, ja, sen så är ju inte det samma sak heller. Extra roligt att köpa direkt från författaren. Men det är klart att det blir ju inte lättare.

Hanna: Precis, men det är en annan grej på något sätt. Sen så är det lite intressant också, för jag ser inget större samband mellan mycket folk och hög försäljning. Det kan vara hur mycket folk som helst som bara går förbi och en annan gång kan man vara på en pytteliten marknad där nästan alla besökare vill köpa böcker. Det är verkligen svårt att veta. Man ska vara ganska open minded och testa lite.

Anna:  Ja. Det kan ju faktiskt vara bra att vara på ett ställe där det inte säljs så mycket andra böcker.

Hanna: Absolut, det tror jag kan vara en fördel. Å andra sidan – om det är en bokmässa så är besökarna ju troligtvis bokintresserade, så det är både för- och nackdelar med att fler säljer böcker.

Anna: Sant.

Hanna: Men det här med mässor, vi har ju inte varit på jättemånga sådana än så därför har vi även intervjuat författaren Magnus Carling som kan det här med mässor väldigt bra.

Anna: Ja vi tar och lyssnar på vad han har att säga.

Intervju med Magnus Carling

I avsnittet intervjuar vi Magnus Carling – lyssna på avsnittet.

Länk till hemsidan som Magnus tipsar om, där han listar bokmässor och marknader: Allabokmässor.se

Reflektioner och avslutning

Hanna: Verkligen bra tips som Magnus kom med och det var väldigt trevligt att prata med honom.

Anna: Ja, där fanns mycket att ta till sig och bra tips att kolla på hans hemsida om man vill veta vilka bokmässor som är på gång.

Hanna: Ja, men vad säger du, är det dags att runda av det här avsnittet?

Anna: Ja

Hanna:  Så Anna, vad är ditt bästa tips när det gäller mässor och marknader?

Anna: Jag skulle säga att välja sina platser att stå. Det tar väldigt mycket tid och kostar mycket pengar om man ska åka runt på alla, och om man har ett annat jobb vid sidan av, eller andra åtaganden och familj, så har man ju begränsat med tid.

Så om man känner någon som varit på just den mässan eller marknaden förut, så kan man ju höra sig för lite om vad de tyckte om den. Så lista alla som är tänkbara att åka på och gör sedan ett medvetet urval.

Hanna: Jättebra tips tycker jag.

Anna: Vad är ditt bästa tips?

Hanna: Jag skulle säga att förbereda sig. Se till att man har med allt man måste, gärna packa dagen innan om man har möjlighet. Särskilt om man inte har varit ute mycket tidigare så är det bra att öva in några pitchar kring boken. Träna på vad man ska säga när någon frågar vad den handlar om. För vissa är det enkelt att komma på i stunden, men för andra, som för mig, så kräver det lite övning och att man faktiskt har tänkt igenom det i förväg.

Anna: Det är jätteviktigt, om man nu inte har naturlig talang för att prata och improvisera haha.

Hanna: Haha, ja, det hade varit praktiskt! Jag är avundsjuk på dem som har det ibland.

Anna: Haha, jag med.

Nästa avsnitt

Anna: Vi kanske ska berätta om nästa avsnitt?

Hanna: Ja! Nästa avsnitt är faktiskt sommaravslutning och då ska vi passande nog prata om att avsluta projekt.

Anna: Det är ju faktiskt inte det lättaste. Man jobbar och skriver och fixar, men hur gör man för att faktiskt avsluta ett bokprojekt, till exempel en trilogi.

Hanna: Precis, det krävs en särskild typ av energi för att avsluta projekt och en del har jättelätt för det, medan andra tycker att det är lättare att dra igång projekt men svårare att avsluta dem. Så det ska vi prata om!

Anna: Du som lyssnar får gärna höra av dig om dina tankar och erfarenheter när det gäller det här ämnet.

Hanna: Ja, det skulle vara jätteintressant att höra! Och om du undrar över något som vi pratade om idag, eller kanske har frågor, skriv då till oss på Podden Trycksvärta, eller på Instagram där vi också heter poddentrycksvarta.

Anna: Precis! Hoppas att du som lyssnat har fått några tips på vad man kan tänka på kring mässor och marknader. Du har lyssnat på Podden Trycksvärta med mig, Anna Samuelsson…

Hanna: och mig Hanna Wesslén. Vi hörs igen om två veckor. Ha det fint till dess!

Podden Trycksvärta avsnitt 34 Mässor och marknader

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *