Planera ett boksläpp

Planera ett boksläpp

27 september 2024

Planera ett boksläpp.

Att planera ett boksläpp som indieförfattare kräver tid och noggrannhet, men med rätt strategi kan du öka dina chanser för framgång. Genom att sätta upp tydliga mål, skapa en gedigen marknadsföringsplan och tänka på distribution och logistik, kan du se till att din bok når sina läsare på bästa möjliga sätt. 

Jag har nyligen haft boksläpp för spänningsromanen Skuggan i norr, sista delen i trilogin Nepalsviten. I samband med det ordnade jag för första gången ett releasemingel. 

I den här bloggposten delar jag med mig av mina noteringar kring att planera ett boksläpp. 

Planera ett boksläpp - en guide för indieförfattare

Att släppa en bok är en av de mest spännande och nervkittlande delarna med att vara författare. För indieförfattare är det extra viktigt att ha en genomtänkt plan för boksläppet, eftersom man själv bär hela ansvaret för marknadsföring, distribution och försäljning. Bra förberedelser kan göra hela skillnaden mellan ett ”lyckat” boksläpp och ett som går obemärkt förbi.

Jag har satt lyckat inom citationstecken, för vad är ens ett lyckat boksläpp? 

Det beror helt på vad din målsättning är. Vill du att det ska vara ett boksläpp det talas om, vill du sälja så många böcker som möjligt eller generera så mycket vinst som möjligt? Kanske vill du uppmärksammas i pressen eller så är det viktigaste att det hela går smidigt och stressfritt?

Valet är ditt eget. Men en sak som är säker är att du bör tänka igenom dina målsättningar innan du sätter upp planen. Ett smidigt och stressfritt boksläpp går till exempel sällan ihop med att hålla århundradets fest i samband med releasen.

I Podden Trycksvärta avsnitt 36 som släpptes nyligen (augusti 2024) diskuterade författaren Anna Samuelsson och jag hur vi har tänkt med boksläpp kring våra respektive utgivningar. Lyssna där du vanligen lyssnar på poddar.

I den här bloggposten går jag igenom bra saker att tänka på, hur jag själv har resonerat inför respektive bok och tipsar om ytterligare material att fördjupa dig i.

Här följer såldes en översiktlig guide för hur du som indieförfattare kan planera ditt boksläpp och ge din bok bästa möjliga start. Se det som ett smörgåsbord där du väljer vad som passar för ditt boksläpp. Skriv om eller lägg till egna punkter i din checklista om du tycker att jag har missat något.

Tänk igenom din målsättning med boken och boksläppet

Det första steget är som jag nämnde ovan lämpligen att fundera över målsättningen med just det här boksläppet. Du behöver inte ha samma målsättning för varje bok, det kan variera. Till exempel så var min målsättning med min första bok Sprickan i fasaden att lyckas få ut en bra produkt i ett fåtal distributionskanaler, medan jag hade andra mer omfattande målsättningar för senaste boken, Skuggan i norr.

Exempel på målsättningar kan vara:

  • Lyckas få ut en väl genomarbetad bok med snyggt omslag och inlaga som ser ut enligt plan
  • Bli uppmärksammad av xxx personer/bokbloggare på Instagram
  • Få xxx recensioner första månaden
  • Sälja xxx exemplar första månaden
  • Ha intäkter om xxx kronor från bokförsäljning första månaden
  • Gå med vinst på boken inom xxx månader
  • Ha en fet releasefest med xxx personer (eller annat mått)
  • Ha ett stressfritt boksläpp där inte mycket kan gå fel
  • Bli uppmärksammad i media, omskriven, omtalad … etc.

Sätta ett utgivningsdatum

När du är på det klara med dina målsättningar är det dags att bli konkret. Ofta är ett bra nästa steg att sätta ett utgivningsdatum.

Men detta datum bör inte vara helt slumpmässigt valt. Oavsett målsättning vill du ge dig själv gott om tid för att förbereda marknadsföring, boktryckning och distribution. Fundera på vilken tid på året som kan vara bäst för ditt boksläpp. Till exempel kan vår- och höstsläpp ofta vara bra tider då folk är mer benägna att köpa böcker, medan sommaren kan vara lugnare. Om din bok är säsongsbetonad, till exempel utspelar sig på julen eller sommarsemestern så tänker jag att det är bra att släppa den precis innan den aktuella årstiden.

Det kan vara en idé att undvika att släppa boken samtidigt som större evenemang, som stora bokmässor eller releaser från populära författare, eftersom detta kan göra det svårare att få uppmärksamhet. För egen del har jag dock inte funderat så mycket på sådana saker.

Värdet av ett flexibelt utgivningsdatum

Så länge du inte har bokat upp lokal för releasefest eller gjort en storslagen annonsering inför ditt boksläpp så kan du alltid ändra datumet. Det går naturligtvis att ändra i vilket fall, men till potentiella kostnader om du behöver boka om lokal eller liknande. Det finns också en risk att uppfattas som strulig eller opålitlig om du har för vana att utlova ett datum som senare inte hålls. 

Därav är min uppfattning att vid osäkerhet om du kommer kunna leverera så är det definitivt bättre att vänta med att kommunicera något datum. Samtidigt – det är inte hela världen att flytta fram en release, sådant händer titt som tätt.

Jag har släppt fem böcker de senaste två åren (varav två kortromaner/noveller) och det är endast för den senaste som jag har haft ett fast kommunicerat datum för boksläpp. För Skuggan i norr bokade jag datumet flera månader i förväg eftersom jag då planerade att ha boksläppet som ett event, ett releasemingel.

Anledningen till att de andra boksläppen inte hade exakta datum i förväg berodde på att jag inte ville lägga onödig stress eller press på mig själv. Jag hade en deadline att arbeta mot och jag hade (för tre av de fem böckerna) bokat tid för tryckning. Missar man att leverera i enlighet med plan till tryckeriet så riskerar man att hamna i kö och få vänta. Det är vanligt att tryckfilerna ska levereras ungefär tre veckor innan tryck, men detta varierar med tryckeri. För print on demand är det normalt kortare ledtider.

Som tillägg kan nämnas att om du till exempel vill ha in boksläppet i Svensk bokhandels tryckta papperskatalog som utkommer tre gånger per år så behöver man planera och beställa detta i mycket god tid. 

Kommunicera utgivningsdatumet

Även om du inte kommunicerar ett exakt datum så är det förstås en god idé att marknadsföra att boken kommer. Jag har löst det genom att specificera vilken månad och ungefär när i månaden boken släpps. Till exempel så kan man under sommaren säga att boken kommer ”i fjärde kvartalet” eller ”i december” om så är fallet.

Fortsättningsvis blir min strategi att vara så specifik jag kan, men endast kommunicera det exakta datumet när jag är helt säker på att jag har boken i min hand. Om jag däremot planerar ett event i samband med boksläppet, vilket även i fortsättningen blir mer undantag än regel, så kommunicerar jag förstås datumet i god tid i förväg.  

Slutligen en sak till att fundera över när det gäller datum för boksläpp: Ska boken släppas i flera format samtidigt? Min målsättning är framöver att släppa den tryckta boken samtidigt som e-boken och ljudboken. Hittills har jag dock inte lyckats släppa ljudböckerna samtidigt eftersom de tar så lång tid att producera och jag har helt enkelt inte haft tillräckligt mycket utrymme i tidsplanen. En generell lärdom är att saker alltid tar längre tid än man tror.

Planera ett boksläpp - Hantera distribution och logistik

Att hantera distribution och logistik kan vara både enkelt och krångligt. Det finns för- och nackdelar med de flesta olika lösningar och här tänkte jag presentera några vanliga alternativ och vilka överväganden jag gör när jag bestämmer hur en bok ska distribueras och lagerhållas.

Tryckta böcker

Det första stora valet att göra är huruvida boken ska tryckas i upplaga eller som print on demand. Väljer du upplaga så är förstås nästa fråga hur stor denna upplaga ska vara. Ju större upplaga desto lägre kostnad per bok, men å andra sidan blir det fler böcker att lagerhålla och högre totalsumma att betala till tryckeriet.

Ovanstående val påverkar i hög utsträckning hur snabbt det går att tjäna tillbaka det du ekonomiskt har lagt ut för boken, det vill säga när du når break-even. Väljer du print on demand går det snabbare att nå break-even, men om du väljer upplaga tjänar du normalt sett mer per bok och därmed chans till större vinst efter att du väl har nått break-even. Detta är inte helt lätt att räkna på eftersom det är svårt att veta hur lång tid det tar att sälja upplagan och därmed hur höga lagringskostnaderna blir. Med print on demand uppstår inga lagringskostnader eftersom varje bok trycks på beställning.

Om du vill nå fysiska bokhandlar och nätbokhandlarna i Sverige bör du ha en lösning i form av en distributör (Stardist och Förlagssystem är bland de vanligaste). Som indieförfattare är det svårt att få till direktavtal med de stora nätbokhandlarna, även om det finns undantag. De flesta print on demand-tjänster har också en distributionslösning som möjliggör att boken finns tillgänglig i nätbokhandlarna, men detta måste du förstås säkerställa innan du väljer leverantör.

Jag har valt olika alternativ för mina nuvarande böcker. För trilogin Nepalsviten så har jag tryckt upplagor som distribueras via Stardist (till bokhandeln) och via eget lager (till exempel för beställningar i min Shopify-butik Hanna Wesslén Books). För kortromanen Jul på Sägenevik – Storm vid julbordet så har jag valt print on demand via Publit. Novellen Glimmerdjup finns enbart som e-bok och saknar därmed fysisk distribution.

Fraktkostnader och emballage

Säljer du direkt och planerar att skicka ut fysiska böcker till läsare uppstår kostnader i form av emballage och porto. Jag har valt PostNord som distributör för direktförsäljning och har tecknat avtal med dem för att få ner fraktkostnaderna något jämfört med det vanliga ”Skicka direkt”-alternativet. Oavsett avtal så är frakten en icke försumbar kostnad då det är dyrt att skicka fysiska böcker. 

Inför ett boksläpp ser jag till att ha tillräckligt med emballage hemma och även bokmärken att skicka med böckerna. En mindre detalj är att se till att ha tillräckligt med bläck och papper till printern så att du kan printa ut adresslappar till beställningarna. Allt sådant går förstås att ordna i efterhand men det är bekvämt att ha det på plats när förhandsbeställningarna ska skickas ut.

E-Böcker

Sedan e-bokens intåg för drygt 15 år sedan har den slagit igenom stort i den engelsktalande världen. Däremot ser det annorlunda ut i Sverige. 

Det är som om vi här i Sverige hoppade över e-boksläsandet och gick direkt på ljudböcker istället. Med det sagt tycker jag ändå att det är självklart att ha mina böcker tillgängliga som e-böcker. Dels för att jag själv gärna läser e-böcker och har en förhoppning om att fler svenskar så småningom kommer upptäcka dess fördelar, dels för att e-böcker är enkla att skapa och genererar intäkter utan några direkta kostnader.

Läser du indieförfattarbloggar eller lyssnar på poddar från den engelsktalande världen så hör du mest om Amazon och KDP när det gäller distribution av e-böcker. Många indieförfattare utomlands har skapat sig en hel karriär genom att ha sina e-böcker exklusivt hos Amazon (Kindle unlimited). Skriver du böcker på svenska är detta dock mindre aktuellt. Självklart kan du ha dina böcker tillgängliga hos Amazon och Kobo, men det är inte där svensktalande läsare i första hand köper böcker just nu. I alla fall inte enligt min erfarenhet.

E-Böcker distribution

Trots allt vill jag för egen del ha den typen av utländska kanaler uppsatta eftersom jag förr eller senare kommer ha böcker översatta till engelska. Främst av den anledningen finns mina böcker tillgängliga på plattformarna Amazon, Kobo och via Draft2Digital till en rad övriga plattformar (som till exempel Overdrive).  

Utöver de utländska kanalerna (där jag ärligt talat inte säljer särskilt många böcker på svenska) finns mina e-böcker tillgängliga hos nätbokhandeln via Publit. De finns även att köpa på Hanna Wesslén Books där de distribueras via Bookfunnel. De finns även tillgängliga på streamingsajter. Kort sagt så ser jag till att ha dem tillgängliga i så många kanaler som möjligt, så länge det inte är förknippat med några fasta kostnader.

För att sammanfatta: Inför ett boksläpp ser jag till att ha e-pubfilen redo för uppladdning. Några dagar innan boksläpp laddar jag upp den till samtliga kanaler. Det har hänt att jag inte har hunnit ladda upp den till alla kanaler samtidigt och att den kommer ut några dagar senare i vissa kanaler. 

Vid det första boksläppet så hade jag endast en kanal uppsatt i förväg och byggde på med de andra löpande.

Ljudböcker

Om e-böcker för en tynande tillvaro i Sverige så gäller motsatsen för ljudböcker. Här finns det verkligen en stor läsarskara som du inte når på annat sätt då de varken läser fysiska böcker eller e-böcker. Att ha din bok tillgänglig som ljudbok är därför en väg att bredda läsarkretsen väsentligt.

Det är vanligt att ljudboken inte släpps samtidigt som övriga format. Ofta är det senare, men ibland är det tvärtom tidigare. Mitt mål framåtriktat är att ha ljudboken tillgänglig ungefär samtidigt som den fysiska boken släpps. Jag tror inte att de olika formaten kanibaliserar på varandras försäljning utan min bedömning är att det till största delen är olika läsare.

Men att spela in ljudböcker tar tid och just nu har jag en backlog vad gäller ljudböcker. Jag hoppas dock att hela Nepalsviten ska finnas tillgänglig som ljud innan året är slut. 

Distributionskanalerna för ljudböcker liknar kanalerna för e-böcker. I min Shopifybutik kommer ljudböcker distribueras via Bookfunnel och utöver det kommer de att finnas tillgängliga på streamingsajter som till exempel Storytel och Spotify (via Findaway Voices by Spotify).

ISBN

Innan boksläpp är det viktigt att ordna med ISBN till böckerna. Till den tryckta boken måste detta göras i god tid eftersom ISBN finns med på baksidan av omslaget.

Vidare så ska varje format ha ett eget ISBN, men det blir inte olika ISBN för samma format hos olika distributörer. Läs mer om ISBN i min tidigare bloggpost här.

Planera ett boksläpp - Marknadsföringsstrategi

Marknadsföring är en av de viktigaste aspekterna av ett boksläpp, och det är särskilt viktigt för indieförfattare. Börja planera din marknadsföring tidigt och försök vara konsekvent (något jag själv tycker är en utmaning). Här är några viktiga marknadsföringskanaler:

Sociala medier

Skapa inlägg om bokens framsteg, visa upp omslaget och dela citat eller utdrag för att bygga förväntan. Detta kan med fördel göras redan under skrivprocessen.

Överväg betald marknadsföring via till exempel Meta när boken finns att beställa. Om du använder betald marknadsföring är det viktigt med en budget och att följa upp hur kampanjen levererar. Det är lätt att spendera mer än vad reklamen genererar, så det är något att se upp med.

Nyhetsbrev

Om du har en e-postlista, börja skicka uppdateringar om din kommande bok och erbjud specialerbjudanden för trogna prenumeranter. Om du inte har en e-postlista – starta en. Det kan kännas meningslöst i början då du bara har ett fåtal prenumeranter, men ju tidigare du startar desto bättre. 

Det finns många lösningar för e-postlista och flera av dem har kostnadsfria planer. Jag använder Mailchimp men det finns en rad alternativ att välja på. Oftast finns en kostnadsfri lösning upp till ett visst antal prenumeranter.

Bokbloggare och recensenter

Kontakta bokbloggare och andra influencers som kan recensera din bok eller nämna den på sina kanaler.

Överväg att skicka ut förhandskopior till bokbloggare och recensenter för att skapa buzz och få tidiga recensioner inför boksläppet. Om du inte kan eller vill skicka ut förhandskopior av boken så går det bra att skicka boken till recensenter i samband med boksläppet eller strax därefter också.

Mitt råd är att säkerställa att recensenterna du skickar till har tackat ja till att recensera boken, och gärna bekräftat att de har tid att göra det i närtid. Annars riskerar du att skicka ut många böcker som blir liggande olästa i en hög någonstans.

BTJ

Att få en (helst bra) recension från BTJ ökar vanligtvis inköpen från landets bibliotek. Av den anledningen är det en god idé att skicka recensionsexemplar till dem. Långt ifrån alla böcker som skickas in blir recenserade, men det är värt ett försök.

Pressmeddelanden

För att nå ut till en bredare publik kan det vara en bra idé att arbeta aktivt med PR. Att skicka pressmeddelanden är tidskrävande men kan vara ett effektivt sätt att skapa medvetenhet kring boken. Skapa ett pressmeddelande som beskriver din bok och vad som gör den unik, och skicka det till tidningar, radio, och poddar. Välj ut kanalerna du vill skicka till och lägg lite tid på att formulera meddelandet. Om boken har en särskild inriktning eller utspelar sig på en specifik plats är det bra att rikta in sig på medier med anknytning till ämnet eller platsen.

Bygg också upp ett presskit som innehåller högupplösta bilder på bokens omslag, en författarbiografi och eventuellt en video där du presenterar boken.

Marknader och mässor

Se om det finns några marknader eller mässor som du kan delta på med boken. Det behöver inte vara i direkt anslutning till boksläppet utan kan göras när som helst. När jag släppte min första bok trodde jag inte att detta skulle bli en så pass viktig försäljningskanal som det faktiskt har blivit för mig. 

Att träffa läsare ute på plats kan vara ett relativt effektivt sätt att bygga en läsarkrets och skapa medvetenhet kring dig som författare, även om det finns en begränsning i hur brett du kan nå ut jämfört med onlineplattformar.

Din författarplattform

Att bygga sin plattform som författare är en egen bloggpost i sig. Eller en egen bok. Kort sagt så spelar din online-närvaro en viktig roll i boksläppet.

Säkerställ att din hemsida, sociala medier och andra plattformar är uppdaterade och anpassade inför boksläppet. På din hemsida kan du skapa en särskild sida för boken där läsarna enkelt kan beställa eller få mer information. Jag brukar även lägga in information om boksläppet under ”aktuellt” på hemsidan.

Även om du fokuserar mycket på sociala medier och har många följare på olika plattformar rekommenderar jag starkt att du också arbetar med en egen hemsida och en egen e-postlista. Dessa kontrollerar du på ett helt annat sätt än ett konto på sociala medier. Du vet aldrig vad som händer med en viss plattform i framtiden, eller så kan ditt konto plötsligt bli spärrat.

Välj kanaler

En bra marknadsföringsstrategi hjälper dig att bygga upp förväntan och säkerställer att potentiella läsare är medvetna om din bok redan innan den släpps. Det går att göra hur mycket som helst i form av marknadsföring och det är lätt att bli överväldigad.

Jag har inte aktivt arbetat med samtliga ovanstående punkter till alla mina böcker. Välj den eller de punkter du vill fokusera på för den aktuella boken. Särskilt om det är ditt första boksläpp kan det vara bättre att välja ut ett fåtal åtgärder hellre än att försöka göra allt på samma gång. Det är fullt möjligt att bygga på efter hand.

Planera ett boksläpp - Förhandsförsäljning

Förhandsförsäljning kan vara ett kraftfullt verktyg för att skapa intresse kring din bok och att få in så mycket som möjligt i ett tidigt skede. Särskilt om du har tryckt en upplaga är det bra att skapa ett positivt kassaflöde tidigt för att täcka en del av tryckkostnaderna. Genom att erbjuda boken till förhandsbeställning kan du samla in tidiga beställningar. Jag har för senaste böckerna tagit emot förhandsbeställningar via Hanna Wesslén Books ett par veckor innan boken släpps.

En strategi kan vara att ha specialerbjudanden eller rabatter för läsare som beställer boken i förväg, vilket ger en extra anledning att agera tidigt. Jag brukar erbjuda detta till min e-postlista vilket även ger incitament för läsarna att vara med på e-postlistan. Min filosofi är att personerna på min e-postlista alltid ska få de bästa erbjudandena.

Planera ett boksläpp - Boklanseringsevent

Ett boklanseringsevent är ett roligt sätt att fira boksläppet och interagera med dina läsare. Om du har möjlighet kan du planera ett fysiskt event på en bokhandel eller en annan lämplig lokal.

Om du inte kan eller vill anordna ett fysiskt event kan du överväga att ha ett boksläppsevent via plattformar som Instagram live. Det kan vara effektivt och nå en större publik.

För egen del anordnade jag ett boksläppsmingel för Skuggan i norr. Det var avslutningen på min första trilogi Nepalsviten och kändes därmed passande att anordna något särskilt. För övriga böcker har jag mer fokuserat på det praktiska kring lanseringen och endast firat lite med familjen.

Några tips om du vill anordna ett event är att boka lokalen i god tid. Lägg gärna på några extra veckor mot när du tror att du har boken i din hand. Det är inte roligt att upptäcka att man har bokat lokal, mat och bjudit in gäster utan att ha en bok att presentera.

Frågor att ställa sig vid planering av boklanseringsevent

Det är inte alltid lätt att hitta en lokal till rimligt pris. Jag hade mitt boksläpp för Skuggan i norr i Gamla stans galleri, vilket passade perfekt. Några punkter att fundera över när du letar lokal:

  • Hur mycket får det kosta?
  • Var bör lokalen ligga? Centralt/utanför centrum?
  • Hur lång tid vill du disponera lokalen? Vill du även ha möjlighet att sälja till spontanbesökare som passerar eller ska det enbart vara en sluten tillställning?
  • Vilket eller vilka datum kan du tänka dig? Finns det andra helgdagar eller boksläpp att ta hänsyn till?
  • Hur stor ska lokalen vara? Är det viktigt att det får plats många gäster eller är det viktigare att den är mysig och inte känns ödslig om det inte är så många besökare där?
  • Ska du bjuda på mat och/eller dryck av något slag? Är det tillåtet i lokalen? Vem ska frakta dit maten och drycken?
  • Ska du hålla en presentation, anordna en tävling eller liknande under eventet?
  • Hur ska lokalen vara pyntad?
  • Ska du sälja eller ge bort merch med koppling till boken? Bokmärken eller bilder?
  • Kan du få hjälp av någon under själva eventet? Det kan vara svårt att hinna med allt själv samtidigt som du vill prata med gästerna och signera böcker.
Planera ett boksläpp

Planera ett boksläpp - Fira och reflektera

När boken väl är släppt tycker jag det är på sin plats att fira. Oavsett hur stort eller litet boksläppet är, är det en prestation att skriva och publicera en bok. Ta dig tid att reflektera över vad som gick bra och vad som kan förbättras inför framtida projekt. Skriv gärna upp det direkt så att du kommer ihåg.

Om du inte når det mål du hade satt upp – deppa inte ihop för det. En bok kan leva länge, så länge du aktivt arbetar med att marknadsföra den. Allt behöver inte ske första veckan eller första månaden.

Glöm inte att njuta av ögonblicket! Snart är det dags att planera inför din nästa bok.

Om du känner att det är övermäktigt att navigera bland allt som ska göras inför ditt första (eller senare) boksläpp erbjuder jag coaching och praktisk hjälp. Se mina tjänster här eller kontakta mig för en förutsättningslös diskussion.

Lycka till med ditt boksläpp!

 

Mina böcker

Nepalsviten:

Sprickan i fasaden (2022)

Brickan i spelet (2023)

Skuggan i norr (2024)

 

Glimmerdjup (2023)

 

Jul på Sägenevik – Storm vid julbordet (2023)

 

Vill du få meddelanden om nya bloggposter, nyheter och erbjudanden?

Prenumerera på nyhetsbrevet och följ mig på sociala medier

I min webshop Hanna Wesslén Books (Shopify) kan du beställa mina böcker fraktfritt.

Arkiv

Få nya bloggposter och aktuella ämnen per mail. Prenumerera på nyhetsbrevet!


Upptäck mer från Den svenska indieförfattaren

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Upptäck mer från Den svenska indieförfattaren

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa